Gå til innhold

"Personinntekt annen næring" og "overskudd av næringsvirksomhet" - Hva er forskjellen?

Novice1

Anbefalte innlegg

Hei

I forbindelse med at jeg skal starte et enkeltpersonforetak i tillegg til min vanlige jobb, holder jeg nå på å undersøke litt rundt hvor mye jeg kan forvente å måtte betale i skatt.

Jeg bruker denne skattekalkulatoren:

http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1713-skatteberegning-2014

Under næringsinntekter er der to poster jeg er usikker på; "Personinntekt annen næring" og "Overskudd av næringsvirksomhet".

Slik jeg har forstått det så regnes hele overskuddet fra enkeltpersonforetaket som inntekt til min person. Om jeg for eksempel da har kr 50.000,- i overskudd i år, på hvilken av de to postene i skattekalkulatoren skal jeg føre de 50.000,- for å få en riktig utregning, eventuelt skal det føres på begge? Der er meget store endringer i sum skatt avhengig av hvordan jeg fører tallene, og jeg skulle gjerne hatt en nøyaktig beregning.

Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke slik at overskudd fra næring = personinntekt. Overskudd i næring er en nettoinntekt og er derfor en del av din alminnelige inntekt. Personinntekt er et bruttobegrep.

Når man skal beregne personinntekt i virksomhet trekker man f.eks. ut kapitalinntekter og -kostnader, i tillegg til at man får et skjermingsfradrag for varige driftsmidler (som erstatter kapitalkostnaden avskriving).

Hvis du titter på RF-1224B Personinntekt fra enkeltpersonforetak 2013 og rettledningen til skjemaet så ser du sammenhengen.

Lenke til kommentar

Når du bruker skattekalkulatoren må du legge inn tall (enten det samme, eller litt forskjellige -som Krikkert skriver er det ikke slik at personinntekt næring bestandig er like stor som næringsinntekten) på begge steder. Personinntekt (uten fradrag) er grunnlag for 11% trygdeavgift og evt. toppskatt, mens næringsinntekt (etter fradrag) er grunnlag for 27% skatt. Legger du inn tall i bare en av postene blir skatteberegningen helt feil.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Jeg har mye å sette meg inn i, og det kommer ikke til å bli ren plankekjøring ser jeg. Tallene som behøves for å regne dette nøyaktig har jeg ikke, og siden jeg er uten erfaring på dette feltet så vil jeg ikke begynne å gjette meg til noe heller.

Hvis jeg ikke forstår helt feil nå, så kan jeg få en nogenlunde pekepinne hvis jeg legger inn identiske tall i begge poster, men man må da gå ut i fra visse ting som at der ikke er gjeld i foretaket, at man ikke har store verdier, etc.. Stemmer det?

Jeg er for øyeblikket ute etter å vite hvordan en liten ekstra inntekt fra et enkeltpersonforetak vil se ut ved siden av den normale lønnsinntekten som jeg har fra min 100% stilling, og hvordan det vil påvirke den totale skattesatsen min om jeg har 50-100.000 kroner ekstra i året fra dette.

Lenke til kommentar

Som en grov pekepinn, så fungerer samme beløp i begge poster helt fint, og du har forstått prinsippet i hva som påvirker beregningen av personinntekt i forhold til næringsinntekt riktig. "Avkastning" av eiendeler, renteutgifter og renteinntekter som ikke er "inntekt av eget arbeid" skal være med i næringsinntekten, men ikke i personinntekten, og det korrigeres det for i personinntektsskjemaet.

Lenke til kommentar

Hvis du har et rent tjenesteytende foretak uten kapitalinntekter eller -kostnader og uten særlige eiendeler vil personinntekt og overskudd være det samme.

Som en pekepinn kan du anta at mernettoinntekten fra næring vil bli beskattet med 38,4 % marginalbeskatning (11,4 % trygdeavgift pluss 27 % inntektsskatt). Dette er litt høyere enn marginalbeskatningen på lønnsinntekt (som bare beskattes med 8,2 % trygdeavgift og 27 % inntektsskatt, til sammen 35,2 %).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen for gode svar.

Jeg prøvde før jeg startet denne tråden å putte inn de forskjellige tallene for å se resultatene, og det var like tall på begge poster som virket mest realistiske for meg. Veldig kjekt å få det mer eller mindre bekreftet, for nå har jeg en viss anelse om hva jeg kan forvente. Å gå ut i fra ett av de to andre tallene jeg fikk hadde endt opp med å være ekstremt villedende for min del.

Jeg skal drive varehandel hvor jeg kjøper fra og selger til utlandet. Blir spennende å finne ut hvordan man må gå frem for å legge PayPal inn i regnskapet, da det skal benyttes for å både sende og motta betaling. Der kommer det jo gebyrer for tjenesten samt andre valutaer inn i bildet også. Mye å lære seg!

Takk igjen for hjelpen, setter stor pris på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...