Gjest Slettet+130498 Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Hei, jeg er i en prosess hvor jeg skal kjøpe hus, og må dessverre kvitte meg med denne flotte fiberlinjen jeg har her. Jeg ser på det stedet jeg skal flytte til at Telenor tilbyr opptil 14Mbps mens NGT leverer opptil 20Mbps. Jeg har lest litt forskjellige om NGT før, men hvordan er de i dag? Og hvor stabil blir linja når de pumper maks ut av den? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg har nevnt dette i mange tråder tidligere, men jeg har hatt både NGT og Telenor, i samme bolig, over samme linje. NGT leverte aldri det abonnementet mitt skulle gi, mens Telenor alltid ligger over. På 25/5 får jeg ca 26/6, på 40/10 får jeg 49/12 fra Telenor. Lenke til kommentar
G Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 (endret) Det kommer helt an på kvaliteten til kobberlinjen som ligger inn til sentralen, og hvor kompetent montør du får. Jeg vil ikke anbefale deg å gå for NGT. Du kommer mest sannsynligvis til å rive deg i håret flere ganger. Regn med at du må feilmelde, feilmelde og så sitter du der oppgitt fordi det aldri blir bedre. Har du vurdert ICE.net? De er litt kjipe på datakvoter da. Men kan hende det er ok med riktig oppmontering. Men ingenting slår vel fiber enn så lenge. Endret 15. juni 2014 av G Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Alt som har ordet kvote i seg er uaktuelt. Får eventuelt gå for Telenor da hvis hus kjøpet blir realisert. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 vist Telenor sier 14mbit så er det med STOR sannsynlighet max for stabil linje og du hadde ikke fått mer fra NGT uansett Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Har du ikke kabel-TV i huset? Kanskje du kan få internett der? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Har kabel tv via fiber her jeg bor nå, men det huset jeg vurder ligger i en kommune som i utgangspunktet er elendig på fibernett, og huset slik til det er tvilsomt om det noen gang kommer til å få en fiber linje... Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Telenor og NGT leverer over akkurat de samme linjene og vil kunne levere akkurat samme hastighet og i teorien stabilitet. Kapas siser sikkert 14? Da vil ikke Telenor gå over selv om kanskje linjen kan tåle litt mer (det kan skje, men nja ikke så ofte). NGT vil da kunne prøve å sette en 20 profil og prøve å levere 20, det kan gå, om det går er det stor sannsynlighet for at det blir mindre stabilt da de går over det linjen klarer. Så det er så og si umulig å si før du faktisk prøver det ene eller det andre. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg har hatt NGT linje i 12 år, og har sjelden hatt problemer med at det er ustabilt. Dette i 4 forskjellige bydeler i Bergen. Jeg kan ikke si at jeg er misfornøyd med NGT. Har byttet router flere ganger etter lyn og sånt også, og de har alltid vært enkel å ha med å gjøre i mitt tilfelle. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) De må jo ordne opp, ellers flykter jo kunden. Jeg var NGT-kunde i årevis, og har fått tildelt ny router flere ganger jeg også. Men, aldri pga. lynnedslag, selv om jeg har hatt det også. I teorien kan det ha vært lynnedslag. Men, når jeg hadde sånn simpelt men 2 stykk finvern i seriekobling, så burde jo lynet kunne avverges, selv om finvernet tar kvelden (tok kvelden). Det skjedde 2 ganger kun på en av adressene at det var hyppig lynnedslag, pga. designet på telefonnettet på det stedet, elns. som mottok lynet lett. Digresjon: Jeg brukte også RJ-45 i tillegg til 230V beskyttelse på finvernene. Jeg har også bodd på 5 forskjellige adresser. Samtlige har vist ustabilitet, med ymse bytter av NGT-routere og egne routere. Jeg har også fulgt den oppskriften som kundestøtten hos NGT gir en når man skal konfigurere deres og sitt utstyr. F.eks. har jeg flere ganger besøkt ipconfig /renew, ipconfig /release, ping yahoo.com og det der. Samt at de har instruert meg i å sette manuell DNS-adresser i Windows 2000, Windows XP, Windows Vista og Windows 7. Ingenting har virkelig tatt bort den gjentakende ustabiliteten. Den mest stabile router jeg har hatt var en Billion-router før WiFi virkelig ble populært. På den siste adressen gikk jeg til det steg at jeg fikk feilsøkt linjen for første gang. Og da kom Relacom på besøk hjem hele 2 forskjellige besøk og de gjorde så godt de kunne på den kjipe kobberlinjen som lå i gaten. Ingenting hjalp. Siden jeg hadde muligheten for Altibox, så var jeg ikke sen med å for første gang gå over til fiber, etter en slik feilsøkingsopplevelse. Nå regner jeg med at dersom jeg opplever ustabilitet hos Altibox, så er der mest sannsynlig en eldre PC, en dårlig egen-router implementasjon elns. som står for problemet. Men, feilsøking er et 10-hodet troll. Også med Altibox kan man slite med deres Zyxel-router eller deres mediakonvertere har jeg lest på freakforum om. Dessuten skal man holde seg unna dobbel-NAT'ing, helst. Jeg har kun en gang selv hatt en router som skapte trøbbel. En billig Linksys moderne utgave av WRT54G. Der røk AC/DC trafoen. Noe jeg kun oppdaget med en tilfeldighet. Den virket lenge og vel, men enheten var fryktelig ustabil, helt til den ble så ustabil at jeg aldri kom på nett med den igjen. Men, så tok jeg ved en feiltakelse også feil trafo etter en nedpakking og gjenopppakking etter en lett oppussing av leiligheten. Det var først da jeg oppdaget feilen. Feilsøking skal ikke være enkelt i IT-verdenen. Det er forbanna vanskelig enkelte ganger. Spesiellt for hjemmebrukeren som ofte i utgangspunktet ikke er spesiellt IT-interessert. Nå er nå jeg IT-interessert da, men mangler nødvendig nettverksopplæring. Det lille jeg kan har jeg tilegnet meg over en 20 år cirka på egenhånd, og ved å snakke med bredbåndssupport og diskutere her på forumet. Endret 16. juni 2014 av G Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Ser det er mye fram og tilbake i denne tråden. Siden begge ISP leverer via telefonlinjen, så vil resulatet bli temmelig identisk. For teknologien er den samme... Telenor sine routermodem kan være enklere å sette i bridge (fungerer da som et stabilt modem), men ellers vil du trolig få temmelig lik totalopplevelse. Får du problemer med dårlig hardware, så kan du kjøpe eget modem eller routermodem. Man er ikke avhengig av det man får tilsendt fra ISP. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 nyeste modemet fra Telenor (og forrige) var helt kurrant for menigmann i gata (type ett par pc'r og 2-3 telefoner/nettbrett) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jaaaa. så var det det å være menigmann i gata da Blir huset kjøpt får jeg prøve meg med Telenor og deres modemer, fungerer ikke det så får jeg finne på noe annet spennende... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Ser det er mye fram og tilbake i denne tråden. Siden begge ISP leverer via telefonlinjen, så vil resulatet bli temmelig identisk. Jeg har hatt ADSL fra både TN og NGT i samme hus over samme linje. Det er mulig at resultatet er identisk, men jeg fikk ikke den hastigheten jeg skulle ha fra NGT, og alltid litt over fra TN. Dette har neppe tekniske årsaker, men skyldes nok heller at overhead i konfigurasjonen er lavere hos NGT enn hos TN, slik at opplevd hastighet blir lavere i forhold til bestilt abonnement hos NGT enn fra TN. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg har hatt ADSL fra både TN og NGT i samme hus over samme linje. Det er mulig at resultatet er identisk, men jeg fikk ikke den hastigheten jeg skulle ha fra NGT, og alltid litt over fra TN. Dette har neppe tekniske årsaker, men skyldes nok heller at overhead i konfigurasjonen er lavere hos NGT enn hos TN, slik at opplevd hastighet blir lavere i forhold til bestilt abonnement hos NGT enn fra TN. Husker du hva du fikk av hastighet hos de to. Normalt sett skal jo sluttresultatet være temmelig likt med samme teknologi. Det er jo i all hovedsak linjelengde og støy som er begrensende faktor. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Husker ikke, har hatt VDSL i årevis nå. Uansett, sjekk sidene til NGT og TN. NGT har 40/x som gir 30-40, mens TNs 40/x gir opp til 50. Her har jeg 49, mens jeg på NGTs 40 ville fått max 40. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Det er litt merkelig at Telenor skulle ha så mye bedre resultat enn NGT. NGT burde jo gi 40/20 om linjen er god nok for >=49Mbit. Det er vel også en smakssak om man vil ha høy upload eller download. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Det spørs mer hvordan utstyret er satt opp, enn hva man maksimalt kan få ut av linjen. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Til informasjon så lå jeg på et abonnement med 5 Mbit/s hos NGT. Og selv ved så lav utnyttelsesgrad, så var kobberet eller koblingspunkter ute i gata helt ubrukelig, da selv etter 2 besøk med feilretting fra Relacom. Fyren fra Relacom sa at nå hadde han gjort så godt han kunne, og om ikke det hjalp så måtte linjeeier reparere. Så da byttet jeg over til fiber. Siden det lå i gaten der jeg bodde. Litt dyrere, men absolutt verdt de ekstra 10'rne per mnd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 NGT bruker samme kobber som Telenor og alle andre xDSL-leverandører, i slike tilfeller vil ingen kunne levere bra ytelse. Fiber er selvsagt best, men også stort sett dyrest, og er ikke tilgjengelig for så mange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå