Knut S Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 flaggspett Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Ørlite grønnstikk i bilde grunnet refleks fra det grønne bladverket rundt i det skarpe lyset vi har nå. Jeg er ingen ekspert på fargebalanse så hopper over det på egne bilder også. Ellers god skarphet, men ørlite gjengrodd i det sorte som på svarthvite fugler flest. Hvis du ikke har prøvd så kanskje du kan prøve å lyse opp separat. Men noen ganger blir det grums og da er gjengrodd å foretrekke. Ser litt støy i bakgrunnen, men om det blir bedre etter fjerning må utprøves. Men "linselusa" som stikker opp fra nedre ramme ville jeg nok klona vekk for å få en ren og rolig kant nede. Roar Lenke til kommentar
Knut S Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 Hei Roar igjen takk for dine utfyllende tilbakemeldinger og tips. Ja dette med grønnskjæret ser jeg selv også, men fakta er at jeg har null peiling på redigering i stor skala. Må nok få noen til å lære meg dette. Sliter litt med skarphet på bilder. Burde sikkert brukt stativ, men føler meg ikke helt bekvem med stativ. Innen jeg får stilt inn stativet mot fuglen, så har nok den fløyet for lengst. Og så har jeg ikke helt funnet den innstillingen på kameraet hvor man skrur på tålmodigheten Lenke til kommentar
Knut S Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 Da prøvde jeg meg på en versjon 2, ble vel litt mindre grønnskjær ? Men tydeligvis så må jeg nok få noen til å lære meg litt på redigeringen også- Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Hei Roar igjen takk for dine utfyllende tilbakemeldinger og tips. Ja dette med grønnskjæret ser jeg selv også, men fakta er at jeg har null peiling på redigering i stor skala. Må nok få noen til å lære meg dette. Sliter litt med skarphet på bilder. Burde sikkert brukt stativ, men føler meg ikke helt bekvem med stativ. Innen jeg får stilt inn stativet mot fuglen, så har nok den fløyet for lengst. Og så har jeg ikke helt funnet den innstillingen på kameraet hvor man skrur på tålmodigheten Når det gjelder skarpheten kan det være to svar og det er enten venter du ikke lenge nok etter å ha trykket utløser halves så autofokus får jobbe seg ferdig før du trykker helt ned. En annen ting kan være at du ikke holder kamera stille nok. men siden de fleste hvertfall i teleområdet av objektiver nå har stabilisator så skulle det problemet være løst. Men husk også at fuglefoto ofte fordrer litt høy ISO og ikke minst høy hastighet. Men høy ISO kan også lett gi støy i bildene. Hvis det var noe nytt for deg her så får du heller prøve deg fram. Dessverre få som skriver kommentarer på Akam ellers kunne det kanskje være en del her som også har tips å komme med. Roar Lenke til kommentar
Knut S Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 Normalt har jeg prøvd å holde meg på lukker 1/1000 og maks 800 iso. Men bruker nå mer blenderprioritet og da velger den iso og lukkertiden selv. Faktisk syns jeg det har fungert bedre, men med mine hender bør nok ikke lukker være lavere enn 1/400 Ja litt synd det at så få kommenterer på bildene, vi kunne læært så mya alle sammen av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg