MKej Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Hei, Hvordan kan jeg bruke Antall hvis funksjon i excel på et utvalg av celler og ikke en rad. Skriver jeg f.eks A1:A5 så tar den jo hele den raden. Jeg skal bruker antall hvis på disse cellene: J4, J20, J36 Men får feil vis jeg skriver den slik: ANTALL.HVIS(J4+J20+J36;"OVER") Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Du får lage en hjelpekolonne der du tar verdiene fra de utvalgte kolonnene. Deretter bruker du funksjonen på hele området i hjelpekolonna. Fordelen med dette er at du nå får et litt mer fleksibelt ark. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Funker det å skille dem med komma? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Komma funket ikke med Libre Office, så da funker det vel ikke i Excel heller? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Det der går ikke, du må søke i et sammenhengende celleområde. Hjelpekolonne altså. (For ordens skyld: Rader går horisontalt, kolonner vertikalt) Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
MKej Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Takk for svar. Så eneste muligheten er hjelpekolonne? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Ja, eller macro. Kanskje oppgaven kan løses med en matriseformel. Siden du har kun tre celler og dersom du vet at du ikke skal utvide til flere senere så kan du sikkert summere flere IF setninger, slik: =SUMMER(HVIS(J4="OVER";1;0),HVIS(J20="OVER";1;0),HVIS(J36="OVER";1;0)) Nb, kan hende jeg bommer på komma/semikolon for summer-funksjonen. Dette får du bare teste. Endret 19. juni 2014 av geir__hk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå