Gå til innhold

Opplærings-program for Windows.

fredster

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som i en alder av 35 år ikke har brukt en PC mer enn ca. 5-6 ggr. og han sliter til og med SKIKKELIG med forskjellen på CD og diskett. Nå er han i en situasjon han ikke liker noe særlig, og det stresser han ytterligere å vite at de får et PC-styrt kassa-apparat på jobben hans.

Er det noen som vet om ett program (helst på norsk) som kan hjelpe han med dette ? Tenkte f.eks. på noe i rettning av det som brukes for å lære pensjonister (70 +) og barn (4-6 år) om data.

Håper noen har noen gode tips !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har null peil på bil jeg da, men selv den gangen jeg prøvde en bil første gang, så visste jeg forskjellen på bensintanken og bagasjelokket.

Mener ikke å være spydig, men er du seriøs når vedkommende ikke SER forskjell på en diskett og en CD plate ??

- Ralek -

Lenke til kommentar
Jeg har null peil på bil jeg da, men selv den gangen jeg prøvde en bil første gang, så visste jeg forskjellen på bensintanken og bagasjelokket.

Mener ikke å være spydig, men er du seriøs når vedkommende ikke SER forskjell på en diskett og en CD plate ??

- Ralek -

Neida, du er ikke spydig.

Han SER forskjell, men han sier feil. Det er enkelt og greit bare fordi at for han så er dette kun ord uten noen mening - foreløpig ! F.eks. så betyr ordet skjerm og monitor det samme for oss. For han som ikke har noen forutsetnig for å vite det, så kan det like godt være en skjerm og en lenestol, hvis du skjønner hva jeg prøver å forklare..... Ingen konkrete visuelle forankringer til ordene, bare lyder (som med hunder :lol:).

Han vet hvor han setter inn en CD, men det er bare fordi det er det samme systemet som på stereoen hans. Han trenger dermed å lære seg det mest grunnleggende om en PC og bruk av Windows. Som f.eks. Windows for Dummies, som "Luftbor" nevner. Det er bare det at han BØR ha det på norsk, iom at det er nok nye ord og uttrykk innen PC terminologi som han også må lære seg. Huff for en oppgave jeg har tatt på meg ! Ja, ja, det er vel slike ting man har venner til..... :smile:

Lenke til kommentar
Dummies finnes på norsk vil jeg tro, ellers vil jeg anbefale og la han utforske, gjerne alene.. Bare si til han hvilket område (ikke si akkurat hva han ikke kan gjøre, hvis det ikke er veldig veldig viktig) han bør passe ekstra godt på hva han gjør..

Jeg ba han vente med å gjøre NOE SOM HELST, inntil jeg har fått lagt inn ett gjennoppretnings program og kjørt en backup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...