Gå til innhold

Barton eller Tbed?

karl hungus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En rolig pc får du ikke ved å bytte prosessor, kjøp en stillegående vifte som f.eks. en GlacialTech Iglo Silent Breeze på 19-20dB(A). I tillegg finnes det andre støykilder i pcen, som vifte i strømforsyning, vifte på skjermkort og eller nordside brikkesettet, for ikke å glemme kabinett vifter dersom du har det.

Til den andre delen av saken, hva skal du bruke pcen til?. Barton er en nyere kjerne, med lavere varmeutvikling som igjen betyr mindre bråk fra prosessor viften. Barton har 512 kB Level 2 cache mot 256 kB som Thoroughbred har. Jeg ville valgt barton i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

bråker ikke en prossessor, sier du ? :o

det jeg ville fram til var at jeg ville unngå varme som f¢lge av overklokking, og i den grad det er mulig unngå å bruke like mye penger på en rolig prossessorvifte som på selve prossessoren.

Tanken var at jo mindre varme prossessoren genererer, jo mindre gryn trenger jeg bruke på en rolig viftel¢sning, men jeg har ikke satt meg inn i vifter ennå.

Lenke til kommentar
øø det er kun 3200 som har høyere busshastighet. :lol:

Nei, Barton har større busshastighet enn Tbred, 3200 større enn 2500.

Fra og med XP2600+ tbred så kjører den lik bus-hastighet som Barton (bortsett fra 3200+)

Dere har begge rett.. det kommer helt ann på hvilken modell man snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også Athlon XP 2500+ som har Barton kjerne.

Barton har dobbelt så Cache enn Tbred, noe som gjør at Barton kan yte mer på lave hastigheter. Dette er jo en fordel når man tenker på varmen!

Som sagt bråker PSU, CPU og GPU viftene en del, også kabinettvifter visst dette er tilstede. Men harddiskene bråker også litt, spesielt de med høy ytelse.

Lenke til kommentar
Boxed viften som medfølger skal visstnok bråke en del, i stedet ville jeg heller spart pengene og kjøpt "tray" utgaven som er noe billigere, pluss en GlacialTech Iglo Silent Breeze 462 med ett støynivå på 19-20dB(A) for rundt en 150-200 kroner.

Kan ikke si at den bråker, men det vil være mye bedre og kjøpe en annen vifte ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...