Gå til innhold

Finnes det programvare som kan fikse korrupte SD/TF kort?

Anbefalte innlegg

Hei, er litt usikker på om SD\TF kortet på 64 GB begynner enten å takke for seg eller at minnet begynner å bli ustabilt. Siden jeg opplever spessielt at når jeg forsøker å se på bildene jeg har lagret så virker bildet korrupt, omtrent som datene forsvinner og jeg får bare en liten stripe på 1-2 CM øverst som viser bildet:

bilder.jpg?noCache=1402777226bildefeil.jpg?noCache=1402776562

http://postimg.org/image/44nydfyyz/

Der ser dere at ene bildet f.eks ser greit ut, men det andre bildet mangler mye av informasjon og ser bare en liten del. Tviler på det er virus tror heller på minnedelen av minnekortet er i ferd enten å gå i stykker eller filsystemet som er veldig dårlig. Og det andre bildet, antakelig har datene gått tapt, så der man ser er korrupt bildet som har mistet mye av informasjonen. Får ikke sjekket hvor store filene er siden om jeg høyreklikker på et av bildene henger explorer seg opp.

Har noen peiling, siden om jeg prøver å ta backup av mye av det virker ut som exploreren låser seg eller at minnekortet automatisk deaktiveres ved kopiering. Heldigvis har jeg backup av det meste, men hva vil dere anbefale, formattere hele minnekortet til fat32 hvis det samme skjer da eller at minnekortet henger seg da er det bare å kaste det?

Kjøpe det billig på ebay som kan være noe av grunnen til kvaliteten, har jo hatt problemet en del måneder nå men må blir det nesten verre og verre at jeg har vurdert å gå tilbake til 32 GB minne siden det er bedre når det er stabilt.

Nå er ikke bare problemet med PCen men også mobilen, får beskjed om å slå av mobilen før minnekortet taes ut, men minnekortet sitter i så er vel standard feilmelding ved minnekort problemer.

Kan jo prøve å overskrive ett og et bildet men tror det kun tar 1-3 dager før bildet blir korrupt igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tegn på et feilende sd kort ja. Ikke noe å gjøre med.

Slutt å kjøp på ebajs , du vet aldri hva du får. Var det veldig billig så er det nok av laber kvalitet (Kina kopi).

Er det lenge siden det har vært brukt ? Vært uten spenning uker/måneder ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvis stabilitet og kvalitet er viktig, så kjøper man ikke minnekort billig på ebay... For problemfri bruk er det viktig å formatere kortet i apparatet det skal brukes i når man tar det i bruk.

Hvis det stadig slettes litt her og litt der kan det blir problemer som du har nå. Det lønner seg å "tømme" kortet innimellom og formater før man fortsetter å bruke det.

Du kan prøve å gjenopprette filer med Recuva. Har hatt et liknende problem pga kompatibiltetsproblemer. Da var løsningen å ta backup av det som var mulig, deretter ta en hurtigformatering og brukte Recuva som gjenopprettet ca 90% til slutt. Men er det et dårlig kort så er det vel bare å kaste...

Lenke til kommentar

Nye moderne filsystemer fungerer også på flashkort, og så lenge du har nok kopier av datablokkene og regelmessig scrubber dataen så er det svært liten risiko for at datakorrupsjon vil inntreffe. Sjølv på dårlege lagringsmedier.

Det som derimot ikkje er mogleg er å køyre disse filsystema på eit kamera. Forhåpentlegvis så blir dette forandra i løpet av dei neste åra.

Lenke til kommentar

Bruk eit skikkeleg filsystem som ZFS

Det var da et fantaskisk godt råd å bruke et filsystem som hverken kamera eller telefon (hvor kortet skal brukes) ikke støttes... Og det hjelper heller ikke ts sitt problem med å lese korrupte filer...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hallo , vi snakker om flash kort.

Sd/compact flash kort er designet for å intert mappe ut dårlige celler automatisk.

Det er uavhengig at logisk filsystem som ligger over dette.

Er minne cellene på vei å ødelegges på et flash kort er det fint lite man kan gjøre annet enn å kopiere ut det som er i orden.

Det som sikkert har skjedd her er at data der det er hvite i bilder har tidligere minne celler nå gått bad og er internt mappet ut av kortet selv. Det som er helt borte er alle celler bad , inkl filetabeller (utforsker henger)

Recuva brukes for å hente tilbake enda ikke over skrevne data når filer er slettet eller filtabell ødelagt , data blokkene/cellene må uansett være 'healthy'.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så ut om dette ble løst foreløpig måtte formattere den i annen pc med windows 8.1 også kopiere alt over på nytt, vet noen hvor bra exFAT funger på Nokia Lumia 520 med windows phone os?

Siden er usikker på om det kan være windows 7 som er problemet eller mobilen, ut i fra:

http://www.nokia.com/us-en/support/faq/?action=singleTopic&topic=FA140538 er vertfall bevis for telefonen støtter exFAT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...