Gå til innhold

fujifilm kameraer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kameraet er neppe dårlig, men hvor bra det er vet vi ikke før vi får se de første testene.

CCD-brikken til Fujifilm har 6 millioner piksler, men man kan velge at kameraet skal lage en bildefil på 12 millioner piksler. Dette fører neppe til vesentlig bedre bildekvalitet, så for å spare filstørrelse vil trolig 6 millioner piksler være et mer fornuftig valg.

Hvis jeg skal tippe vil Finepix S7000 bli et av de råeste kameraene på markedet, med få svakheter. Det eneste man kan stille et spørsmålstegn ved er hvor god bildebrikken til Fujifilm vil være på dette kameraet. På lillebroren S5000 kan det virke som om bildebrikken er den største svakheten.

Kameraet mangler også bildestabilisator, noe Minolta A1 er alene om å tilby i denne klassen.

MLW

Lenke til kommentar

Nå kan vi glemme S7000 også. Har sett på bildene som er tatt i galleriet på dcresource.com:

http://www.dcresource.com/reviews/fuji/fin...w/gallery.shtml

Alt for mye støy, og/eller for hard skarpinnstilling (noen som klarer å se forskjellen?)

Nesten like dårlig bilder som på S5000, men i større format. Nå står jeg igjen med 10D, 300D og kanskje Sony 828 (som jeg ikke har sett noen testbilder av enda)

Hva synes dere andre om bildene, sammenlignet med andre kameraer i samme klasse?

Lenke til kommentar

Heillt enig med det at at det blir for masse støy! Jeg lurer heller på om jeg skal satse på minolta dimage 7h eller 7i. Går det ann å få 7i i svart?

Liker så godt svarte kameraer! Pussig nok har jeg ikke noe særlig lyst på speilrefleks fordi linsene koster så mye og brikken kan fort blir skitten når jeg skifte linse. Nei, får vel satste på minolta dimage 7i :D

Lenke til kommentar
Nå kan vi glemme S7000 også. Har sett på bildene som er tatt i galleriet på dcresource.com:

http://www.dcresource.com/reviews/fuji/fin...w/gallery.shtml

Alt for mye støy, og/eller for hard skarpinnstilling (noen som klarer å se forskjellen?)

Nesten like dårlig bilder som på S5000, men i større format. Nå står jeg igjen med 10D, 300D og kanskje Sony 828 (som jeg ikke har sett noen testbilder av enda)

Hva synes dere andre om bildene, sammenlignet med andre kameraer i samme klasse?

La meg sitere noe fra teksten på den sida:

Unless otherwise noted, photos were taken at default settings, with the ISO set at 200. I have noted the image quality under each picture.

Antakelig er dette årsaken til at det er mye støy. ISO200 er vel ikke den laveste ISO-verdien kameraet har, vil jeg tro. Med ISO100 kunne kanskje bildene blitt endel penere?

Nå har jeg ikke satt meg så dypt inn i spesifikasjonene til dette kameraet, men det er likevel noe du kanskje burde sjekke før du dumper det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har selv et fujifilm s6000zoom som jeg er storfornøyd med... :!:

Det har 3 megapixler og muligheten til 6 ved interpolering.

interpoleringen skjer før bildet er lagret som jpg så det blir ikke noe kvalitets tap som i photoshop o.l. Så det vil nok hjelpe til hvis det skal på trykk.

Uansett så synes jeg mulighetene med mitt kamera er geniale og hvis du f.eks skal bruke makro så funker det til og med på 1cm hold..

Med tanke på at s.7000 er storebror\ etterfølgeren til mitt kamera ville jeg personlig aldri ha nølt med å kjøpt dette...

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt som anderfo påpeker, at disse bildene, som er tatt med standardinstillinger, og iso 200, ikke er representative for kameraets potensiale. I hvert fall dersom dette kameraet er noenlunde likt Fujifilm S602, som jeg selv har. Der er default-skarpheten nemlig alt for aggressiv, og man får ikke fine bilder før man setter denne til "soft". I tillegg vil selvsagt iso-verdien også ha noe å si ja. Dersom lite støy på høy iso er et viktig kriterium, så er nok Canon 300D veien å gå. Vurderer selv dette kameraet. Men å kalle S7000 for dårlig på bakgrunn av disse testbildene, blir litt drøyt synes jeg.

mlwirak: Mener du virkelig at iso 200 er det laveste? Høres merkelig ut spør du meg... Mitt kamera har iso 160 som laveste, og jeg forsto det slik at S7000 skulle ha 100, eller til nød 160. Har riktignok ikke satt meg særlig inn i spesifikasjonene, da jeg ikke vurderer dette kameraet personlig.

Lenke til kommentar
mlwirak: Mener du virkelig at iso 200 er det laveste?

Jepp. På høy oppløsning kan man velge mellom 200, 400 og 600.

Hvis man setter ISO til automatisk kan kameraet imidlertid bruke ned til ISO 160.

Ihvertfall om man kan tro spesifikasjonene vi har lagt ut i produktguiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...