Gå til innhold

win98 på win2k

Allanon

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips for hva jeg skal gjøre når jeg vil installere win98 uten å ha tilgang til både cd rom og diskettstasjonpå en gang? Har prøvd mye forskjellig nå, problemet mitt er at jeg har en dell latitude c600, og jeg trenger win 98 og 2000 på, men jeg får ikke installert win98 inne i win2k (logisk nok), og på denne pc'en må jeg velge om jeg vil ha diskettstasjon eller cd-rom, kan bare ha i en om gangen..Å kjøpe ekstern usb diskettstasjon er ikke ett alternativ for de som ville komme med det tipset.

Det jeg har prøvd til nå er å sette opp 2 partisjoner (en fat32 og en ntfs) installert win2k på den ene(funker glimrende), så har jeg kopiert over hele win 98 cd'en i windows over på c: (fat 32) slått av maskinen, satt i diskettstasjonen, bootet opp på win98 oppstartsdiskett, og startet installasjonen fra c:..Dette fungerer vel og bra til den er ferdig med å installere win98 og skal starte maskinen på nytt første gang, da kommer det bare opp :oppdateringen av filer er fullført, fortsetter og laste windows...Og slik står den i mange timer! Kommer ikke videre.. Har prøvd å bare restarte maskinen, men da kommer den bare opp med valg om normal startup, sikkerhetsmodus o.l. Hvis jeg da velger normal eller sikkerhetsmodus, kommer den ikke videre, står bare og henger med den hvite markøren oppe til venstre i dos skjermbildet.

Har prøvd å gjenta hele prosedyren på ny, uten hjelp, det samme skjer. Jeg har installert win98 nok til å vite at jeg ikke velger noe feil når jeg installerer detet. Det verste er at når jeg bare driter i dette, og sletter alt som ligger på c:, så vil den ikke starte opp på d: heller (hvor win2k ligger)..har lekt med tanken på å sette opp en network boot disk, dele cd-romen på en annen maskin, og installere herfra, men det er litt stress å lage en slik disk(hvis ingen av dere har noen gode tips da?)

All hjelp mottas med stor takknemlighet:-)

Ps: vet at denne sikkert skulle ligge en annen plass, men var det emnet jeg fant i farten, moderator kan bare føle seg fri til å flytte den der det måtte passe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på om Win98 installasjon takler dualboot.. Du burde prøve å installere Win2000 etter å ha installert Win98.

Meen, når jeg tenker meg om så forklarer dette kun problemet med å boote i Win2000 etter Win98-installasjonen. Du burde likevel ha fått installert og bootet Win98.

Sikker på at laptop'en ikke inneholder noen superduperplug&play-enheter som ikke støttes av Win98 da?

Lenke til kommentar
Installer først w98 , deretter w2000. Da vil du kunne velge mellom w98 og w2000 når du starter maskinen.

Ikke så lett å installere win98 først når man ikke har bootbar cd, og ikke kan buke diskettstasjon på likt med cdrom..

tubatitan: Forsåvidt godt forslag og kan funke, men Bootdisc.com siden var nede..

Redface: Trenger win98 i forbindelse med testing av noen meget spesielle skrivere (datacard) som kun kjører skikkelig på win 98 eller 95 til deg som lurte på det..Vet at det er ett kjent problem, men det skal jo være løsninger til de fleste problemer, det synes nå ihvertfall jeg :) Det gjelder bare å finne de

Domino: Står til og med på dell pc'en at den er "designed for win98, nt og 2000) sp jeg tviler på det er noe der...

Takk foreløpig for alle svar som er kommet inn ihvertfall:-)

Andre tips??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...