Javisst Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 (endret) Hei! Har da til slutt fått grombilen i hus, og jeg må vel kunne si at jeg er meget fornøyd så langt! Det vil si, jeg er veldig fornøyd med alt annet enn stereoen som originalt fulgte bilen. Dette er da en Superb sedan med original Bolero stereo. Det er da 8 høyttalere i bilen, noe som vil si bass og diskant i hver av de fire dørene. Slik lyden er nå, så er den enormt skrikende. Jeg kjørte ikke mange minuttene før jeg skrudde av stereoen pga lyttetretthet. Har prøvd å stille på Treble, Mid og Bass, men jeg får ikke til lyden. Jeg mistenker at bilen var eid av litt eldre mennesker som gjerne ikke brukte radioen så mye, og at høyttalerne dermed ikke er spilt inn. Jeg kommer derfor til å spille dem inn litt før jeg går videre med prosjektet. Planen min er å få Spotify direkte inn i hovedenheten i dashbordet. Gidder ikke å fikle med tilkobling av mobiltelefon hver gang jeg setter meg i bilen. Jeg vil bare ha musikken klar der og da idet jeg skrur på tenningen. Ble derfor anbefalt Parrot Asteroid. Denne vil vel komme på rundtom 5000 kr. Vil denne i det hele tatt klare å drive et skikkelig lydsystem? Jeg kommer nok til å sette budsjettet til rundt 30 000 kroner. Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å installere subwoofer. Tror ikke denne vil bidra noe særlig i forhold til musikken jeg spiller. Jeg er stor hifi-entusiast, men jeg har ikke peiling når det kommer til lyd i bil. Min musikksmak fordeler seg med 50% allround og 50% mørk metall, type Satyricon, Dimmu, Moonsorrow, Type O Negative osv, osv. Er det noen sjeler der ute som kan gi meg noen innspill på hva jeg kan handle inn? Stueanlegget mitt er da Hegel/System Audio, dersom dette kan gi et pekepinn på hvilken lyd jeg liker. EDIT: Angående lyden, så er jeg veldig glad i en diskant som ikke er altfor fremtreden, men som allikevel spiller klart og åpent. Ønsker også at bassen skal være godt tilstede, men allikevel kontrollert og nøyaktig. Må kjenne basstrommene litt! Jeg vet at jeg er pinlig kravstor her nå, men jeg gjør et forsøk! På forhånd takk for svar! Endret 14. juni 2014 av Ole M Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Hvis du er glad i god lyd, så bør du glemme parrot med en gang. Da er det pioneer eller alpine som gjelder, og forskjellen er stor... Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 Hvis du er glad i god lyd, så bør du glemme parrot med en gang. Da er det pioneer eller alpine som gjelder, og forskjellen er stor... Ok? Skal ta å gjøre litt research og se om jeg finner en god løsning! Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Da var jeg hos Bilradiospesialisten og fikk et forslag til stereopakke. Sånn som pakken ser ut nå, så blir det støydemping på alle dører, JL Audio C5 i hele bilen, Parrot Asteroid hovedenhet, JL Audio 600/4 effektforsterker + strekking av kabler i hele bilen. Kommer en drøss med adaptere og kabler i tillegg. Dersom de skulle montere dette for meg, noe jeg faktisk kunne tenkt meg at de gjorde, så havner vi på rundtom 32 000 kr. Skal lese meg opp litt på dette, men tror ikke jeg gjør noe feil med å gå for dette. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Hvis du synes det er verdt å betale den summen for det der, så kjør på Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 (endret) Da var jeg hos Bilradiospesialisten og fikk et forslag til stereopakke. Sånn som pakken ser ut nå, så blir det støydemping på alle dører, JL Audio C5 i hele bilen, Parrot Asteroid hovedenhet, JL Audio 600/4 effektforsterker + strekking av kabler i hele bilen. Kommer en drøss med adaptere og kabler i tillegg. Dersom de skulle montere dette for meg, noe jeg faktisk kunne tenkt meg at de gjorde, så havner vi på rundtom 32 000 kr. Skal lese meg opp litt på dette, men tror ikke jeg gjør noe feil med å gå for dette. Du kunne sagt til de at budsjettet var 60,000kr og de hadde nok funnet deler til den prisen, men det er ikke sikkert det blir bedre lyd av den grunn. Jeg kjøpte en passiv sub fra de til over 3000kr, helt forferdelig lyd. Har hørt suber til en knapp tusenlapp som låter mange ganger bedre. Den gang lærte jeg å aldri kjøpe lydprodukt uten å ha testet det i bilen det gjelder. Rommet du hører på høytalere i har veldig stor betydning, det hjelper ikke med gode høytalere dersom rommet du lytter i ikke kan gjengi frekvensene, det vil aldri låte bra eller slik du vil uansett hvor mye penger du bruker på høytalere, ledninger og forsterkere. Kjenner til en proff lydmann som bruker rimelig utstyr mens "kontoret" hans er påkostet hundretusener, og lyden der inne er vanvittig bra. En bil er et veldig dårlige lytterom, spesielt når du kjører. Det vil hjelpe dess mer du støydemper bilen og fjerne blant annet vibrasjoner. Hvis jeg var deg ville jeg gått for 2 skikkelige fronthøytalere fremme, 2 diskanter festet fremme i taket som peker mot fremsetene, og en subwoofer i bagasjerommet. Prøv gjerne et par forskjellige subwoofere i ulike prisklasser og se hvilken du foretrekker, ikke gå for en slim/mini-basskasse de er ikke verdt det. Det er som å sammenligne 5.1 surround anlegg med et stereoanlegg i samme prisklasse. Hvis du vil kan du la Bilradiospesialisten installere utstyret, de er flinke, men på generell basis anbefaler jeg å ta grundige bilder av alle paneler og lignende før du leverer inn bilen. Det er fort gjort å ripe/skrape/knekke plastpaneler og plastklips, spesielt dersom montøren ikke er kjent med akkurat den bilen. Du kan risikere at dørpaneler har fått knekt festene og sitter løst på, evt. blir limt på igjen f.eks. Kan nesten garantere at dersom du gjør dette selv vil du være mer forsiktig og redd for bilen din, enn noen montør vil være. I dørene er det smart å tette alle huller som lyden kan forsvinne ut fra, høytalerene bør ha en så tett dørkasse som mulig. Kan tette huller med f.eks. gaffateip. I den prisklassen du er i (30,000kr) er kanskje oppgradering av dynamo er inkludert i prisen, slik at du får nok strøm til å forsyne forsterkere og kondensatorer med strøm. Bruker anlegget mer strøm enn dynamoen kan levere, vil du ende opp med flatt bilbatteri. Det er subwoofer som bruker mest strøm, er ikke vits med en veldig bra subwoofer og forsterker hvis dynamoen bare klarer å leve 150W.. Da ville du fått bedre lyd med noe billigere og mer lettdrevet. Anbefaler å kikke på brukt forsterker og kondensator, prisfallet på disse varene er ganske stort og du kan gjøre gode kjøp på finn.no. Du kan få god lyd i bilen for noen tusenlapper, skal du brenne av 30,000kr på en gang håper jeg du blir fornøyd med resultatet Vil anbefale deg å begynne enkelt, om du er fornøyd med lyd til 10,000kr så har du spart 20,000kr. Anbefaler iallefall at du prøver høytalere før du kjøper. Skjønner det kan være vanskelig med komponentsett men forsterkere og ihvertfall subwoofer bør du kunne prøve. Hvis du ikke hører forskjell på en forsterker til 10,000kr og en til 3000kr så er det jo bare å ta den rimelige. I mitt tilfelle kjøpte jeg en passiv subwoofer til 3100kr og det er den dårligste basslyden jeg har hørt. Lykke til! Endret 2. juli 2014 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 13. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2014 (endret) Beklager veldig sent svar! Jeg er enig i at det kanskje er litt unødvendig å svi av så mye penger på en oppgradering som i bunn og grunn gjerne ikke gjør så mye forskjell. Kjenner og at jeg fremdeles er litt skeptisk til å begynne å lirke av dørpaneler, samt å putte en effektforsterker i bagasjerommet. Subwoofer er uansett uaktuelt. Etter å ha kjørt en del nå i det siste, så begynner faktisk høyttalerne å gå seg til. Kunne tilogmed ta sjangsen på å hive på Metallica uten at det ble horribelt å høre på. Så høyttalerne har mest sannsynlig aldri vært spilt inn. Jeg drøyer derfor med å bytte høyttalere, og fokuserer heller på å starte forsiktig som du sier. Parrot Asteroid dropper jeg, da den rett og slett virker litt uferdig og ustabil. Jeg kommer nok til å gå for Apple Carplay istedet, og lurer derfor på om jeg skal kjøpe denne her! http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=15906&katid=173&id= Det kommer garantert flere spillere på markedet, og dersom jeg kanskje venter litt til, så blir det vel gjerne lansert en dedikert VAG-spiller med Apple Carplay som er tilpasset min bil. Men Pioneer er sikkert ikke galne spillere det heller, og bilen vil nok få bedre lyd bare ved å bytte hovedenheten. Endret 13. juli 2014 av Ole M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå