Wattengård Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg sitter med en "gammel" stasjonær med et GA-P35-DQ6 hovedkort og en Q6600 cpu. Denne begynner å bli litt sliten, men jeg har fra laptop verden gode erfaringer med å makse ut RAM samt stappe inn en SSD. Da blir de "som ny". Det jeg nå lurer på, hva tjener jeg på å oppgradere hele dritten? Hvis jeg bare makser ut den jeg har så kan jeg stappe inn 8gb ram (ddr2) og en SSD. Det er i utgangspunktet 8gb ram mindre enn jeg ønsker (er 8gb max på P35 chipsettet?) men det er billigere enn det jeg må ut med for å bygge noe helt fra bunnen av. Men mitt egentlige spørsmål... Hva "mister" jeg på å ikke ha en i5/i7 i forhold til å beholde min Q6600 (evt kjøpe det som er max på mitt hk fra ebay)? Bruksområde er Visual Studio, litt lett lek med musikkproduksjon, spilling (sammen med et R9-280X). Forslag? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 (endret) Vesentlig bedre ytelse? Husker selv at fra Q6600 til i7 920 så var det ganske stor forskjell. Videre fra i7 920 så har det nok ikke vært like stor forskjell, men nok til at du merker det. Fra Q6600 og helt opp til f.eks 4790k, så vil nok ytelsen bli ganske mange ganger bedre, spesielt om du allerede bruker et 280x og du ser på spillytelse. Ser man bort fra prosessorytelsen og mer på brikkesettet, så vil du få høyere båndbredde til skjermkortet,og mer båndbredde/raskere Sata-kontroller som gi bedre SSD-ytelse (gitt at du ikke har SSD fra første generasjon). Ja, og støtte for mer minne, og det faktum at du ikke kaster bort mye penger på svindyrt DDR2-minne, relativt til ytelsen og mengden. Om du trenger bedre ytelse vet jeg derimot ikke noe om. Men spiller man litt, så vil du nok utvilsomt degradere ytelsen til skjermkortet ganske kraftig med en så svak prosessor. Problemet med CPU-flaskehals er jo at du ikke kan endre belastningen så mye ved å skru ned grafikknivået, som du ville om du hadde skjermkort-flaskehals. Mulig du merker en generell forbedring også, samt noe i Visual Studio. Men igjen, ikke alle er like kravstore her. Endret 15. juni 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå