Bringisen Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Som tråden heter, så lurer jeg på om det finnes noen dokumentasjon på hvilket MFT objektiv som er skarpest, eller som har den høyeste oppløsningevnen sammen med de nyeste 16mp sensorene ? Noen som vet ? Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Som tråden heter, så lurer jeg på om det finnes noen dokumentasjon på hvilket MFT objektiv som er skarpest, eller som har den høyeste oppløsningevnen sammen med de nyeste 16mp sensorene ? Noen som vet ? Det er ikke noe enkelt svar på dette. Vil du ha maks i senter, maks i snitt over hele bildet? Du kan alltids gå til www.photozone.de. De har testet mange av linsene. Jeg har ikke sjekket alle, men Olympus 75mm, Panasonic 25mm og Panasonic 12-35 scorer rundt 3100 linjer på en 16 MP sensor. Ellers ser jeg ikke helt poenget med å finne linse med best oppløsning, det hjelper jo lite hvis det ikke er riktig brennvidde, og andre faktorer som fortegning, feilbrytning osv er like viktige. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Zeiss Otus med Metabones Speed Booster. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 Nei vitsen er vel ikke alltid viktig :-) Det snakkes så ofte om "det skarpeste objektivet" og DxO er vel den siden som er enklest å finne slike score. Men av en eller annen grunn så blor jeg aldri helt klok på DxO. Ser man på deres score så gir de beste objektivene en oppløsning på ca 13 megapiksler sammen med OM-D EM-5. Alle disse beste objektivene gir etter deres mening best oppløsning på full åpnen blender. I så fall imponerende men litt rart. I følge dem er Panaleica 45mm f1.2 og Olympus 75mm f1.8 de som klarer 13mp. Hvis man skal tolke dette enkelt så klarer altså ikke objektivene å utnytte 16mp sensoren fullt ut. Men ser man på FF husene og stjerne optikk tilhørende disse, så ser man det samme. Photozone.de synes jeg er litt vanskelig å bruke som sammenligning siden ikke alle objektiver er testet sammen med 16mp brikken. Noen objektiver yter faktisk dårligere sammen med høyere oppløsning på brikkene slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 (endret) Det er mange objektiver som utnytter sensoren veldig bra - og som hadde gitt enda mer detaljer dersom sensoren hadde vært enda mer høyoppløst. Ikke se deg blind på DxO-tall - ingen objektiver er perfekte. Og nei - høyere oppløsning på sensoren skader ikke mengden detaljer i bildet. Høyere oppløsning vil gi mindre detaljer per piksel - bevares - men typisk også mer detaljer i bildet totalt sett - spesielt på lav ISO. Endret 14. juni 2014 av Trondster Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Photozone.de synes jeg er litt vanskelig å bruke som sammenligning siden ikke alle objektiver er testet sammen med 16mp brikken. Noen objektiver yter faktisk dårligere sammen med høyere oppløsning på brikkene slik jeg har forstått det.Jeg synes Photozone er ganske oversiktelige, det er jo tydelig merket hvilket kamera objektivene er testet med. Det ville selvsagt vært greit om alt ble retestet på 16MP, men alle de mest aktuelle kandidatene er testet på 16MP (med unntak av Leica-makroen). Jeg vet ikke hvordan DXO tester, men at man får best resultat på full blender er litt snodig. At man kan få ett område som gir best resultat på største blender er ikke så uvanlig, men normalt er det en god del å hente ved å blende ned hvis man ser på oppløsning over hele bildet. Med 16MP på en MFT-sensor vil diffraksjon slå inn ganske fort så best resultat på mindre enn F4-F5.6 er nok ikke så vanlig, men reduksjon pga diffraksjon er ikke noe "problem" før man blender ned til under F11. Som Trondster også er inne på (tror jeg) så vil objektivet aldri gi dårligere resultat med en sensor med høyere oppløsning, men utnyttelsen av sensoren vil nesten alltid bli dårligere med flere piksler. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 (endret) Olympus sitt 75mm f.1.8 er drita skarpt og like bak kommer 45mm f.1.8. Krever vel like mye av den bak kameraet skal dette være mer enn teori som å klare å fokusere riktig, holdet kameraet stødig nok evt bruke stativ. Endret 14. juni 2014 av fo2re Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå