able Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Heisann. Jeg har kjøpt ny pc og den er ikke akkurat veldig stabil! Den slår seg av nesten hele tiden, som regel når skjermkortet får litt utfordring. Jeg har styret lenge med denne skraphaugen nå ( ja jeg begynner å bli litt frustrert) Så kan det være at skjermkortet, Radeon 9800 har blitt ødelagt? passer det ikke med hovedkortet mitt? jeg har et nforce2 ultra 400 HK. Er det driverne som gjør det? Jeg har lastet ned og installer de aller siste driverne. Jeg har rett og slett ikke peiling på hva det kan være så jeg setter stor pris på hjelp. Kan det være at det er noe som er helt ødelagt, bare å sende tilbake og kreve pengene tilbake eller har jeg noen mulighet for å få fikset dette? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 om den bare slår seg rett av vil jeg nesten tro at det er pga en eller annen sikkerhetsinstilling. overopphetning, for høy spenning osv. hvilke andre hardware har du? hv er temparaturene dine på CPU, chipset, og GPU (om du får målt)? Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
able Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Hovedkort : DFI lanparty nforce ultra2 400 Skjermkort: Ati Radeon 9800 Ram: Twinmos 512 MB. AMD xp 2500+ AOpen 350W Power Supply ATX (Kan det være at jeg har feil PSU? ) dvd-brenner 2 WD hd (80 og 120. begge special edition) Thermaltake xaser 3 v2000A kabinett temperaturen på cpu er på ca 40-45 grader. har åpnet kabinett og det står nå på et kjølig rom så varme kan vel ikke være et problem? Temperaturen i kabinettet vet jeg da ikke. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Jeg hadde et lignende problem som deg, varme var ikke skyld i problemene. Jeg måtte sette agp speeden fra 8x til 4x, da slutta pc'en å klikke :o Ikke spør meg hvorfor :wink: Lenke til kommentar
able Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Nei, det hjalp ingenting desverre. Siden spill starter opp så kan vel ikke kortet være ødelagt? Det eneste det gjør er å restarte maskinen etter å startet spill eller andre utfordringer for skjermkortet Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Hvilke skjermkort drivere bruker du ? Hvis du legger inn de nyeste driverne, cat. 3.8 var det vel, så vil du få få en feilmelding når skjermkortet svikter. Sleng opp feilmeldingen her kanskje den forteller oss noe ... Lenke til kommentar
able Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Hmm... ok. jeg er ikke sikker på hvilken versjon jeg har av driverne. Jeg har nemlig demontert hele greia å prøver å sette den sammen på nytt. vet du om det er noe feilmeldingslogg? Problemet er jo nemlig at pc'n bare starter på nytt uten å vise noe som helst feilmelding. Jeg skal sjekke hvilken versjon det er av driverne når jeg får den oppe å går igjen. så takkk for hjelpen foreløpig. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Det kan også være minne problemer. Min fader var svært plaget av dette, at maskinen krasjet osv.. Byttet mye av komponentene i maskinen, helt til vi oppdaget at minnet ikke var kompatibelt (for raskt for hovedkortet). Ellers så skyldes ofte ustabile maskiner feil med minnet. Hør om det er noen du kan lånet minne ifra, og test om alt virker med nytt minne. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 er det sånn at lyden plutselig henger seg samtidig i 0,5 sec før den restarter, eller bare restarter den helt plutselig uten noe som helst varsel? i tilfelle det er som kjhanken sa, skrur du av "restart automatisk ved blåskjerm" i windows. da vil ikke maskinen restarte lenger, men vise en blåskjerm med en feilmelding på. da kan det hende du finner ut av hva feilen er. start->innstillinger->kontrollpanel->system->avansert->oppstart og gjennoppretting->klikk på innstillinger. her går du ned til system feil og fjerner haken ved "restart automatisk". så kan du legge opp den feilmeldingen du får så får vi se om vi kanskje finner ut av det da. Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
able Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 eh... hvis jeg ikke husker helt feil så sto minne frekvensen på 200 Mhz i bios. Jeg har en twinmos 512 MB 3200 400 Mhz brikke ... kan d være derfor at pc'n er så ustabil? Skal minne Mhz stå på 400? Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Det kan selvfølgelig være mange ting som er skyld i dette, men jeg ville personlig tatt en titt på PSU'n (minnet er nevnt allerede). Radeon 9800 korta suger en del strøm og Aopen er vel en heller middelmådig PSU-produsent, iallfall utfra de erfaringene jeg har hatt med Aopen psu's. Plutselige reboots er klassisk symptom når PSU er for svak. Lenke til kommentar
able Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Ok. Jeg vet iallefall at skjermkortet fungerer. Fikk testet det på C&C generals på en annen pc å d gikk jo fint. Den pcn som jeg satte skjermkoret i hadde en strømforsyning på beskjedne 250 watt! Hvis du tror det er strømmen så bør det jo hjelpe hvis jeg kun kjører cpu-vifte, en hd å ingen dvd-brenner eller lignende. Det kan umulig trekke så mye strøm? Jeg vet at bla databutikken ikke anbefaler WD disker sammen med nforce 2 ultra HK. Så hvis ingenting funker får jeg nesten prøve med en maxtor hd da. Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Da har du iallfall utradert skjermkortet som mulig årsak til problemene! PSU var et forslag, har selv hatt problemer med PSU som ikke yter spesielt bra og det var det første som slo meg. Ellers, mer normale vifter (ikke 8000 rpm delta screamers) suger heller lite strøm, det samme gjelder for drev, feks en cd-rom el. liknende som står i standby, dvs, ikke leser aktivt fra en disc. Det er faktisk ikke umulig at en 250w psu av god kvalitet fungerer bedre enn en 400w "made-in-jallawallagata4b-østre-toten". Det mest fornuftige du gjør, er å loade setup failsafe defaults i BIOS, så sjekke at bus-speeden på ram og cpu er korrekt. For enkelhets skyld kan du kjøre ram'en på samme bus-speed som cpu (typisk "100 %" i phoenix bios, og cpu kjører enten på 133, 166 el. 200 FSB alt avhengig av hvilken modell du har). Så låner du en psu fra en kompis og propper den inn i boksen og ser hvordan systemet oppfører seg. PC'er ER sære dyr..bare så det er sagt Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 en ting til..sett "agp fast write" i bios til "disabled". Gjør det samme i ATI-driverinstillingene. Har opplevd lignende ustabilitet med enkelte skjermkort og hovedkort med denne instillinga. Går også ann å prøve som en foreslo lenger oppe i tråden, sette agp til 4 eller 2x. Lenke til kommentar
able Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Jess! problemet er nåløst håper jeg. C&C generals fungerte knallbra hvertfall! Så hva var problemt? Joda, den plassen som minnebrikken sto i må det ha vært noe feil med for jeg skiftet plass og vips så fungerte alt knallbra! :-D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå