Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er der som gjør at noen bare plutselig drukner?

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva er det som kan utløse at en svømmedyktig person plutselig drukner? Når jeg googler det så finner jeg masse informasjon om hva som skjer men ikke hva som kan utløse det. Leste noe om tørrdrukning, som jeg forstod at er når man puster vann inn i lungene så man får en slags krampe i luftveiene, som fører til at man ikke får puste. Men det var vel ikke så vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

stort sett at de ikke klarer holde hodet over vannet lengre.

Når man f.eks er sliten, det er strømninger som trekker deg ned, nedkjølt, krampe, puster inn vann, får panikk, skader, illebefinnende. Kort og godt, alt som gjør at man ikke klarer å holde hodet over vannet lengre.

Lenke til kommentar

Dette ble forklart av en badevakt (life guard) på et program en gang, men jeg husker ikke hvilket.

Når noen er i ferd med å drukne går kroppen over i en form for siste-utvei-overlevelses-modus. Hodet bøyes bakover for å få munnen så høyt som mulig, glassaktig blikk og lemmene strekkes rett nedover.

Man plasker ikke med armene og roper som på film, man blir bare stille og fjern og da går det ikke lenge før man går under.

Det er dette badevaktene ser etter, ikke om folk hyler og skriker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at folk som blir drukna fort når dei ikkje klarar å halde hovudet over vatn, eller får det pressa under vatn (typisk i film), er at kroppen får panikk og drar inn store mengder vatn. Du klarar fint å halde pusten lengre under kontrollerte forhold, men i ei ulykke, så kan du få panikk og då går det fort.

Lenke til kommentar

Dette ble forklart av en badevakt (life guard) på et program en gang, men jeg husker ikke hvilket.Når noen er i ferd med å drukne går kroppen over i en form for siste-utvei-overlevelses-modus. Hodet bøyes bakover for å få munnen så høyt som mulig, glassaktig blikk og lemmene strekkes rett nedover.Man plasker ikke med armene og roper som på film, man blir bare stille og fjern og da går det ikke lenge før man går under.Det er dette badevaktene ser etter, ikke om folk hyler og skriker.

Ja dette leste jeg om. Er vel det man kaller tørrdrukning. Men lurer på hvorfor det plutselig skjer. En person kan jo bade og ha det gøy, så skjer plutselig dette.
Lenke til kommentar

stort sett at de ikke klarer holde hodet over vannet lengre.

Når man f.eks er sliten, det er strømninger som trekker deg ned, nedkjølt, krampe, puster inn vann, får panikk, skader, illebefinnende. Kort og godt, alt som gjør at man ikke klarer å holde hodet over vannet lengre.

Men tenker mer på plutselig drukning når noen bader. Man hører jo om dem som svømmer helt normalt også plutselig blir de borte. Krampe kan vel Være en årsak til det. Men vil det si at man plutselig ikke kan røre på kroppen når man får krampe?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Mener å ha hørt at hovedgrunnen til at folk drukner er alkohol? og at det blir målt promille på nesten alle drukningsoffere (samt at de har buksesmekken åpen)

Lenke til kommentar

Det spørs sammenhengen.
I båtlivet er ofte alkohol inne i bildet. Hva gjelder seilere er det en vanlig årsak at bommen kommer susende når de holder på med seilet og slår dem overbord. Hvis bommen atpåtill treffer så hardt at man svimer av eller kanskje slås ihjel kommer man seg jo ikke opp i båten igjen, som kjører videre. Mange er til sjøss alene og er hjelpesløse.

Ved dykking og bading skjer det ofte at man feilvurderer og at kroppen er langt mer sliten enn man selv tror. Svømming tar veldig mye på kreftene.

Feks skjer det hvis man har badet i mange timer at man rett og slett ikke merker helt selv at man er veldig sliten. Har du noen gang badet i mange timer, gått på land, satt deg i bakken og tenkt at "SHIT jeg er skikkelig sliten!"?

Flere dykkere svimer feks av på vei opp fordi de er mer utslitte enn de er klar over. Dersom de dykker alene, eller de som er sammen med dem mister dem av syne vil til slutt dykkeren gå tom for surstoff og dø.
Enkelte mennesker kan plutselig også få kramper og miste kontroll og havne under overflaten.

Lenke til kommentar
Flere dykkere svimer feks av på vei opp fordi de er mer utslitte enn de er klar over. Dersom de dykker alene, eller de som er sammen med dem mister dem av syne vil til slutt dykkeren gå tom for surstoff og dø.

Dykkere drukner hovedsakelig pga enten feil på utstyr eller at man sitter fast og dermed går tom for luft før man klarer å komme seg opp. Er en veldg, veldig dårlig dykker om man svimer av på vei opp, en tur som består av hvile og venting(dekomprejon)

Lenke til kommentar

Man plasker ikke med armene og roper som på film, man blir bare stille og fjern og da går det ikke lenge før man går under.

Det er dette badevaktene ser etter, ikke om folk hyler og skriker.

Selv har jeg opplevd å nesten drukne og jeg ropte som bare det. Kantret i en elv med kano så var jeg smart nok til å svømme ut i utoset for å hente kameraten sin fiskestang som fløt isj 70 meter uti der. Tok den i munnen og på vei inn fikk jeg hypotermi og klarte i tillegg ikke svømme mot strømmen. Etter å ha gått under tre ganger fikk jeg fotfeste mens jeg var under vann og kom meg opp. Flaks det var langgrunnt der. På slutten kavet jeg greit med armene og skrek med vann og fiskestang i kjeften etter kameraten som var lenger oppe i elven. Jeg var helt sikker på at jeg skulle drukne på slutten.

Sånn drukner man plutselig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...