Populært innlegg AnonymDiskusjon Skrevet 15. juni 2014 Populært innlegg Del Skrevet 15. juni 2014 Jeg er den som vanligvis aldri havner i trøbbel, men en gang må vel bli den første, så i natt var det "min tur". I natt ble jeg ranet i Oslo av fire personer som tilsynelatende var av henholdsvis pakistansk og afrikansk opprinnelse. De omringet meg i et område hvor det var relativt lite aktivitet, og ingen andre folk var å se. De kalte meg stygge ting, og truet meg med kniv og bank, for at jeg skulle gi fra meg både iPhone og lommebok. Jeg har aldri før vært med på noe mer skremmende og ydmykende. Adrenalinet var på topp i, likhet med en slående hjertebank. Har aldri hatt noe i mot utlendinger før og vært den som ikke har hatt fordommer mot andre, men akkurat nå føler jeg et intenst hat mot enkelte mennesker og grupper av dem. Hvis jeg nå er rasist, er jeg i så fall en stolt rasist. Maken, til jævlig oppførsel. Fy, faen, så sint jeg er nå, men mest av alt skuffet over mine medmennesker, og redd - for at det samme skal skje igjen! Har du opplevd noe i lignende, og hvilke følelser og tanker fikk du i etterkant? Hva er ditt forhold til samme type følelser og tanker i dag? Mann, 24 år Takk for meg. Anonymous poster hash: d128f...65b 10 Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 (endret) Kan jeg spørre deg om hvor dette skjedde? Oslo ja. Nvm.. Endret 15. juni 2014 av EspJak1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Ikke døm et folkeslag over dårlige epler. Greit nok å ta en realitycheck og innse at ikke alle som kommer inn her har gode intensjoner, men ikke skyv ansvaret over på hudfarge/rase og kall deg selv en stolt rasist. 5 Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Haha, stolt rasist. Verste jeg har lest. Vær så vennlig. 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Ikke døm et folkeslag over dårlige epler. Greit nok å ta en realitycheck og innse at ikke alle som kommer inn her har gode intensjoner, men ikke skyv ansvaret over på hudfarge/rase og kall deg selv en stolt rasist. Er det galt å dømme folk basert på statistikk? Fordi det er tross alt den eneste kilden du har til informasjon om dem, om du intensjonelt unngår folkeslag som er statistisk sett mye mer aggressive, veldige og kriminelle en andre folkeslag av så klart egen interesse for å unngå slike situasjoner, er du da rasist? 5 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Ikke døm et folkeslag over dårlige epler. Greit nok å ta en realitycheck og innse at ikke alle som kommer inn her har gode intensjoner, men ikke skyv ansvaret over på hudfarge/rase og kall deg selv en stolt rasist. Er det galt å dømme folk basert på statistikk? Fordi det er tross alt den eneste kilden du har til informasjon om dem, om du intensjonelt unngår folkeslag som er statistisk sett mye mer aggressive, veldige og kriminelle en andre folkeslag av så klart egen interesse for å unngå slike situasjoner, er du da rasist? "Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre. Rasistiske oppfatninger brukes av noen til å legitimere diskriminering basert på etnisk bakgrunn." 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 (endret) Er det galt å dømme folk basert på statistikk? Fordi det er tross alt den eneste kilden du har til informasjon om dem, om du intensjonelt unngår folkeslag som er statistisk sett mye mer aggressive, veldige og kriminelle en andre folkeslag av så klart egen interesse for å unngå slike situasjoner, er du da rasist? Du gjør deg selv en bjørnetjeneste å vinkle spørsmålet slik. Jeg er fullt klar over statistikken, men det er forskjell å tenke seg om to ganger før man går gjennom et smug med ungdommer, og det å kaste avføring på moskéer fordi du har hatt en konfrontering med en drittsekk som tilfeldigvis var muslim i henhold med statistikken. TS ble ranet. Livet suger noen ganger, men helsen er i behold så ikke la dårlige dager gå ut over alle de respektable innvandrerne/flyktningene som finnes her i landet. Selv om en folkegruppe er overrepresentert i en statistikk så betyr ikke det at mesteparten av folkegruppen er dårlige mennesker. edit: Formulering Endret 15. juni 2014 av Gavekort 4 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Er det galt å dømme folk basert på statistikk? Fordi det er tross alt den eneste kilden du har til informasjon om dem, om du intensjonelt unngår folkeslag som er statistisk sett mye mer aggressive, veldige og kriminelle en andre folkeslag av så klart egen interesse for å unngå slike situasjoner, er du da rasist? Du gjør deg selv en bjørnetjeneste å vinkle spørsmålet slik. Jeg er fullt klar over statistikken, men det er forskjell å tenke seg om to ganger før man går gjennom et smug med ungdommer og kaste avføring på moskéer fordi du har hatt en konfrontering med en drittsekk som tilfeldigvis var muslim i henhold til en statistikk. TS ble ranet. Livet suger noen ganger, men helsen er i behold så ikke la dårlige dager gå ut over alle de respektable innvandrerne/flyktningene som finnes her i landet. Hva har å kaste avføring på moskeer å gjøre med argumentet mitt? Det er jo stikk motsatt av hva jeg poengterer. Hvis du vet om statestikken vet du selv at du gjør deg selv en stor tjeneste ved å være litt mer forsiktig rundt visse menneske 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Hva har å kaste avføring på moskeer å gjøre med argumentet mitt? Det er jo stikk motsatt av hva jeg poengterer. Hvis du vet om statestikken vet du selv at du gjør deg selv en stor tjeneste ved å være litt mer forsiktig rundt visse menneske Du misforstår poenget mitt. Les edit en gang til. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Selv om en folkegruppe er overrepresentert i en statistikk så betyr ikke det at mesteparten av folkegruppen er dårlige mennesker. Nei, det er korrekt, men det betyr at sannsynligheten kan være større for at de gjør noe kriminelt, er voldelige og aggressive enn andre mennesker og medfører derfor en økt risiko for dette ved interaksjon kontra andre mennesker. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Nei, det er korrekt, men det betyr at sannsynligheten kan være større for at de gjør noe kriminelt, er voldelige og aggressive enn andre mennesker og medfører derfor en økt risiko for dette ved interaksjon kontra andre mennesker. Så mener du det er riktig å diskriminere og behandle alle av det slaget annerledes? Hva er det du vil frem til? Det TS sa at han nå var en stolt rasist, så er du enig i at det er den riktige konklusjonen? 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Da var jo dette ganske interessant. •Rundt 1/3 av fangene sitter i varetekt. Dette har økt i takt med økningen av utenlandske fanger. 67 % av varetektsfangene er utlendinger. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 har du vært i kontakt med politiet, hva svarte de og hva har de tenkt å gjøre med denne saken? når jeg rapporterte en ting stjålet til dem. overvåkings tape ble sendt til dem, fikk jeg følgene spørsmål og svar; var objektet forsikret? -nei det var nok siste gang du så den. skrankedama var iallefall ærlig jeg opplevde politiet skremmende lite motivert til å løse saken. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Hudfargen er bare en evolusjonær adapsjon, på samme måte som hårvekst, og lignende. Hvis du må være skeptisk til noe, TS, så vær i så fall skeptisk til kulturen som fostret denne oppførselen. Og den kulturen vil jeg spekulere at delvis er i Norge. Har en kamerat som ble ranet av fire ungdommer (kanskje 15-16 år) i fjor. Selv om det visstnok var en relativt sivilisert affære så ble han slått ned og mistet mobilen. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Nei, det er korrekt, men det betyr at sannsynligheten kan være større for at de gjør noe kriminelt, er voldelige og aggressive enn andre mennesker og medfører derfor en økt risiko for dette ved interaksjon kontra andre mennesker. Så mener du det er riktig å diskriminere og behandle alle av det slaget annerledes? Hva er det du vil frem til? Det TS sa at han nå var en stolt rasist, så er du enig i at det er den riktige konklusjonen? Nei, men jeg tror heller ikke OP er rasist. Sånn som når du først er i et dårlig humør og er sur så er alt og alle galt. Jeg tror OP kommer til å komme seg over hatet han sitter på. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Da var jo dette ganske interessant. •Rundt 1/3 av fangene sitter i varetekt. Dette har økt i takt med økningen av utenlandske fanger. 67 % av varetektsfangene er utlendinger. Snu mynten og spør deg selv heller hvor mange prosent av innvandrere som har begått kriminalitet i Norge. Du må huske at de oppgjør 13% av befolkningen og Norge har generelt veldig lav kriminalitet. Jeg ser problemstillingen deres, men jeg er ikke enig i løsningen. Nei, men jeg tror heller ikke OP er rasist. Sånn som når du først er i et dårlig humør og er sur så er alt og alle galt. Jeg tror OP kommer til å komme seg over hatet han sitter på. Får håpe han tar seg en god realitycheck. Skepsis er lov, men ikke gi det til folk som ikke fortjener det. 2 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 De omringet meg i et område hvor det var relativt lite aktivitet, og ingen andre folk var å se. De kalte meg stygge ting, og truet meg med kniv og bank, for at jeg skulle gi fra meg både iPhone og lommebok. Om det er noe trøst, det er ikke så mye du kunne gjort annerledes når feiginger truer med kniv. Såret stolthet er bedre enn kniv-sår i buken, ingen er supermenn som i filmer. Jeg har ett lite tips, Krav Maga Global har klubber i Oslo. Kan hende de kan hjelpe deg med å få tilbake roen etter en slik forferdelig hendelse. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Er det galt å dømme folk basert på statistikk? Fordi det er tross alt den eneste kilden du har til informasjon om dem, om du intensjonelt unngår folkeslag som er statistisk sett mye mer aggressive, veldige og kriminelle en andre folkeslag av så klart egen interesse for å unngå slike situasjoner, er du da rasist? Er virkelig hudfargen den eneste kilden til informasjon? Jeg regner med det var mulig å fastslå kjønn, og også alder. For all del, unngå innvandrere pga statistikk. Jeg regner med du også unngår menn og ungdommer. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Snu mynten og spør deg selv heller hvor mange prosent av innvandrere som har begått kriminalitet i Norge. Du må huske at de oppgjør 13% av befolkningen og Norge har generelt veldig lav kriminalitet. 13% og de utgjør 67% av varetektsfangene - en betydelig forskjell. At mange er lovlydige vet vi, men statistisk er det langt større sjanse for å bli rana, voldtatt osv av minoritetene. Ikke lovende utvikling for Norge i sin helhet. Matematisk så blir det da at flere vi tar inn, dess mer utrygt blir det. 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 13% og de utgjør 67% av varetektsfangene - en betydelig forskjell. At mange er lovlydige vet vi, men statistisk er det langt større sjanse for å bli rana, voldtatt osv av minoritetene. Ikke lovende utvikling for Norge i sin helhet. Matematisk så blir det da at flere vi tar inn, dess mer utrygt blir det. Har du tilfeldigvis noen mer detaljert nedbrytning av kulturen fangene kommer fra? Jeg har en viss erfaring med å arbeide med barn fra forskjellige kulturer, og er nysgjerrig på om min veldig begrensede empiriske grunnlag stemmer med helheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå