Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Er det galt å dømme folk basert på statistikk? Fordi det er tross alt den eneste kilden du har til informasjon om dem, om du intensjonelt unngår folkeslag som er statistisk sett mye mer aggressive, veldige og kriminelle en andre folkeslag av så klart egen interesse for å unngå slike situasjoner, er du da rasist? Er virkelig hudfargen den eneste kilden til informasjon? Jeg regner med det var mulig å fastslå kjønn, og også alder. For all del, unngå innvandrere pga statistikk. Jeg regner med du også unngår menn og ungdommer. Så klart det også spiller en rolle, har jeg noengang sagt at de ikke gjør det? Er ikke lenge siden jeg unngikk en av min egen "rase" på kvelden fordi han hadde trynet fult av tatoveringer, og folk som det generelt sett ikke er helt gode i hue. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Har du tilfeldigvis noen mer detaljert nedbrytning av kulturen fangene kommer fra? Nei, men har ikke lest hele, så du kan vel ta deg en titt - fant infoen her Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Snu mynten og spør deg selv heller hvor mange prosent av innvandrere som har begått kriminalitet i Norge. Du må huske at de oppgjør 13% av befolkningen og Norge har generelt veldig lav kriminalitet. 13% og de utgjør 67% av varetektsfangene - en betydelig forskjell. At mange er lovlydige vet vi, men statistisk er det langt større sjanse for å bli rana, voldtatt osv av minoritetene. Ikke lovende utvikling for Norge i sin helhet. Matematisk så blir det da at flere vi tar inn, dess mer utrygt blir det. Du skifter over diskusjonen. Spørsmålet er hvor sannsynlig det er at en utlending du møter på er en kriminell. I 2007 var det 667 varetektsfengslet i Norge, hvorav 67% av de er innvandrere, så hvor mange er det av 13% av befolkningen? (Tallene er litt på kryss og tvers her, men det skal være nøyaktig nok til å fremme poenget mitt) Lenke til kommentar
e.hansen Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 For all del, unngå innvandrere pga statistikk. Jeg regner med du også unngår menn og ungdommer. Dersom jeg fryktet å bli ranet og hadde valget å gå gjennom et smug hvor jeg ser det oppholder seg unge menn og et annet hvor det oppholder seg gamle damer ville jeg helt klart valgt smuget med gamle damer. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Så klart det også spiller en rolle, har jeg noengang sagt at de ikke gjør det? Er ikke lenge siden jeg unngikk en av min egen "rase" på kvelden fordi han hadde trynet fult av tatoveringer, og folk som det generelt sett ikke er helt gode i hue. Jeg har ikke sagt at det er noe galt i det, jeg poengterer at hvis man møter fire unge menn i et smug midt på natten, da er etnisitet et stykke ned på listen over statistisk interessante variabler. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Nei, men har ikke lest hele, så du kan vel ta deg en titt - fant infoen her Takker og bukker Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Så klart det også spiller en rolle, har jeg noengang sagt at de ikke gjør det? Er ikke lenge siden jeg unngikk en av min egen "rase" på kvelden fordi han hadde trynet fult av tatoveringer, og folk som det generelt sett ikke er helt gode i hue. Jeg har ikke sagt at det er noe galt i det, jeg poengterer at hvis man møter fire unge menn i et smug midt på natten, da er etnisitet et stykke ned på listen over statistisk interessante variabler. Er vel også derfor jeg aldri har brukt ordet etnisitet og heller folkeslag da det innebærer mer en, ta inkludere jeg også variabler som klesstil, kjønn, holdning, alder, språk og utsmykking. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 (endret) Er vel også derfor jeg aldri har brukt ordet etnisitet og heller folkeslag da det innebærer mer en, ta inkludere jeg også variabler som klesstil, kjønn, holdning, alder, språk og utsmykking. TS, derimot, velger å fokusere på etnisitet. Ikke bare det, han føler et intenst hat mot enkelte folkegrupper. Dagen etter en kjip opplevelse tenker man kanskje ikke helt klart, men hvorfor ikke føle et intenst hat mot menn, eller "ungdommen i dag"? Eller de drittsekkene som faktisk gjennomførte ranet? Endret 15. juni 2014 av Sheasy Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Er vel også derfor jeg aldri har brukt ordet etnisitet og heller folkeslag da det innebærer mer en, ta inkludere jeg også variabler som klesstil, kjønn, holdning, alder, språk og utsmykking. TS, derimot, velger å fokusere på etnisitet. Ikke bare det, han føler et intenst hat mot enkelte folkegrupper. Dagen etter en kjip opplevelse tenker man kanskje ikke helt klart, men hvorfor ikke føle et intenst hat mot menn, eller "ungdommen i dag"? Eller de drittsekkene som faktisk gjennomførte ranet? Mest sannsynlig fordi det er etnisitet han forbinder sterkes med kriminalitet noe som ikke er feil sett fra et matematisk ståsted. Plus at det er de negative stereotypene han har blitt fora av media i noen år nå. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Du skifter over diskusjonen. Spørsmålet er hvor sannsynlig det er at en utlending du møter på er en kriminell. I 2007 var det 667 varetektsfengslet i Norge, hvorav 67% av de er innvandrere, så hvor mange er det av 13% av befolkningen? (Tallene er litt på kryss og tvers her, men det skal være nøyaktig nok til å fremme poenget mitt) Nå var det vel du som ba om å snu mynten, jeg holder meg til det jeg sa. Man kan si det enkelt - Hvis man blir utsatt for kriminell handling, så er det 67% sjanse for at det er fra en innvandrer, kontra 23% fra resten av befolkningen. Øker andel innvandrere, så vil en naturlig utvikling også si at andelen kriminelle handlinger øker totalt sett. Ikke lovende for Norge. Det er poenget mitt Lenke til kommentar
e.hansen Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Spørsmålet er hvor sannsynlig det er at en utlending du møter på er en kriminell. I 2007 var det 667 varetektsfengslet i Norge, hvorav 67% av de er innvandrere, så hvor mange er det av 13% av befolkningen? Dersom du mener andelen av vartektsfanger representerer fordelingen av andelen av kriminelle i befolkningen så vil forholdet være 67/13 i mot 33/87 eller 1258%. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Mest sannsynlig fordi det er etnisitet han forbinder sterkes med kriminalitet noe som ikke er feil sett fra et matematisk ståsted. Plus at det er de negative stereotypene han har blitt fora av media i noen år nå. Hva mener du med at det ikke er feil fra et matematisk ståsted? Påstår du at etnisitet er mer avgjørende enn kjønn og alder? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Mest sannsynlig fordi det er etnisitet han forbinder sterkes med kriminalitet noe som ikke er feil sett fra et matematisk ståsted. Plus at det er de negative stereotypene han har blitt fora av media i noen år nå. Hva mener du med at det ikke er feil fra et matematisk ståsted? Påstår du at etnisitet er mer avgjørende enn kjønn og alder? Jeg mener den er mer dominerende en alder ja inkludert at det ville vært veldig ulogisk for OP å hate seg selv, ville det ikke? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg mener den er mer dominerende en alder ja inkludert at det ville vært veldig ulogisk for OP å hate seg selv, ville det ikke? Ok. En 63 år gammel ikke-vestlig innvandrer og en 23 år gammel etnisk nordmann, her er det statistisk sett større sjanse for at innvandreren vil overfalle deg enn nordmannen? Jeg mener at det ville være veldig ulogisk av TS å hate noen som helst, forresten, jeg ser ikke hvorfor han selv er i en særstilling. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg mener den er mer dominerende en alder ja inkludert at det ville vært veldig ulogisk for OP å hate seg selv, ville det ikke? Ok. En 63 år gammel ikke-vestlig innvandrer og en 23 år gammel etnisk nordmann, her er det statistisk sett større sjanse for at innvandreren vil overfalle deg enn nordmannen? Jeg mener at det ville være veldig ulogisk av TS å hate noen som helst, forresten, jeg ser ikke hvorfor han selv er i en særstilling. Hva faen har det med denne saken å gjøre? Det var ikke en 64 år gammel ikke-vestlig ei heller en 23 år gammel etnisk nordmann. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Hva faen har det med denne saken å gjøre? Det var ikke en 64 år gammel ikke-vestlig ei heller en 23 år gammel etnisk nordmann. Hva det har med saken å gjøre trodde jeg var ganske tydelig. Det er et hypotetisk scenario, der den eneste informasjonen vi har om to personer er kjønn, alder og etnisitet. Begge er menn, så vi står igjen med alder og etnisitet. Du hevder at etnisitet er en viktigere variabel enn alder. Konklusjonen blir da at i dette hypotetiske scenarioet er sannsynligheten høyere for at den gamle mannen vil overfalle deg enn den unge mannen, fordi den gamle mannen er etnisk ikke-vestlig. Jeg regner med du er enig? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Hva faen har det med denne saken å gjøre? Det var ikke en 64 år gammel ikke-vestlig ei heller en 23 år gammel etnisk nordmann. Hva det har med saken å gjøre trodde jeg var ganske tydelig. Det er et hypotetisk scenario, der den eneste informasjonen vi har om to personer er kjønn, alder og etnisitet. Begge er menn, så vi står igjen med alder og etnisitet. Du hevder at etnisitet er en viktigere variabel enn alder. Konklusjonen blir da at i dette hypotetiske scenarioet er sannsynligheten høyere for at den gamle mannen vil overfalle deg enn den unge mannen, fordi den gamle mannen er etnisk ikke-vestlig. Jeg regner med du er enig? Du satt det på spissen, jeg mener fremdeles alder er en mindre viktig faktor men innenfor rimlighetensgrenser du kan ikke opprettet en fiktiv aldersforskjell på 100 år. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Du satt det på spissen, jeg mener fremdeles alder er en mindre viktig faktor men innenfor rimlighetensgrenser du kan ikke opprettet en fiktiv aldersforskjell på 100 år. Hva mener du? Både 23 og 63 er helt vanlige aldere i Norge. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Du satt det på spissen, jeg mener fremdeles alder er en mindre viktig faktor men innenfor rimlighetensgrenser du kan ikke opprettet en fiktiv aldersforskjell på 100 år. Hva mener du? Både 23 og 63 er helt vanlige aldere i Norge. Så la meg endre settingen din litt, 23 årig etnisk nordmann eller 38 årig innvandrer? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Så la meg endre settingen din litt, 23 årig etnisk nordmann eller 38 årig innvandrer? La meg endre den enda en gang; en 23 år gammel mann fra Harstad eller en 38 år gammel mann fra Årstad, Bergen? En 17 år gammel gutt fra Puntland eller en på 21 fra Mosul? En etnisk nordmann fra Groruddalen eller en innvandrer fra Frogner? Du beholder skillet nordmann/innvandrer men setter en begrensing på aldersforskjellen. Hvordan skal det vise at etnisitet er viktigere enn alder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå