D3f4u17 Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 (endret) Leddsetning og bisetning er vel to begreper for å beskrive samme fenomen. «Når mennesker er sammen med løver» er en leddsetning som innleder hovedsetningen «Når mennesker er sammen med løver, bør de ikke være sultne». Den skal følgelig skilles ut med komma. Endret 15. mai 2017 av D3f4u17 2 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 (endret) Du har selvfølgelig helt rett - det er jeg som blander. Men: http://www.ordnett.no/språkverktøy/språkvett.komma#regel4 Jeg leser det faktisk mer tvetydig dersom kommer settes inn før bør når to leddsetninger kombineres, men det kan se ut til at jeg tar feil der. Hva som pekes på forandres forøvrig ikke av det. Endret 15. juni 2014 av Lycantrophe Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 Ja, det var noe sånt som jeg tenkte. Men har du noe synspunkt på spørsmålene jeg stilte i den første posten? Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg sakser fra boken Riktig norsk (Finn-Erik Vinje, 1999): De personlige pronomene han, hun, den, det, de viser normalt til en forgrunnsforestilling, dvs. vanligvis subjektet, i den foregående setningen og bør bare med forsiktighet brukes når de skal referere til andre setningsledd. Lanpronomene denne, dette, disse viser da på sin side til en bakgrunnsforestilling, dvs. til et underordnet setningsledd, et ikke-subjekt. Ofte blir det da slik at denne osv. viser til det nærmeste foregående substantivet: adverbialet kan stå foran subjektet, især hvis det (ɔ: adverbialet) er lettere enn dette (ɔ: subjektet) Dermed kan man skjelne slik: hvis en rytter stenger sikten for sjåføren, skal han stanse (ɔ: rytteren skal stanse) hvis en rytter stenger sikten for sjåføren, skal denne stanse (ɔ: sjåføren skal stanse) Se Riktig norsk, s. 137 f. 3 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Jeg sakser fra boken Riktig norsk (Finn-Erik Vinje, 1999): De personlige pronomene han, hun, den, det, de viser normalt til en forgrunnsforestilling, dvs. vanligvis subjektet, i den foregående setningen og bør bare med forsiktighet brukes når de skal referere til andre setningsledd. Lanpronomene denne, dette, disse viser da på sin side til en bakgrunnsforestilling, dvs. til et underordnet setningsledd, et ikke-subjekt. Ofte blir det da slik at denne osv. viser til det nærmeste foregående substantivet: adverbialet kan stå foran subjektet, især hvis det (ɔ: adverbialet) er lettere enn dette (ɔ: subjektet) Dermed kan man skjelne slik: hvis en rytter stenger sikten for sjåføren, skal han stanse (ɔ: rytteren skal stanse) hvis en rytter stenger sikten for sjåføren, skal denne stanse (ɔ: sjåføren skal stanse) Se Riktig norsk, s. 137 f. Jøss, vi har faktisk en regel for denne litt finurlige situasjonen. Godt funn! "Menn er ofte uhøflige. Så lenge menn er sammen med andre menn, er dette greit. I andre situasjoner bør menn ta hensyn. Når kvinner er sammen med menn, bør de være høflige." I denne konteksten ser det ut som at "de" kan peke tilbake på menn. Hvis dette er opprinnelig sammenheng, vil jeg strekke meg så langt som å si at formuleringen er direkte dårlig. Jo; tvetydigheten løses av nettopp sammenhengen, og da er det ikke riktig så farlig. Likevel bør formuleringen passe med betydningen slik at det blir mest mulig naturlig å lese. Endret 16. juni 2014 av Imsvale Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 "Når kvinner er sammen med menn, bør de være høflige" Hvem er det som bør være høflige? Uten mer språklig kontekst er den mest rimelige tolkningen at det er kvinnene som bør være høflige. Men det er også mulig at "de" peker tilbake på "menn". Uavklart om "de" kan omfatte både kvinnene og mennene. Er denne setningen flertydig? Ja Hva slags flertydighet foreligger det i så fall (semantisk eller syntaktisk)? Uavklart (tipper syntaktisk) Hva kalles "de" i denne setningen med grammatisk terminologi? Subjekt Finnes det en regel som kan hjelpe meg å forstå setningen? Ja, slik jeg forstår Vinje bør "de" peke tilbake på et subjekt. Det må være kvinnene i leddsetningen framfor. Men det kan ikke utelukkes at den som forfattet setningen mente noe annet. Jeg prøvde her med en oppsummering. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 "Menn er ofte uhøflige. Så lenge menn er sammen med andre menn, er dette greit. I andre situasjoner bør menn ta hensyn. Når kvinner er sammen med menn, bør de være høflige." I denne konteksten ser det ut som at "de" kan peke tilbake på menn. Det burde ha stått «Når kvinner er sammen med menn, bør disse» osv. Eller kanskje bedre: «Når menn er sammen med kvinner, bør de» osv. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå