Gef Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Nå i det siste har jeg tankt mye på å ta ett år på High school i Canada. Grunnen er at jeg vil oppleve litt, er på en måte litt lei" av Norge. Ser utrolig flott ut i Canada etter det jeg har sett på bilder, og på TV. Har også hørt fra mange at det er ett kjempe land! Går nå GK almenne, det vil si at jeg er 16år...har lyst til å ta år nr. 2 på almenne i Canada. Er det noen som har gjort det? Er det vanskeligere på videregående i Canada enn i Norge? Er det virkelig verdt å ta ett år i Canada? Tenkte også på USA...men etter å ha hørt så mye om at det er så mye vold o.l. der, har jeg tenkt bort ifra det. Canada har jeg hørt er mer likt norge. Er det noen som har noe å si om dette, gi meg tips og råd! Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Jeg har tenkt å ta College i USA f.o.m neste år, og har hørt bare positive ting fra arbeidskameratene til fatter'n som har studert der (Seattle). Angående karakterer så er det vel stort sett motsatt, det skal være lettere for en nordmann å hevde seg der, enn det er i norsk videregående skole. Men igjen, dette kommer ann på hva slags skole det er... Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Jeg har selv bare vært i Canada på "ferie", og da i Montreal i den fransktalende delstaten Qeebec. Ut fra det jeg så der var det lite som tydet på at kriminaliteten er særlig mindre enn i USA, politiet var ihvertfall kjent for å være særdeles "trigger happy". Storbyene i Canada er neppe særlig forskjellig fra de i USA. Uansett syns jeg du bør ta en periode i år i utlandet, ikke bare med tanke på utdannelsen. Ved å ha ett utenlandsopphold bak deg har du overfor fremtidige arbeidsgivere vist evne til selvstendighet og iniitiativ og du får en fordel med tanke på språkkunnskaper. Lenke til kommentar
sim Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Eventuelt kan du se på Hetland VGS. sitt tilbud om ett år i Oxford (England). Kanskje ikke så langt unna, men du får da opplevd litt for det om . Lenke til kommentar
Aggex Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Søskenbarnet mitt gjikk eit år på skole i USA. Ho likte seg veldig bra der. Verdt å prøve! Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 hvorfor dra til canada når du har norge? er en grunn Canada har falt ned på 8 plass over verdens beste land å bo i .. mens norge fortsatt er nr1 Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 hvorfor dra til canada når du har norge? Grunnen er at jeg vil oppleve litt, er på en måte litt lei" av Norge. Ser utrolig flott ut i Canada etter det jeg har sett på bilder, og på TV. Har også hørt fra mange at det er ett kjempe land! Lenke til kommentar
Gef Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Vel, kan vel kanskje ta USA inn i varmen igjen...tenke litt på det. England blir ikke noe, liker ikke det landet noe særlig. Vil over til Amerika! Dessuten vil oxford bli litt for vanskelig tror jeg Som accce sier, at det er verdt å prøve...vel det syntes jeg også jeg vet bare ikke så mye om å gå på skole i ett land som USA eller Canada, er nesten helt blank. Hvordan det er med hybel tilbud osv. Muligheter for stipend...tviler ikke på at det er en opplevelse i seg selv å få reise bort der Nå som jeg tenkte å studere i Canada eller USA, mener jeg så absolutt ikke at det SKAL være stor-by...kan godt være en mindre by også. Jeg vil helst til fine steder. Jeg vil ikke midt ute på landet hvor ingenting skjer. Uansett, det med at Canada kom på 8 plass på det beste landet å bo i, kan det godt være at jeg syntes det er helt topp! Har snakket med endel folk fra Canada, de sier at det er ett flott land å bo i, men selvfølgelig er det stor kriminalitet i storbyene, men i de mindre byene er det mer likt norge, på en måte... Flott at dere sier at jeg burde ta turen over kanskje dere har litt info om hvordan det er å gå på skole der, og evnt. bo der? Lenke til kommentar
Gef Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Ingen som vet om det er mulig med stipend hvis jeg flytter over, med å bo i hybel? Lenke til kommentar
sim Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Har du snakket med rådgiver på skolen ? Det er nok den personen som har mest peiling. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Jeg har selv bare vært i Canada på "ferie", og da i Montreal i den fransktalende delstaten Qeebec. Ut fra det jeg så der var det lite som tydet på at kriminaliteten er særlig mindre enn i USA, politiet var ihvertfall kjent for å være særdeles "trigger happy". Storbyene i Canada er neppe særlig forskjellig fra de i USA. Uansett syns jeg du bør ta en periode i år i utlandet, ikke bare med tanke på utdannelsen. Ved å ha ett utenlandsopphold bak deg har du overfor fremtidige arbeidsgivere vist evne til selvstendighet og iniitiativ og du får en fordel med tanke på språkkunnskaper. Det er faktisk VELDIG mye forskjell i kriminaliteten på storbyene i USA og Canada. se på Bowling for Columbine der går de i windsor, som har 307,877 innbyggere. Windsor ligger rett over Detroit, og i motsetning til Detroit så er det nesten ingen drap der. i følge politiet så var det siste (skytevåpen)drapet 2-3år gammelt, og det var av en fra detroit I Bowling for Columbine så tar de opp akkurat det med vold i kanada og usa, så den burde du se :wink: Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Vel, nå er vel ikke akkurat en by med noen få hundre tusen innbyggere en storby. Har desverre ikke sett denne filmen enda Lenke til kommentar
RIP Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 neijda, men 300000 folk er ganske mye, også er byen HELT inntil Detroit som har 951270 innbyggere... og det er ganske mange jeg klarer tilogmed og svømme fra detroit til windsor Lenke til kommentar
Raggi Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Ingen som vet om det er mulig med stipend hvis jeg flytter over, med å bo i hybel? du får nok stipend vil jeg tro! sjekk www.lanekassen.no eller andre plasser du kan få stipend, ser sånne utenlandsstudie greier over alt! Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det er faktisk VELDIG mye forskjell i kriminaliteten på storbyene i USA og Canada. se på Bowling for Columbine der går de i windsor, som har 307,877 innbyggere. Windsor ligger rett over Detroit, og i motsetning til Detroit så er det nesten ingen drap der. i følge politiet så var det siste (skytevåpen)drapet 2-3år gammelt, og det var av en fra detroit Det høres jo pent ut. Jeg sjekka litt statistikk for moro skyld og den viser at USA lå på 8.plass i verden med en "crime rate" på 84,3 pr. 1000 innbyggere mens Canada er på 11 plass med 77,60. pr. 1000. Det som overasket er at både Danmark og Finland ligger høyere enn USA ! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Jeg har bodd et år i Montreal, Canada og gikk da på elementary school (4. eller 5. klasse). Nivået var nok høyere enn hva det er på norske skoler, men stort sett er lærerne veldig gode til å lære fra seg. Dersom du har litt engelskkunnskaper, burde du kunne klare deg fint! Jeg har også bodd i US, der jeg gikk et år på junior high school, ungdomsskolens første år. Her steg nivået betraktelig, og da jeg kom tilbake til Norge var faktisk læreren usikker på om jeg ikke kunne hoppe over et klassetrinn. Til neste høst flytter jeg og familien over til Beverly Hills i California. Da vil jeg begynne på high school, og i forhold til norske karakterer, er det lett å comme inn. Det er ihvertfall ikke noe problem. Kriminaliteten er ikke så høy som den går for. Hvis du ikke absolutt vil bo i LA da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå