Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Syklizin(Marzine) Trip - Farlig?

Anbefalte innlegg

Hei.
En venninne av meg har lyst til å prøve dette stoffet som hun hevder er hallusinogent. Stoffet er Syklizin. Jeg er naturligvis bekymret og ønsker å finne ut så mye som mulig om dette rusmiddelet slik at jeg vet hva som skjer med henne under påvirkning. Alt jeg vet er at dette stoffet selges som et reseptfritt legemiddel på butikk eller apotek og derfor helt fullstendig lov å ruse seg på, på lik linje som kaffe, alkohol og tobakk.
Noe av det jeg lurer på er om noen vet om dette er noe spesielt skadelig sammenliknet med andre lovlige rusmiddler ved engangsbruk og om det er noe fare for avhengighet og slik.

Og sist men ikke minst om dette er noe som får folk til å se galehattemakere, rosa elefanter og snakkende takstein osv, slik som man hører om folk som tar hasj, englestøv, og canabis?.

Har jeg grunn til å være bekymret?

Anonymous poster hash: d00f9...d08
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lese litt her om hvorfor dette er en heller rævva idè om man går inn for det : http://www.relis.no/Publikasjoner/Arkiv/2005/Misbruk_av_reisesyketabletter_hos_barn_og_ungdom_-_en_kasusrapport

Om hun nå på død og liv ønsker å prøve seg på hallusinogener så er det nesten tryggere å kjøpe illegale stoffer(ikke at jeg anbefaler dette heller).

Jøsses, her var det mye informasjon. Men det er jo kun informasjon om misbruk. Blant annet småunger som har stappet i seg nok legemiddler til å sende en gorilla i bakken.

Hva mener du om at det nesten er tryggere å kjøpe illegale stoffer? Hvis Syklizin hadde hvert noe i nærheten av like skadelig som narkotika hadde vell det vært ulovlig? :hmm:

Lenke til kommentar

Hva mener du om at det nesten er tryggere å kjøpe illegale stoffer? Hvis Syklizin hadde hvert noe i nærheten av like skadelig som narkotika hadde vell det vært ulovlig? :hmm:

Jeg vil tro 3 pakker Paracet er 100 1000 ganger verre enn en joint...

Klart det å spise piller er farlig når man nok av dem til å spise dem som frokostblandig. Paracet kan jo skade leveren også, men den gjør deg ikke dum på sikt som joint.

Lenke til kommentar

Klart det å spise piller er farlig når man nok av dem til å spise dem som frokostblandig. Paracet kan jo skade leveren også, men den gjør deg ikke dum på sikt som joint.

Poenget er jo det med å ta høyere dose enn det står på pakka / hva du blir fortalt av legen at du kan ta.

Legemiddler sine fysiologiske virkninger er ikke avgjort av hva som står på pakka eller hva legen sier. Helt andre ting avgjør det. Den anbefalte dosen er dessuten dosen for å kurrere reisesyke, noe som ikke er hensikten til min venninne. Derfor er den dosen irrellevant.

Lenke til kommentar

Alt jeg vet er at dette stoffet selges som et reseptfritt legemiddel på butikk eller apotek og derfor helt fullstendig lov å ruse seg på, på lik linje som kaffe, alkohol og tobakk.

Det stemmer ikke helt. Marzine selges reseptfritt mot reisesyke. Det impliserer at det er reseptbelagt for annen bruk.

I praksis er det selvsagt bare sånn at når apoteker sier ta den 1-2 timer før du drar så svarer man bare ja. Du trenger ikke fortelle hvor du skal dra (drømmeland). Men prinsipielt er det ikke direkte lov å kjøpe den for å ruse seg på.

Men det er jo kun informasjon om misbruk. Blant annet småunger som har stappet i seg nok legemiddler til å sende en gorilla i bakken.

Det er jo presis det din veninne ønsker å gjøre. Den mengden syklizin man må ta for å få hallusinasjoner er såpass stor at den kan sende en gorilla i bakken. Man får ikke hallusinasjoner av en tablett.

Det desidert mest farlige rusmiddelet, farligere enn amfetamin, heroin, kokain, LSD, GHB, alt annet, det er sniffing av BENSIN og løsemidler. Begge deler er reseptfritt. Så det er en dårlig rettesnor.

Marzine er reseptfritt til bruk mot reisesyke 1 tablett. I den dosen er det trygt. 10 tabletter for å hallusinere er egentlig reseptpliktig, og langt mindre trygt.

Og sist men ikke minst om dette er noe som får folk til å se galehattemakere, rosa elefanter og snakkende takstein osv, slik som man hører om folk som tar hasj, englestøv, og canabis?.

Jeg har aldri tatt hasj/cannabis eller LSD, men ingen av dem gir egentlig hallusinasjoner i vanlig bruk. Isteden gir de ting som kalles "visual disturbances", dvs at hvordan man sanser verden forandres. "It's often stated that LSD causes hallucinations, but that's not quite true. When a person has a hallucination, he or she believes that everything that he or she sees and feels is real. LSD changes the way people perceive the world around them, as well as what they think and feel, but people on LSD don't see things that aren't there. They see what's already there in a different way, and most of the time, they're aware that their altered perceptions are caused by the drug." mer info: http://science.howstuffworks.com/lsd3.htm

De kan se mønstre, pulsering, kraftige farger, osv.

Både LSD og marzine går under fellesbetegnelsen hallusinogener. Men LSD går under psykedelika (http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinogens) og Marzine under delieriant ( http://en.wikipedia.org/wiki/Deliriant ).

Marzine er annerledes. Det gir "ekte" hallusinasjoner der personen ser ting som ikke er der og ikke skjønner at det er hallusinasjoner. Opplevelsene er stort sett skremmende og ubehagelige.

Det er den begrensede kunnskapen jeg har.

Endret av Tåkelur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Legemiddler sine fysiologiske virkninger er ikke avgjort av hva som står på pakka eller hva legen sier. Helt andre ting avgjør det. Den anbefalte dosen er dessuten dosen for å kurrere reisesyke, noe som ikke er hensikten til min venninne. Derfor er den dosen irrellevant.

Jeg svarer bare på ditt spørsmål:

Hva mener du om at det nesten er tryggere å kjøpe illegale stoffer? Hvis Syklizin hadde hvert noe i nærheten av like skadelig som narkotika hadde vell det vært ulovlig?

De fleste "trygge" medisiner er farligere enn "narkotika" i store nok doser.

[edit]

Men det virker jo som du forstår dette, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør.

Endret av The Little Lucid Moments
Lenke til kommentar

Alt jeg vet er at dette stoffet selges som et reseptfritt legemiddel på butikk eller apotek og derfor helt fullstendig lov å ruse seg på, på lik linje som kaffe, alkohol og tobakk.

Det stemmer ikke helt. Marzine selges reseptfritt mot reisesyke. Det impliserer at det er reseptbelagt for annen bruk.

I praksis er det selvsagt bare sånn at når apoteker sier ta den 1-2 timer før du drar så svarer man bare ja. Du trenger ikke fortelle hvor du skal dra (drømmeland). Men prinsipielt er det ikke direkte lov å kjøpe den for å ruse seg på.

Men det er jo kun informasjon om misbruk. Blant annet småunger som har stappet i seg nok legemiddler til å sende en gorilla i bakken.

Det er jo presis det din veninne ønsker å gjøre. Den mengden syklizin man må ta for å få hallusinasjoner er såpass stor at den kan sende en gorilla i bakken. Man får ikke hallusinasjoner av en tablett.

Det desidert mest farlige rusmiddelet, farligere enn amfetamin, heroin, kokain, LSD, GHB, alt annet, det er sniffing av BENSIN og løsemidler. Begge deler er reseptfritt. Så det er en dårlig rettesnor.

Marzine er reseptfritt til bruk mot reisesyke 1 tablett. I den dosen er det trygt. 10 tabletter for å hallusinere er egentlig reseptpliktig, og langt mindre trygt.

Jeg har aldri tatt hasj/cannabis eller LSD, men ingen av dem gir egentlig hallusinasjoner i vanlig bruk. Isteden gir de ting som kalles "visual disturbances", dvs at hvordan man sanser verden forandres. "It's often stated that LSD causes hallucinations, but that's not quite true. When a person has a hallucination, he or she believes that everything that he or she sees and feels is real. LSD changes the way people perceive the world around them, as well as what they think and feel, but people on LSD don't see things that aren't there. They see what's already there in a different way, and most of the time, they're aware that their altered perceptions are caused by the drug." mer info: http://science.howstuffworks.com/lsd3.htm

De kan se mønstre, pulsering, kraftige farger, osv.

Både LSD og marzine går under fellesbetegnelsen hallusinogener. Men LSD går under psykedelika (http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinogens) og Marzine under delieriant ( http://en.wikipedia.org/wiki/Deliriant ).

Marzine er annerledes. Det gir "ekte" hallusinasjoner der personen ser ting som ikke er der og ikke skjønner at det er hallusinasjoner. Opplevelsene er stort sett skremmende og ubehagelige.

Det er den begrensede kunnskapen jeg har.

1) Det er ikke en logisk implikasjon ved mindre det står ett eller annet sted i at marzine er reseptpliktig generelt. Og om det gjør det, så er det kun en prinsippiell greie uten noen juridisk verdi om jeg har forstått det rett?(Ikke straffbart?)

2) Det er vell en stor forskjell på effektene ut i fra dosen som konsumeres. Altså 12 piller fører til fullstendig delirium, mens 8 fører til et mildt delirium og fra 3-6 til en halv-delirisk tilstand og under 3 fører ikke til noe spesielt.

Sånn jeg har forstått det på min venninne er det ikke et fullt delirium der man ikke husker noe det som hun er ute etter.

3) Det kan godt hende at det er farligere enn de ulovlige rusmiddlene du nevner. Men det er jo alkohol også. Men syklizin kan umulig være i nærheten av skadeligheten til fettløsende inhalanter som gir deg rus pga ødeleggelse av nerver. Antikolinergiske stoffer har tydeligvis et dårlig rykte, men like ille som løsemidler er det vell ikke.

4) Mye bra informasjon.

Lenke til kommentar

Det der er like tullete som å kjøpe to esker Paracet og spise alt på en gang for å "bli fjern".

Nei, det er det ikke. Paracet gir ingen sånn effekt overhodet. Marzine har det.

2) Det er vell en stor forskjell på effektene ut i fra dosen som konsumeres. Altså 12 piller fører til fullstendig delirium, mens 8 fører til et mildt delirium og fra 3-6 til en halv-delirisk tilstand og under 3 fører ikke til noe spesielt.

I en ideell verden.
Lenke til kommentar

Nei såklart, det er IKKE tullete å kjøpe reseptfri medisin, ta overdose for å bli "høy"...heeelt normal tankegang det ja.

Gå til Frank på hjørnet og gi han 200 kroner så får du hvertfall en rus.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei såklart, det er IKKE tullete å kjøpe reseptfri medisin, ta overdose for å bli "høy"...heeelt normal tankegang det ja.

Poenget mitt var at man ikke blir påvirket av paracet, men man blir påvirket av marzine. Derfor er det tull å kjøpe paracet hvis man vil bli påvirket, men ikke tull å kjøpe marzine.

Hvorvidt det er tull å ville bli påvirket er en annen sak.

Lenke til kommentar

Liker ikke helt at LSD sammenlignes slik, da det er som vann mot bensin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gå til Frank på hjørnet og gi han 200 kroner så får du hvertfall en rus.

Sånn jeg har fortstått det på min venninne så har ikke Frank på hjørnet noe som er i nærheten av det Syklizin kan by på.

Lenke til kommentar

Jeg tror det de andre vil fram til er at som du sier vil det bare være tull å kjøpe paracet i steden for marzine, og på samme måte blir det for dumt å kjøpe marzine. Jeg har prøvd forskjellige piller, og min konkulsjon er at reseptfrie stoffer ikke noe for venninnen din om hun leter etter å "trippe". Om hun virkelig vil ha en trip så gjør du som de andre sier å kjøper du litt grass fra frank på hjørnet, så trenger du ikke alt stresset med disse tabelletene uten virkning.

En annen løsning kan være å stikke i nærmeste dagligvare butikk å kjøpe deg muskatt nøtter, disse skal visst ha ganske god effekt..

Anonymous poster hash: 4a00c...f9a
Lenke til kommentar

Sånn jeg har fortstått det på min venninne så har ikke Frank på hjørnet noe som er i nærheten av det Syklizin kan by på.

Det stemmer nok, og skal jeg si deg hvorfor? Ingen vil ha det syklizin kan by på.

Det har nok heller noe med at det er legalisert og regulert, akkurat som muskatnøtt. Det finnes noen snåle mennesker som vil ha det også. Og langerene selger ikke det til tross for at noen etterspør det, Nettopp fordi de blir utkonkurert av butikkene og andre profesjonelle aktører når det kommer til kvalitet, trygghet og pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...