Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped mister turtall, drukner og stopper


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Peugeot Xr6 2005 modell som har fungert fint fram til igår, 14.06.2014. Da var jeg ute på tur, bremset ned, men da ville den ikke gå opp i turtall igjen. Videre hørtes det ut som om den druknet, og jeg stoppet raskest mulig. Da jeg stoppet så merket jeg at det luktet brent, men vet ikke om dette har noen sammenheng. Da jeg skulle starte den igjen, så startet den ikke på el-starten og heller ikke på gir. Jeg fikk da sykkelen hjem, og senere på dag startet den som normalt, men da jeg ga gass gikk turtallet opp, men til slutt druknet den etter at turtallet bare falt uten at jeg kunne gjøre noe... :hm:

Jeg har sjekket tennpluggen og vil si at den var svært sotet, og skal skaffe ny så raskt som mulig. Skal sjekke om pluggen blir våt i morgen slik at jeg vet at den får bensin. Jeg syntes det kom litt mye HVIT RØYK ut av potten, men vet ikke hva dette kan ha å si. Sykkelen har til å nå vert veldig lett-startet.

Er det noen her ute som her erfaringer på hva dette kan være?
Alle som har noe som er relevant er hjertelig velkomne til å svare meg :green:
Håper på et raskt og effektivt svar :D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gikk motoren rundt første gang når du ikke fikk starta? Hvis den stod fast er den garantert skjært. Hvis ikke kan det hende den bare lekker vann i toppen (toppakning). Du kan se om det er oljefilm på vannet i radiatoren hvis det er mulig å se.

 

Hvit røyk er typisk vann i sylinder.

Lenke til kommentar

Jeg stoppa, skrudde av tenninga.. Så kom en kompis kjørende også så han litt. Vi skrudde på tenninga, sykkelen stod i nøytral og jeg fikk lett trilla på den, så på den måten stod den ikke fast ;)
Med toppakning så vil det si den pakningen som er i toppen på sylenderen, ikke sant?
Kom også på at det har komt en rasle/knirkelyd fra motoren dei siste dagene... Har dette noe med toppakningen å gjøre?

Lenke til kommentar

Drener kjølevannet. Og gjør skikkelig godt rent før du skrur!

 

Jeg ville sjekka med en ny plugg først og sett at den faktisk får bensin. Man begynner med det enkleste.

 

På noen mopeder kan man skru av potta, lyse inn og se stempelet derfra om det er ripete eller ødelagt. Bare bevege kicken så man får stempelet i posisjon så man kan se. Det er som regel denne siden av stempelet som blir skadet.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Jeg har nå åpnet sylinderen og tatt ut den og stempelet. Stempelet ser ganske så fint ut, utenom ei tynn, lita ripe så ikke går lenger en 1,5 cm oppover. På sylinderen har jeg ikke funnet noen riper enda, men skal sjekke alt grundigere i morgen.

- Kan denne ripen ha noe særlig å si?

Jeg skal også prøve å legge ut bilder av både stempel, sylinder, veivhuset og av toppakningen i løpet av morgendagen.

Det eneste ekstremt rare jeg fann var da jeg løftet av sylindertoppen, og da såg jeg at hele sylinderen var fylt med kjølevæske!!! Sann jeg har forstått det så er dette ikke noe normalt i det hele tatt!

- Tror du det er dette som har forårsaket hele greien, både det med at den drukner, den ville ikke starte og at det kommer hvit røyk ut av potten?

Et siste spørsmål:

- Er det toppakningen som da mest sannsynlig har gjort at det har komt kjølevæske inn til sylinderen og stempelet, og kan dette ha noe med at det luktet brent siden kjølevæsken da har blitt kokt og begynt å lukte?

Det vart litt mye, men jeg håper noen kan hjelpe meg :D

 

Lenke til kommentar

Det er ingen riper på eller over stempelfjørene/stempelringene...

Siden stempelet og sylinderen ser fine ut så er det ikke varmeskjæring, så jeg tipper problemet er da dette med toppakningen og kjølevæske i sylinderen.

Takk for god hjelp!

Skal oppdatere deg når jeg har byttet toppakningen eller om det er andre spørsmål jeg kommer på ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...