Laka Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Har dere en link til en norske webshop som selger slike? Helst i blå. Har titta litt på sidene til microplex.no og 3dfxcool.no, men... Lenke til kommentar
hakkepeil Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Hva er det du skal lage nå?? Hvis det er ei musematte så er det stilig, har det selv.. laga av 10mm plexi Lenke til kommentar
EC Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 http://www.elfa.se/no se under "optokomponenter". Husk å be om "consigment brev", så får du alt i postkassa med giro. Koster da 25,- i frakt. Husk at mange priser er oppgit per 100 stk, så om en blå LED står oppført med 1960,- for én, betyr det at den koster 19,60. Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 De fleste norske byer har nå en butikk som kan forhandle småelektronikk som leds og motstander (resistorer) osv... Må vel ofte kjøpe poser på 10 og 10, men leds har en tendens til å ta kvelden hvis man er uforsiktig når man lodder... Koster vel 40kr eller.no for 10 stk (rød,grønn,gul). Blå leds er vesentlig dyere. Lenke til kommentar
Ebola2782 Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Kjøpte leds på Biltema på alnabru for 12kr pr stk i dag... Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 ClasOhlson selger ikke blaa 3mm LED's. De selger faktisk ikke blaa LED's i det hele tatt. Men ELFA selger. Dessverre maa du bestille. Blaa LED's er forresten dyrt, 20kr stk. som nevnt tidligere i traaden. Det er virkelig mye for en liten LED! Pluss at prisene i ELFA er uten moms, i hvert fall i min katalog (som jeg fikk dette skoleaaret). Porto koster ogsaa noe. Det blir ikke akkurat billig aa bestille 3 LED's! :sad: Lenke til kommentar
EC Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Quote: On 2002-02-19 05:23, mFaFa skrev:ClasOhlson selger ikke blaa 3mm LED's. De selger faktisk ikke blaa LED's i det hele tatt. Men ELFA selger. Dessverre maa du bestille. Blaa LED's er forresten dyrt, 20kr stk. som nevnt tidligere i traaden. Det er virkelig mye for en liten LED! Pluss at prisene i ELFA er uten moms, i hvert fall i min katalog (som jeg fikk dette skoleaaret). Porto koster ogsaa noe. Det blir ikke akkurat billig aa bestille 3 LED's! :sad: Nope, prisene er MED MVA, vaffal i den katalogen jeg fikk. Prisen for 3 blå LED Ø3mm varenr. 75-021-72 blir 35,83 + frakt (consigment brev) 25,-: tilsammen 60,83 NOK (med forbehold om prisendringer på frakt) Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Blå LED ER dyrt, pga at det er ganske nytt og foreløbig dyrere å produsere. For et par år siden hadde ELFA en eneste blå LED, og den kosta over 0.2kkr(kilokroner)! Etterhvert som det blir like standard som andre LED-farger kommer nok prisen til å ramle til samme nivå. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Quote: mFaFa skrev (2002-02-19 05:23):... Blaa LED's er forresten dyrt, 20kr stk. som nevnt tidligere i traaden. du får dem ned mot 10kr på elfa, og siden du betaler 8,- for rød, gul eller grønn på claser'n synes jeg ikke det er noe ekstrempris. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 19. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2002 Takker, takker for svar! Prøver meg på elfa. Har vært å titta, men jeg syns alle var over 2v. Brukte et multimeter til å måle noen uttak, grensen går ved ...? Trur det var 2.2v, husker ikke riktig. Skal bruke dem til et lite case-modd proskjekt:) mvh, Lasse Lenke til kommentar
EC Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Quote: LasseAndreK skrev (2002-02-19 19:08):Takker, takker for svar!Prøver meg på elfa. Har vært å titta, men jeg syns alle var over 2v. Brukte et multimeter til å måle noen uttak, grensen går ved ...? Trur det var 2.2v, husker ikke riktig.Skal bruke dem til et lite case-modd proskjekt:) Det er jo bare å bruke rett motstand. Uansett vil det ikke gjøre noe om du kjører litt lavere volt på en LED. Den vil bare lyse svakere. Det er vel en grense hvor den ikke lyser i det hele tatt, men man vet ikke. Du bør vaffal ikke kjøre _mer_ volt enn den er laget for. Da er det natti - natti til LED'en snabbare enn snøggast. Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Quote: On 2002-02-19 19:45, yummy skrev:Du bør vaffal ikke kjøre _mer_ volt enn den er laget for. Da er det natti - natti til LED'en snabbare enn snøggast. Pisspreik :smile: Har gått elektronikk på videregående, og vi kjørte et rødt LED på 12 volt... (dem som krever mindst spenning og strøm), eneste som sjedde var at det lyste nermest gul-grønt, også tok det kvelden etter ei stund pga for høy strøm. Men vil tippe at om man har rundt 5 volt over et led (i serie med en motstand) så vil den lyse fint-fint. Noe skarpt, og sikkert ikke helt rødt, men det skal faktisk en del til før dem tar kvelden... Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Det er strømstyrken (og muligens den resulterende temperaturen) som dreper LEDs. De fleste kan ta kanskje 50mA uten å ta skade. Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Quote: On 2002-02-20 00:49, Thargoth skrev:Pisspreik :smile: Har gått elektronikk på videregående, og vi kjørte et rødt LED på 12 volt... (dem som krever mindst spenning og strøm), eneste som sjedde var at det lyste nermest gul-grønt, også tok det kvelden etter ei stund pga for høy strøm. Men vil tippe at om man har rundt 5 volt over et led (i serie med en motstand) så vil den lyse fint-fint. Noe skarpt, og sikkert ikke helt rødt, men det skal faktisk en del til før dem tar kvelden... Hadde du vært litt mere våken så hadde du også fått med deg at det ikke er spenningen som styrer lysstyrken på en LED :wink:. Her er strømmen alfa og omega, men den må pulses. Hvis du har en LED som f. eks. tåler 10 mA så kan du kjøre den på 20 mA hvis du pulser den med 50% på og 50% av. Du kan øke til 30 mA, men må da pulse med 33% på og 67% av osv. Øker du frekvensen så ser du ikke at det blinker heller. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 clas o.'ledene har jeg alltid kjørt på 3V (dvs to brukte "1,5V" AA batterier. dette har fungert helt greit, på tross av at det står i katalogen "2,1V".... lurer på om de skriver litt for lav volt i katalogene med vilje :?: har også lagt merke til at overalt hvor du har en batteridrevet led sak så er det to 1,5volts batterier (sykkellykt, reklamedilldall i posten, lighterreklamen på obs, nøkkelringlykta osv) Lenke til kommentar
Xell Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Quote: sjanten skrev (2002-02-20 12:37):clas o.'ledene har jeg alltid kjørt på 3V (dvs to brukte "1,5V" AA batterier. dette har fungert helt greit, på tross av at det står i katalogen "2,1V".... lurer på om de skriver litt for lav volt i katalogene med vilje :?:har også lagt merke til at overalt hvor du har en batteridrevet led sak så er det to 1,5volts batterier (sykkellykt, reklamedilldall i posten, lighterreklamen på obs, nøkkelringlykta osv) Som nevnt tidligere her er det ikke så mye spenningen, emn strømmen som er viktig når det gjelder lysdioder. det er derfor man ofte kobler en motstand i serie med dioden; for å ha kontroll på hvor mye strøm den vil trekke. En lysdiode som f.eks. er spesifisert til 2V/15mA vil på 3V trekke omtrent 22mA (overslag siden dioden ikke er linjær) og dermed lys sterkere. dette er ikke så mye over spec at det er noen fare, men setter du den på 12V vil den nok benne opp (slutte å virke, ikke ta fyr). 1.5V gir 11mA nok til å lyse. Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 On 2002-02-20 10:01, SpirreVipp skrev: Quote: Hadde du vært litt mere våken så hadde du også fått med deg at det ikke er spenningen som styrer lysstyrken på en LED :wink:. Her er strømmen alfa og omega, men den må pulses. Hvis du har en LED som f. eks. tåler 10 mA så kan du kjøre den på 20 mA hvis du pulser den med 50% på og 50% av. Du kan øke til 30 mA, men må da pulse med 33% på og 67% av osv. Øker du frekvensen så ser du ikke at det blinker heller. Ja jeg vet at det er strømstyrken som avgjør det. Har svart på flere innlegg ang. LED's, og dem fleste vil ha sånn ca 20mA. Men uansett. Om det ligger mer spenning over LED'n (som har omtrendt 0ohm i strøm-motstand), så ligger det mindre over mostanden som skal redusere strømmen. Og ligger det mindre spenning over motstanden blir det mindre total-resistand, og strømmen går opp. U see? Og hvis du så hva jeg skreiv så kjørte vi et rødt led direkte på 12 volt. Det ble VELDIG varmt og tok kvelden, men det er som en annen sa, tempraturen som knekker dem, LED : light emitting diode diode=halvleder halvlever=tåler ikke extrem varme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå