Gå til innhold

Tips til alt-mulig bærbar til 13-åring, rundt 5000 kr

Anbefalte innlegg

Har leita litt rundt på verdensveven etter ein allround bærbar til ein 13 år gammel gutt.

Han er opptatt av at PC'en skal ha eit bra design, ikkje være større enn rundt 15 tommer, grei batterikapasitet og kunne brukes til å spele simulator spel, ala Euro Sim Trucker, CM og FM, kanskje litt flysimulator.

Maxpris er 5 000 kr. (Denne er egentlig ikkje diskutabel)

Me har funne fram til desse PC'ene, og han har uttrykt at Multicom PC'en såg ut som den kjekkeste. Dette er etter mine kalkulasjoner den svakeste når det kommer til speling, men arrester meg gjerne.

Merker som Acer, HP, Fujitsu, Toshiba er utelukka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus maskinen er den DESIDERT beste om man skal kunne spille litt, om man i det hele tatt skal spille litt ville jeg ikke engang vurdert maskiner med bare integrert grafikk.

GT840M som sitter i asus maskinen er kraftig nok til de aller fleste spill på medium/low grafikk ihvertfall. Eldre spill bør være spillbare på high.

PS: multicom maskinen er uten OS, win 8 koster ca 800,- ekstra om man ikke har OS fra før, dette må tas med i beregningen ;)

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asus maskinen er den DESIDERT beste om man skal kunne spille litt, om man i det hele tatt skal spille litt ville jeg ikke engang vurdert maskiner med bare integrert grafikk.

GT840M som sitter i asus maskinen er kraftig nok til de aller fleste spill på medium/low grafikk ihvertfall. Eldre spill bør være spillbare på high.

PS: multicom maskinen er uten OS, win 8 koster ca 800,- ekstra om man ikke har OS fra før, dette må tas med i beregningen ;)

Takk for seriøst og hjelpsomt svar.
Ja, at OS ikkje følger med Multicom sin maskin er tatt med i rekninga, men takk for at du minner meg på det.
Korleis bør eg gå fram med tanke på prosessorer? i3, kontra i5 og Quad vs Duo. etc... Hurtigbuffer og Ghz. Det er nokon år siden eg kunne slikt på rams, nå er eg veldig usikker på kva forskjellene er.
Stiller meg sjølv spørsmålet om ein raskere Duo prosessor er betre til speling enn ein tregere Quadcore.
Grunnen til at eg skreiv at dei andre merkene var utelukka er vel min egen aversjon, og den henger igjen frå "gamle dager". Er dette logisk ?
Han sa sjølv at HP-merket var noko han ikkje var spesielt interessert i, kvifor er litt usikker, men eg trur det har meir med design og gjere.
Endret av geirolav86
Lenke til kommentar

I dagens marked så bør man se etter 2 ting om man vil spille litt:

1: Grafikkort

2: Enda bedre grafikkort! :p

Prosessorene er stort sett kraftige nok til at de ikke blir flaskehals, jeg ville nok likevel holdt meg til en i5 av noe slag dog. i3 har ikke turbo boost = lavere klokkehastighet under belastning og prisbesparelsen er liten vs en i5. AMD CPU er ikke verdt å vurdere i bærbare maskiner, med mindre man snakker om maskiner under 3000,- da er det liten forskjell på intel og AMD. en i5 dualcore vil i de aller fleste spill yte bedre enn omtrent alt av bærbar prosessorer AMD har.

Quadcore er bra om man har programmer som utnytter det, men da bør man også gå opp på kraftigere grafikk for å få utnytte den, som igjen betyr høyere pris osv osv.

Enden av leksa: Rundt 5000,- bør man sikte på en i5 CPU med Nvidia GT840M grafikk, da får man best ytelse for pengene.

Kun en maskin som tilfredsstiller disse kravene dog, den du linker til og en annen utgave som selges av dustinhome: http://www.dustinhome.no/product/5010781796/asus-x550ln-ci5-1-6-8gb-500-gt840m-15-6-w8

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen takk for eit veldig godt forklart innlegg.

Eg klarer ikkje å finne den store forskjellen på dei maskinene, bortsett frå RAM mengden.

Litt nysjerrig på kva meiningene er om dei andre merkene som eg har avslått, er det vits å ha dei med i vurderinga?

Lenke til kommentar

Det er samme maskin, bortsett fra RAM ja.

Det er ikke spesielt store forskjeller på billigmaskiner, mine favoritter er asus og Lenovo. Har også hatt flere acer maskiner som er helt ok i forhold til pris. HP og samsung har jeg noe dårligere erfaring med. Toshiba bruker være ok, men har lite av interessante modeller blant billigmaskiner.

Lenke til kommentar

Gode nyheter for min del, får bekreftelse fra fleire forum at Asus er favorittmerket til ein god del. Det heller mot at me velger ein slik maskin.

På Asus-maskinen står det RAM: 6 GB ( 1 x 2 GB + 4 GB (loddet) )

Betyr dette at det er to RAM-slotter, ein med 2 GB og ein med 4 GB, og den med 4 GB er lodda fast slik at den ikkje er mulig å bytte ut ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...