Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nybygget PC vil ikke boote opp

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte dette oppsettet for 1 uke siden:

https://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1375564&su=1F60754C-E591-45A8-9915-05E5A59B86FD

Problem:

PSU skrur seg på, CPU vifte, skjermkort og andre vifter starter. De går i 2-3 sekunder og stopper. Alt blir stille i 2-3 sekunder og den starter alt på nytt av seg selv. Og slik går det til jeg kutter strømmen. Jeg får heller ikke skjermbilde.

Hva jeg har prøvd:

Jeg har prøvd RAM, skjermkort, HDD og PSU i min bror sin PC. Alle disse komponentene virker hver for seg og sammen i hans PC. Jeg forsøkte hans kabinett og PSU til mitt oppsett, men det samme problemet skjedde.

Jeg mistenker da at hovedkortet er deffekt. Hans hovedkort er en annen socket enn min CPU så fikk ikke prøvd ut den, men CPU er det vel nesten aldri noe galt med eller? Kan ikke komme på noe annet svar selv, så hva tror dere der ute? Vår så snill og hjelp meg litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du koble fra alt av hardware som ikke trengs for å starte maskina. Det eneste som trengs bør være:

-CPU

-HK

-RAM

-PSU

(CPU har integret iGPU av typen Intel HD Graphics 4600, derfor ikke nødvendig å koble til skjermkort).

Får du da opp skjermbilde av boot?

Lenke til kommentar

Takker for tips og svar :)

Jeg har nå forsøkt å starte PC bare med CPU, RAM, PSU og HK. Det samme problemet oppstår, starter i 2-3 sekunder før det stopper og starter på nytt osv. Får heller ikke noe skjermbilde av boot.

24pin OG 4pin kontakt fra PSU til HK er tilkoblet, avstandsstykker er fastmontert i kabinettet så de har jeg benyttet og HK hviler pent på disse.

Jeg har også sjekket pinner på HK(har intel CPU så ingen pinner på den), og jeg kan ikke se noen pinner som stikker noen andre veier enn de andre :hmm:

Burde jeg bare sende en e-post til den nettbutikken jeg kjøpte det av og forklare situasjonen og be om et nytt HK?

Endret av Intoxikeyn
Lenke til kommentar

Det ser ut som hovedkortet ikke lenger er tilgjengelig fra MPX eller Komplett.

Hovedkortet er Gigabyte Z87N-Wifi.

Hehe, startknappen er montert riktig, trust me :)

Jeg har også forsøkt å resete CMOS ved å fjerne batteriet fra kortet i noen sekunder. Holde inn startknappen har jeg også forsøkt. Alt uten hell :hm:

Endret av Intoxikeyn
Lenke til kommentar

Men da er ikke viften på CPU riktig, for hvis den ikke går, (eller signal om at den går) så stopper maskinen igjen.

Edit:

(Sånt som dette er som regel en enkel drittfeil. Noe som blir oversett.)

Hva mener du egentlig? CPU viften starter, men den stopper jo også igjen som jeg beskriver. Jeg har prøvd 2 forskjellige CPU vifter og begge starter og stopper slik jeg beskriver i problemet øverst i posten. Begge viftene har vært montert riktig, stock viften til Intel som følger med er jo umulig å ikke innstalere riktig.

Lenke til kommentar

*Noen ganger så er årsaken til dette :

*Minne som ikke er kompatibelt med hovedkortet , Ser at crucial er under listen med kompatibelt minne , men akkurat denne modellen er jeg noe usikker på : ( http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-z87n-wifi.pdf ).

*Defekt bios (svært lite man kan gjøre hjemme uten verktøy som kan fikse dette).

Kanskje du kan låne en minnebrikke og se om du får startet pcen? Om du gjør det så kan det være at du får kjørt en BIOS oppdatering som kan være nok til å få det nye minnet til å fungere om det viser seg å være det som er problemet ( eller kjøre veldig slakke timings ).

Lenke til kommentar

Men da er ikke viften på CPU riktig, for hvis den ikke går, (eller signal om at den går) så stopper maskinen igjen.

Edit:

(Sånt som dette er som regel en enkel drittfeil. Noe som blir oversett.)

Hva mener du egentlig? CPU viften starter, men den stopper jo også igjen som jeg beskriver. Jeg har prøvd 2 forskjellige CPU vifter og begge starter og stopper slik jeg beskriver i problemet øverst i posten. Begge viftene har vært montert riktig, stock viften til Intel som følger med er jo umulig å ikke innstalere riktig.

Det jeg tenker er at CPU -viften har en ledning som gir signal til Hk om at den har startet. Hvis (om mulig)den er satt på feil pin (eller mangler) vil maskinen stoppe igjen.

Så start:

Grønn ledning skal ha bare en start puls mens knappen holdes kort inne for start. Hvis det er feil (med) knapp(en) eller den henger så vil maskinen (HK) få puls over 4 sek. og som kjent stoppe.

Dette er en feil som hører til kabinettet siden startknappen blir levert med dette.

Tiltak:

Koble av ledningen(e) fra startknapp. Kortslutte grønn ledning mot jord et kort øyeblikk, og se om maskinen starter og går.

Edit

En annen ting med "nybygg er at Hk kan kortslutte mot jord på baksiden..............

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Jeg mener det ikke kan være noe feil med kabinettet i og med at jeg har benyttet min brors kabinett til mine komponenter og samme feil oppstår. Og hans kabinett fungerer jo og er ikke koblet feil. CPU-vifte ledningen er koblet til riktig pin.

Nå har jeg sendt inn hovedkortet slik at leverandrøren skal se på det og konkludrere om det er noe galt med det. Oppdaterer denne posten når jeg har fått svar. Takk for alle forslag og tips så langt :)

Kryss fingrene for at hovedkortet er kaputt bare :D

Endret av Intoxikeyn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...