Gå til innhold

Adios Jens Stoltenberg

Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-292501

Jeg lurer på hvorfor amerikanske presidenter bare kan sitte i 8 år egentlig? I egypt så satt jo gadaffi i over 40 år!

Egypt? Ghadaffi? :confused:

Ja mente ghadaffi :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

Jeg lurer på hvorfor amerikanske presidenter bare kan sitte i 8 år egentlig? I egypt så satt jo gadaffi i over 40 år!

Jens Stoltenberg var også statsminister fra 2000–2001 og 2005–2013. ,

Hvordan fikk han være statsministeri 1 år?

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Ikke syntaksen din jeg setter spørsmålstegn ved, men geografien.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Ikke syntaksen din jeg setter spørsmålstegn ved, men geografien.

Var ikke det i egypt eller husker jeg feil? Husker det var opprør og dem ville han skulle gå av men så brukte han eller tid på å innsette nye medlemmer og ble fengslet og er syk nå

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Mubarak styrte Egypt. Ca 30 år. fra 1981.

Gadaffi styrke Libya, noe over 40 år. Han tok vel makten rundt 1969-70.

Åja jeg forveksla personene :)

Begge tingene skjedde omtrent på samme tid så enkelt å tenke feil, men jeg syns måten ghadaffi ble drept på var for brutal, ingen fortjener en slik død og hva var så gale med han egentlig?

Må ha vært rart og miste makten etter over 40 år

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til Jens som SecGen Nato. En sterk SecGen i Nato kan ha en betydningsfull rolle, men en svak og konfliktsky SecGen er ikke annet enn generalenes og de ledende nasjonenes ønskedrøm.

SecGen's suksess er gjerne omvendt proporsjonal med de rosende ord han får.

Ja, han blir forrman i North Atlantic Council, men uten stemmerett.

Jeg hadde store forhåpninger til faren hans i FRY, men frykter at jeg blir skuffet igjen .
Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Begge tingene skjedde omtrent på samme tid så enkelt å tenke feil, men jeg syns måten ghadaffi ble drept på var for brutal, ingen fortjener en slik død og hva var så gale med han egentlig?

Hva som var gale? Tja, hva med terrorvelde? Folk ble hentet av politi midt på natten, bura på ukjent sted, kom aldri hjem igjen, fengslinger, tortur, kidnapping av unge jenter til sitt eget harem, kort sagt en befolkning kontrollert med frykt.

Det hjelper lite at han slet med samme frykten, paranoiaen hans var nesten uten sidestykke til slutt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Hva som var gale? Tja, hva med terrorvelde? Folk ble hentet av politi midt på natten, bura på ukjent sted, kom aldri hjem igjen, fengslinger, tortur, kidnapping av unge jenter til sitt eget harem, kort sagt en befolkning kontrollert med frykt.

Det hjelper lite at han slet med samme frykten, paranoiaen hans var nesten uten sidestykke til slutt.

Så syns du han fortjente å dø slik da? Harem har jeg helt glemt av hva er for noe hehe:)

Lenke til kommentar

Bondeviks regjering fallt, dermed tok Stoltenberg over og regjerte inntil han tapte valget i 2001.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Bondeviks regjering fallt, dermed tok Stoltenberg over og regjerte inntil han tapte valget i 2001.

Fallt? Rart han fikk bli statsminister igjen da i 2001 når han tapte med

Lenke til kommentar

Bondevik stilte kabinettspørsmål og fikk flertallet i Stortinget mot seg, i slike tilfeller må regjeringen gå av. Kongen ba Stoltenberg om å danne ny regjering, og tok altså over midt i mandatperioden. Høyresiden vant valget i 2001 og Bondevik ble dermed statsminister igjen, før han så tapte valget til Stoltenberg i 2005.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor poster du wiki linker?

Fordi de sier:

Bondevik 1-regjeringen (partiene Venstre, Senterpartiet og KrF) stilte kabinettspørsmål på betingelse om CO2-rensing og måtte gå på det i mars 2000.

Da regjeringen stilte kabinettspørsmål i den såkalte gasskraftsaken, kastet Arbeiderpartiet og Høyre regjeringen for å kunne gi utslippstillatelser til gasskraft uten CO2-rensing

Stoltenbergs inntreden som parlamentarisk leder og statsministerkandidat førte til økende oppslutning på meningsmålinger. Fra 1999 ble det klart at Bondevik I-regjeringen slet med indre samarbeidsproblemer. Vel én måned etter Stoltenbergs tiltredelse som parlamentarisk leder, falt Bondeviks sentrumsregjering på et kabinettspørsmål om utbygging av gasskraftverk,[47] og Arbeiderpartiet overtok regjeringsmakten med et klart mindretall i Stortinget bak seg.

Jens Stoltenbergs første regjering

Utdypende artikkel: Jens Stoltenbergs første regjering

Jens Stoltenberg og hans første regjering tiltrådte 17. mars 2000, etter at Bondevik I-regjeringen hadde gått av på grunn av et nederlag i Stortinget på et kabinettspørsmål om energipolitikken.[48] Den nye regjeringen var en ren Arbeiderparti-regjering. Den ble sittende til 19. oktober 2001, da den gikk av på grunn av svakt resultat ved stortingsvalget samme høst.

Kjell Magne Bondeviks andre regjering ble utnevnt av Kongen i statsråd 19. oktober 2001. Den var også en mindretallsregjering, men utgått av Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre

Lenke til kommentar

Hva syns dere om at jens stoltenberg nå offisielt har sluttet i politikken og forlatt landet til fordel for jobb i nato?

Det er jo det vi alle har ventet på. De store pampene i AP får stort sett fete stillinger, når de endelig går av her i Norge. Det er jo derfor AP er så gode til å drite i eget land, mens de pumper ut milliarder til alle andre «gode» formål rundt om i verden. På den måten skaffer de seg et navn. Fru Brundtland er jo muligens den mest kjente i nyere tid. Men det var flere før henne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Hva syns dere om at jens stoltenberg nå offisielt har sluttet i politikken og forlatt landet til fordel for jobb i nato?

Det er jo det vi alle har ventet på. De store pampene i AP får stort sett fete stillinger, når de endelig går av her i Norge. Det er jo derfor AP er så gode til å drite i eget land, mens de pumper ut milliarder til alle andre «gode» formål rundt om i verden. På den måten skaffer de seg et navn. Fru Brundtland er jo muligens den mest kjente i nyere tid. Men det var flere før henne.

Gro brundtland?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Gro brundtland?

Er du utlending?

Han sikter til Gro Harlem Brundtland.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...