AdNauseam Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Men i alle dagar... Meiner du folk blir så neddopa av å drikke i helgene at dei ikkje er i stand til anna enn å gå på jobb og sjå på TV? Menneskje har potensiale til veldig mykje meir, uavhengig av alkoholinntak, så eg ser ikkje kva det har med saken å gjere. Kan du legge fram bevis på at det er så usunt og er så negativt for trening? http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html Moderate alcohol consumption is assocoiated with an abundance of health benefits. Les hva jeg skriver og prøv igjen. Du har bestemt deg for å være uenig. Jeg sier på ingen måte at folk blir så neddopa av å drikke i helgene at dei ikke er i stand til annet. Som sagt så var det på ingen måte det jeg skrev. Nei, fordi det var ikke meningen at jeg skulle bruke dagen min på dette. Jeg samler ikke på alt jeg leser, da hadde jeg brukt dagene mine på å være biblotekar i mitt eget hjem. Men du er fri til å lese om det selv. Eventuelt å lese innlegget mitt igjen og faktisk forstå hva jeg skriver! Det burde ikke være vanskelig ettersom det er skrevet ganske klart. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Det er du som kjem med ein masse udokumenterte påstandar. Me får håpe dei som les innlegga dine ikkje tar det seriøst. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Det gjelder nesten alle innleggene i hele tråden. Det er den største tulling-festen jeg har sett på lenge. Det inkluderer noen av Baltazars gamle. 3 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Det er du som kjem med ein masse udokumenterte påstandar. Me får håpe dei som les innlegga dine ikkje tar det seriøst.Ta det som du vil. Jeg ønsker ikke at folk automatisk skal ta mitt ord for det jeg skriver. Utforsk temaet selv, les, husk skeptisk sans. Udokumentert skal jeg være med på, men du har ihvertfall vist at du ikke klarer å tolke det som blir skrevet på en særlig nøyaktig måte. Endret 16. juni 2014 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Nå hopper jeg inn etter flere siders fravær så beklager om jeg slår inn åpne dører, men kan ikke det å bli "sløvet ned" en gang rett og slett være sunt? Det er stadig snakk om hvor stort forventningspress det er knyttet til hver enkelt og hvor stressende hverdagen for mange er, og jeg merker i allefall for min del at det noen ganger kan være deilig å avslappende å slappe av med en flaske god vin, senke skuldrene litt ekstra og la en del av hverdagsbekymringene fare. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Hvorfor skriver du så mye bare for å si at du er enig? Du ser jo denne setningen, og så ser du på det jeg uthevde: Ja, alkohol eller for den del andre smaksforsterkere kan endre på totalopplevelsen av smaken, men matretten i seg selv har ikke blitt "bedre"Hvorfor kan ikke drikkeakkompagnementet ansees som en del av retten? Når du er ferdig med selvgodt ordkløyveri kan du kan tilby noe annet enn pseudo-filosofiske anekdoter og selvhøytidelig fordømming av frie valg. Bestem deg for om du vil spørre konstruktivt, eller om du vil tømme deg for frutrasjon - så kan jeg ta sjansen på å svare. Flere personangrep blir rapport. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Nå hopper jeg inn etter flere siders fravær så beklager om jeg slår inn åpne dører, men kan ikke det å bli "sløvet ned" en gang rett og slett være sunt? Det er stadig snakk om hvor stort forventningspress det er knyttet til hver enkelt og hvor stressende hverdagen for mange er, og jeg merker i allefall for min del at det noen ganger kan være deilig å avslappende å slappe av med en flaske god vin, senke skuldrene litt ekstra og la en del av hverdagsbekymringene fare.Å bli sløvet ned er en ting, jeg tror det kan ha sine positive effekter. Men det kommer ikke gratis. Det å ha det kjekt er jo sunt, noe som også er bevist (uten at jeg gidder å lete frem noen dokumenterte kilder på dette). Det er også mange måter å slappe av på, noe som virker på noen virker ikke nødvendigvis på alle. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Det gjelder nesten alle innleggene i hele tråden. Det er den største tulling-festen jeg har sett på lenge. Det inkluderer noen av Baltazars gamle. Så da er du altså en tulling siden du er en del av festen? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Bestem deg for om du vil spørre konstruktivt, eller om du vil tømme deg for frutrasjon - så kan jeg ta sjansen på å svare. Flere personangrep blir rapport.Spørsmålet står fortsatt. Til nå har du bare ungått hele problemet ved å prøve å redefinere hva en rett er og hva som tilbyr hvilke smaker. Det er useriøst. Forøvrig synes jeg hele premisset for diskusjonen er fjernt. At OP ikke skjønner "poenget" stammer enten fra ignoranse eller ved at OP har andre verdier. Det er også en massiv overdrivelse ettersom det er stor forskjell på "drikke alkohol" og sveiseblind. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Det er nettopp der du tar feil. Folk reagerer forskjellig på alkohol. Noen blir voldelige, noen blir høyrøstede og brautende, noen synes alt er morsomt og blir helt oppe i skyene mens noen blir stille og rolige og bare sitter for seg selv, snakker med færrest mulig og drikker. Nei, alkohol er humørforsterkende. Så hvis du er sint før du drikker, så hvis du er glad før du drikker, etc. Feil. Jeg kjenner til mange som har blitt aggressive og begynt å sloss i fylla. Og det både etter øl, vin og sprit. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Skjønner ikke at folk gidder å bli full, for så å klage dagen etterpå fordi dem er fyllesyk Jeg har aldri drukket alkohol og kommer aldri til å gjøre det, når jeg ser fulle folk som vandrer rundt som noen tullinger tenker jeg bare herregud så tragisk. Hva er poenget? drikk heller et glass vann, alkohol er ikke sunt uansett Anonymous poster hash: e0936...385 Uten å ha lest noe av diskusjonen videre etter ditt fundamentalistiske åpningsinnlegg, så kan jeg si at mange klarer å drikke uten å bli styggfull og ekkel. Mange nyter et glass vin til maten eller en øl etter ei lang arbeidsuke. Disse blir ikke fulle og ekle. Det kunne like så greit ha vært brus. Mange drikker i festelig lag uten og oppføre seg som en galning og mange klarer å begrense inntaket. Når det gjelder fyllefanter, så er jeg helt enig, hva er poenget? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Alle blir spin spikende gale når dem blir fulle Dette vitner bare på at du ikke hva du snakker om. Folk reagerer forskjellige på alkohol. Noen blir stille og rolige og sitter for seg selv og drikker i taushet. Det gjelder i stor grad meg selv og flere jeg kjenner. Noen blir høyrøstede og spilloppmakere og noen blir bare slitsomme og brautende. Noen blir dessverre også voldelige. Jeg har erfart alt sammen gjennom diverse puber og barer så vel som diverse privatfester. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Det er nettopp der du tar feil. Folk reagerer forskjellig på alkohol. Noen blir voldelige, noen blir høyrøstede og brautende, noen synes alt er morsomt og blir helt oppe i skyene mens noen blir stille og rolige og bare sitter for seg selv, snakker med færrest mulig og drikker.Nei, alkohol er humørforsterkende. Så hvis du er sint før du drikker, så hvis du er glad før du drikker, etc. Feil. Jeg kjenner til mange som har blitt aggressive og begynt å sloss i fylla. Og det både etter øl, vin og sprit. Jeg synes det er interessant at dere begge på flere plan egentlig er helt enige. Humør kan også påvirkes og endres, så hvis du er sint før du drikker så må det ikke bety at du blir det når du er full. Alkohol kan også gjøre deg fra et dårlig humør til et godt humør, det kan jeg selv skrive under på. Det er ikke en selvfølge hvilken effekt alkohol har, det påvirkes av mange faktorer. Jeg er enig med Mathias om at "humør før inntak" ikke nødvendigvis er lik forstertket "humør før inntak" etter alkoholinntak. Dette vitner bare på at du ikke hva du snakker om. Folk reagerer forskjellige på alkohol. Noen blir stille og rolige og sitter for seg selv og drikker i taushet. Det gjelder i stor grad meg selv og flere jeg kjenner. Noen blir høyrøstede og spilloppmakere og noen blir bare slitsomme og brautende. Noen blir dessverre også voldelige.Japp, og humøret er dynamisk også i fylla. Endret 16. juni 2014 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Hvor er det vi er enige mener du? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Bestem deg for om du vil spørre konstruktivt, eller om du vil tømme deg for frutrasjon - så kan jeg ta sjansen på å svare. Flere personangrep blir rapport.Spørsmålet står fortsatt. Til nå har du bare ungått hele problemet ved å prøve å redefinere hva en rett er og hva som tilbyr hvilke smaker. Det er useriøst. Forøvrig synes jeg hele premisset for diskusjonen er fjernt. At OP ikke skjønner "poenget" stammer enten fra ignoranse eller ved at OP har andre verdier. Det er også en massiv overdrivelse ettersom det er stor forskjell på "drikke alkohol" og sveiseblind. Jeg har vel ikke definert noen matretter, jeg har sagt at hummer i seg selv bare smaker hummer - så hvis man skal spise hummer for smakens skyld, så spiser man hummer uten tilsetninger. Blir det feil, synes du? Ja det er stor forskjell på å drikke litt og å drikke seg sansesløs, men jeg er mest interessert i er å snakke om den "hellige kuen, alkohol" - og alt vi gjør for å unngå å ta tak i at det er bare en måte å unngå virkeligheten på. Det er ganske sært at i vårt "oppegående samfunn" så er vi flinke til å peke på mindre problemer, sånn som røyking, feil kosthold og kanskje inntak av det som av noen kalles "mildere rusmidler" men når noen er så frekk å sette ? ved alkohol, så blir det bare kaos og kjefting, sånn som i denne tråden. Som ett lite sidesteg, så husker jeg fra min kokkeerfaring at maten var ikke viktig i det hele tatt, men det måtte være en viss klasse over den, før vi kunne smelle til med masse "god og korrekt" drikke, og resultatet var sanseløst fyll og tøv, og etterpå ante ingen hva de hadde spist for noe Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Alle blir spin spikende gale når dem blir fulle Dette vitner bare på at du ikke hva du snakker om. Folk reagerer forskjellige på alkohol. Noen blir stille og rolige og sitter for seg selv og drikker i taushet. Det gjelder i stor grad meg selv og flere jeg kjenner. Noen blir høyrøstede og spilloppmakere og noen blir bare slitsomme og brautende. Noen blir dessverre også voldelige. Jeg har erfart alt sammen gjennom diverse puber og barer så vel som diverse privatfester. Jeg forstår hva jeg snakker om, fulle folk er gale Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 snip Du sier at maten ikke kan bli bedre av vin, men at smaksopplevelsen kan påvirkes. Litt uklart hva du mener. Hva er smak om ikke en subjektiv opplevlese? Snakker du om matens objektive smak (hva nå enn det er)? Mener du at mat og vin kan kombineres og gi en bedre smaksopplevelse? Jeg snakker om råvarens objektive smak, ikke den sammensatte rettens smak eller usmak. Personlige preferanser bestemmer hva som er godt eller mindre godt - og den "mekanismen" er veldig enkel å manipulere, siden det går på subjektiv bedømming og vaner Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Faktum er at problemene ved alkohol diskuteres. Det som gir denne "kjeftingen" er tøysekopper som Harvey som, og gud hjelpe meg jeg er viljesterk nå, ikke egentlig helt vet hva han snakker om og andre "fulle-folk-er-gærne"-fundamentalister, samt tullekopper som påstår at alle egentlig ikke drikker "alkohol" (uten å spesifisere noe mer) uten å like smaken av hva de dytter i seg Tøysekopper som meg? Nå tror jeg du skal passe litt på hva du sier lyc, det er du som driver og tøyser noe grusomt i denne tråden, jeg og awarewolf kommer med gode peong og argument mens du bare feier vekk alt og sier samme ting om igjen. Jeg vet godt hva jeg snakker om, folk som drikker seg fulle blir helt idiot og går ut og brøler og roper som en komplett galning. Du ser jo alle dødsulykkene som skylder fyllekjøring og barnemishandling av fulle foreldre Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Jeg forstår hva jeg snakker om, fulle folk er galeKAN være "gale". Forøvrig så er folk flest "gale" på ulike måter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Nå hopper jeg inn etter flere siders fravær så beklager om jeg slår inn åpne dører, men kan ikke det å bli "sløvet ned" en gang rett og slett være sunt? Det er stadig snakk om hvor stort forventningspress det er knyttet til hver enkelt og hvor stressende hverdagen for mange er, og jeg merker i allefall for min del at det noen ganger kan være deilig å avslappende å slappe av med en flaske god vin, senke skuldrene litt ekstra og la en del av hverdagsbekymringene fare. Enig, men risikoen ved at vi har ett knallhardt arbeidsmarked, og krav om å henge med i kjøret, kan ende med at den formen for avslapning blir en fast vane, og så eskalerer forbruket i takt med fortsatt knallhardt press om å yte maksimalt, og før man vet ordet av det, er man hekta på den typen livsførsel, og med de personlige og samfunnsmessige konskevenser det får. Mener å huske at det koster oss ca 18 milliarder kr i året, det forbruket vi har for tiden, og det blir neppe mindre fremover Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå