Gå til innhold

Fagprøve elektrikker..

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå de siste 2 ukene hadd fagprøve i elektro gruppe L..

Problemet er at idag fant jeg ut at jeg har glemt en av de 2 risikovurderingene jeg skulle levere inn på planleggingsdelen...

Har bare fått med Risikovurdering for Personsikkerhet og ikke anleggsikkerhet... fy faen er så skuffa over meg selv for dette betyr, som jeg tolker det, stryk... er så og si ferdig med prøva og dokumentasjon men fy faen jeg hater meg selv nå....

Er det noen som har peiling på dette? er det stryk med en gang jeg glemmer en slik en?

Endret av Ahkaighei-a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ser det ble bestått og det skulle det jo også helst bli.

Av en eller annen merkelig grunn så er det ganske mange lærebøker og andre fagressurser som gjør nøyaktig samme feil.

Ved utførelse av "risikoanalyse" så fokuserer man på "Sikkerhetsforskriften" og "personsikkerhet ved jobbutførelse" men den "rissiko" som så og si er innebygd i anleggets "tekniske utførelse" den blir gjennomgående uteglemt.

Kan ikke huske en eneste lærebok som har dette beskrevet på en riktig måte. Noen som kjenner til et eksempel på en lærebok som beskriver dette "riktig" ?

En annen klassisk "lærebokfeil" som går igjen det er jo det som går på i skille mellom NEK 400 sitt anvendelsesområde og NEK EN 60204-1 sitt anvendelsesområde. (elektriske anlegg på maskiner.)

I forbindelse med fagprøve og eksamener for automatiker så snakker man stadig vekk om "NEK 400" selv om det aller meste av elektriske anlegg ifbm automatiserte anlegg formelt sett sorterer under NEK EN 60204-1 og ikke NEK 400. Eatons "Motorhåndboka" er en av de få som har dette beskrevet riktig. (Lærebøkene for automatiker har dette stort sett beskrevet feil.)

Hvis man gjør en feil eller forglemmelse som er nærmest "innarbeidet bransjestandard" (og som ganske mange andre gjør) så bør ikke det lede til stryk.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...