Gå til innhold

Oppsiktsvekkende rask Macintosh etter OS-upgrade

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel PowerMac 9500 med 150 Mhz og 192 MB RAM. Jeg ønsket å innstallere OS 9.2.2 på denne - selvsom det ifølge Apple ikke lar seg gjøre - noe de også lar lagt inn en sperre for i oppgraderingen.

Mac OS 9 Helper heter et program som fikser på dette. Det funket riktignok ikke hos meg fordi jeg kjørte en norsk versjon av OS 9.1. Derfor måtte jeg ved hjelp av ResEdit endre på kildekoden selv for å få inn OS 9.2.1 først og siden OS 9.2.2.

Fremgangsmåten er rett og slett å sette maskinens Mach ID opp til 510 (G3) via et program - og siden åpne ResEdit å klone noen ressurser fra OS 9.1-innstallasjonen over i 9.2.1. Det eneste problemet som dukket opp etter restart i 9.2.2 var at Drag&Drop ikke lenger fungerte. Det viste seg å være en feil i DragLib-konseptet som måtte endres med ResEdit.

Nå kjører jeg altså OS 9.2.2 på denne maskinen - og den arbeider oppsiktsvekkende hurtig. Finder går som en drøm, og programmer starter raskere og minnet behandles effektivt. Kort sagt - meget fornøyd etter oppgraderingen. Denne maskinen yter akseptablet nå - og jeg tror at OS X er et VEL vanskelig prosjekt for noe såpass gammelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...