Den Ukjente Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Hei! Jeg har kommet opp i fransk muntlig, og skal ha eksamen på tirsdag. Jeg er ikke helt blank i fransk, men jeg sliter med en del ting. Blant annet det å formulere setninger, samt ordforrådet mitt. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan forbedre dette innen rimelig kort tid? Dette kan forøvrig være en samletråd for alle elever som har kommet opp i fransk muntlig, VG2! - NeBlix Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Lykke til sier jeg bare. Husker vi stod alle i gårdsplassen på ungdomsskolen å skulle bli trekt opp i diverse muntlige eksamener (10. klasse.) Var skikkelig nervøs for å komme opp i spansk muntlig, slapp det heldigvis... Begynner å bli noen år siden nå faktisk. Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 Takker! Dette kommer til å bli helt jævlig, men må man så må man.. Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Haha, jeg synes du er heldig! Fransk var favorittfaget mitt i fjor, savner det Men for å komme med noen tips, så vil jeg kanskje anbefale deg å lære deg noen fraser/setninger som du tror du kan få bruk for på forhånd, og som blir mye brukt. Aner ikke hvordan en slik eksamen foregår eller hva slags oppgaver/tema du får da men.. à mon avis - etter min mening Je crois/ Je pense - jeg tror/tenker La raison pour laquelle - grunnen til det er mais - men J'ai envie de - Jeg har lyst til Parce-que - fordi qui est - som er (hvis du skal ha et adjektiv etterpå om jeg ikke husker feil) C'est - det er C'était - det var I tillegg er det vel smart å pugge alle spørreordene så du er sikker på at du forstår hva du blir spurt om Quand - når Qui - hvem Quel/quelle - hvilken Comment - hvordan Pourquoi - Hvorfor Combien - hvor mye Qu'est-ce que c'est - Hva er det det er Est-ce que - Er det slik at ...? Du blir vel for det mest spurt i presensform så du får pugge litt ekstra godt disse formene, i tillegg til de sterke verbene être, avoir, faire, aller som er basic og som du sikkert kan fra før Vouloir og Pouvoir er også kjekt å friske opp kanskje. Bonne Chance Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 (endret) Haha, jeg synes du er heldig! Fransk var favorittfaget mitt i fjor, savner det Men for å komme med noen tips, så vil jeg kanskje anbefale deg å lære deg noen fraser/setninger som du tror du kan få bruk for på forhånd, og som blir mye brukt. Aner ikke hvordan en slik eksamen foregår eller hva slags oppgaver/tema du får da men.. à mon avis - etter min mening Je crois/ Je pense - jeg tror/tenker La raison pour laquelle - grunnen til det er mais - men J'ai envie de - Jeg har lyst til Parce-que - fordi qui est - som er (hvis du skal ha et adjektiv etterpå om jeg ikke husker feil) C'est - det er C'était - det var I tillegg er det vel smart å pugge alle spørreordene så du er sikker på at du forstår hva du blir spurt om Quand - når Qui - hvem Quel/quelle - hvilken Comment - hvordan Pourquoi - Hvorfor Combien - hvor mye Qu'est-ce que c'est - Hva er det det er Est-ce que - Er det slik at ...? Du blir vel for det mest spurt i presensform så du får pugge litt ekstra godt disse formene, i tillegg til de sterke verbene être, avoir, faire, aller som er basic og som du sikkert kan fra før Vouloir og Pouvoir er også kjekt å friske opp kanskje. Bonne Chance Merci monsieur mademoiselle! Dette kommer til å hjelpe meg utrolig mye! Igjen, tusen takk!! Endret 15. juni 2014 av NeBlix Lenke til kommentar
NothingEverLost Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 De rien! men jeg er nok en mademoiselle. Ikke kall sensoren din for monsieur hvis hun er en dame haha Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 De rien! men jeg er nok en mademoiselle. Ikke kall sensoren din for monsieur hvis hun er en dame haha Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 De rien! men jeg er nok en mademoiselle. Ikke kall sensoren din for monsieur hvis hun er en dame haha Fikset! Dårlig av meg å anta at du var gutt! Det er en dame - det vet jeg allerede nå! Den feilen ville vært håpløs! Fransk var forøvrig det verste faget jeg kunne kommet opp i. Av absolutt samtlige fag. For meg er det helt håpløst.. Uansett; Jeg vil få gigantisk bruk for de frasene du skrev, så jeg er evig takknemlig for det! Nok en gang, takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå