Gå til innhold

Alkohol er idiotisk, hvorfor drikker dere alkohol?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

javel, utdype?

Du kommer ridene inn på din høye, hvite hest og vet nøyaktig hvorfor alle tar valgene de gjør fordi du er den som har oppnådd nirvana og innser hvor kjedelig den virkelige verden er. Du vet selvfølgelig bedre hvorfor man gjør som man gjør ettersom du faktisk har sett lyset - alle andre er bare fortapt og blinde i sin egen arroganse, og de kan umulig ha oppdaget noe du, i din livsreise, ikke har funnet.

Kall gjerne en spade for en spade - og trykk visdommen din opp i ræva.

One day, Akkosaka heard that someone from his religion had converted to be a Buddhist monk. Enraged, he stomped off to curse the Enlightened One with harsh words in person. After letting off his steam, the Buddha had a calm conversation with him (as abridged)

- 'Do friends come to you as guests?' 'Yes.' 'Do you serve them delicacies?' 'Yes, sometimes I do.' 'If they don't accept them, to whom do they belong?' 'They would be mine.' 'Likewise, that with which you have insulted me, I do not accept - it is all yours. Whoever returns insult to one who insults is said to be sharing company with that person, which I do not.'

Hearing this, Akkosaka assumed he was displeased, to which the Buddha replied,

'Where is anger from one free of anger, who has his mind tamed and equanimous, who is liberated with right understanding, who is tranquil? One worsens matters by flaring up at another who flared up. Whoever doesn't flare up at another doubly wins a battle difficult to win, benefitting oneself and the another. Understanding another's anger, one mindfully maintains one's peace. When one does so to heal the illness of anger for both, those who think one is a fool do not know the Dharma.'

Hearing this, Akkosaka remarked at the magnificence of the Buddha's teaching, and ordained as a monk to learn from him, thereafer attaining Nirvana (as an Arahant)!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri drukket alkohol og kommer aldri til å gjøre det

Anonymous poster hash: e0936...385

Der har du vel problemet ditt. Du har ikke prøvd det så du vet ikke hvordan det er.

Man drikker fordi man blir mer løssluppen og sosial av det og har det derfor gøy pga det.

Det er mange ting som er gøy, men som kan gjøre du du får litt vondt etterpå, men folk gjør det likevel fordi de syns det morsomme veier tyngre enn ulempene etterpå.

Lenke til kommentar

Du har helt rett - markedet finner stadig på enda flere forvirrende salgstriks for å holde oss på druen - microbryggerier, er bare ett "nytt tricks" her i norge, men det endrer ikke hva det egentlig er for noe, altså ett middel som sløver sansene, og dermed blir eller føler, Ola Dunk seg så frigort atte ... Vi har kanskje en litt sjenert kultur, eller noe sånt, fordi vi sier at vi drikker for å "slippe oss løs", og da lurer jeg på: Hva er det som slippes løs, og hvor er dette løsgjorte sånn til vanlig når man ikke er nedsløvet?

Det burde vel være ganske åpenbart for alle som har prøvd alkoholrusen. De aller fleste har lettere for å ta kontakt med ukjente mennesker når de er ruset på alkohol. Og man holder rett og slett mindre tilbake følelser og får mindre hemninger generelt. Det er mange som f.eks aldri kan hverken synge eller danse forran andre folk edru som kan gjøre dette når de har drukket. Og folk som sliter veldig med å begynne å prate med fremmede folk eller i det hele tatt prate med folk som gjør dette mye lettere når de er ruset på etanol.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg har aldri drukket alkohol og kommer aldri til å gjøre det

Anonymous poster hash: e0936...385

Der har du vel problemet ditt. Du har ikke prøvd det så du vet ikke hvordan det er.

Man drikker fordi man blir mer løssluppen og sosial av det og har det derfor gøy pga det.

Det er mange ting som er gøy, men som kan gjøre du du får litt vondt etterpå, men folk gjør det likevel fordi de syns det morsomme veier tyngre enn ulempene etterpå.

Man trenger ikke å ha drukket for å vite hvordan det er og kritisere det. Blir som å si alle må ha prøvd narkotika for å ha noe å si om det...

Lenke til kommentar

Hva du velger å tro er nå en ting, og hva jeg velger si basert på erfaring og inngående kjennskap til både mat og drikke, og ikke minst masse drikke, blir en annen skål :fun:

Du syns alt som inneholder alkohol smaker vondt? Ja, sett i forhold til andre drikker.

Det meste av alkohol smaker dårligere enn det meste av populære ikke alkoholholdige drikker. Det er vel et ganske objektivt faktum. Og før man "venner seg til det" når man er ung så smaker det meste av alkoholholdige drikker ganske pyton.

Man ser særdeles få personer som drikker alkoholfri øl eller vin som tørstedrikk hjemme alene f.eks slik som man gjør med saft, brus, melk juice eller vann.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det meste av alkohol smaker dårligere enn det meste av populære ikke alkoholholdige drikker. Det er vel et ganske objektivt faktum. Og før man "venner seg til det" når man er ung så smaker det meste av alkoholholdige drikker ganske pyton.

Selv om det er "aquired taste" kan det likevel være dritgodt. Det kan være helt himmelsk selv om man ikke ville likt det uten å ha prøvd noe lignende.

Man ser særdeles få personer som drikker alkoholfri øl eller vin som tørstedrikk hjemme alene f.eks slik som man gjør med saft, brus, melk juice eller vann.

Det er vel fordi det smaker noe helt annet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg snuser bare pga smaken.

Du lurer deg selv om du påstår det er bare for "smakens skyld".

Det er et rusmiddel.

Kan jeg begynne med andre rusmidler bare for smaken sin skyld?

EDIT3333: Bare for å sette det på spissen.

Dersom du tar deg ein øl på kvelden, ja. Du får ikkje i deg nok alkohol til å bli påverka av så liten mengde.

Man blir ikke veldig rusa nei, men jeg vil vel si at de aller fleste ihvertfall merker at de har drukket noe alkohol. I min meget subjektive mening så merker man alkoholeffekten i 0,5 - 1 liter pils minst like bra som koffein og sukker effekten av 0,5 -1 liter cola. Dvs. veldig lite, men man merker at den er der.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Det meste av alkohol smaker dårligere enn det meste av populære ikke alkoholholdige drikker.

Jeg håper for din del at du ikke faktisk innbiller deg det du nettopp sa.

Han har et poeng, ting som ikke er alkohol smaker bedre :)

Lenke til kommentar

Det meste av alkohol smaker dårligere enn det meste av populære ikke alkoholholdige drikker.

Ehh jo. Det er som sagt særdeles få som drikker alkoholfri øl eller vin som tørstedrikk. Og det selv om alkoholfri øl f.eks er veldig billig i forhold til andre ting folk drikker som tørstedrikk.

Lenke til kommentar

Ehh jo. Det er som sagt særdeles få som drikker alkoholfri øl eller vin som tørstedrikk. Og det selv om alkoholfri øl f.eks er veldig billig i forhold til andre ting folk drikker som tørstedrikk.

Du påstår nå at en alkoholfri øl har samme smaksmessige kvaliteter som en fullbrygget øl og dermed kan sammenlignes i form av preferanse?

Jeg er glad jeg har deg til å fortelle meg hva som smaker godt og ikke. Vet ikke helt hva jeg skulle gjort uten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Vann er tørstedrikk ;)

Lenke til kommentar

Du påstår nå at en alkoholfri øl har samme smaksmessige kvaliteter som en fullbrygget øl og dermed kan sammenlignes i form av preferanse?

Jeg er glad jeg har deg til å fortelle meg hva som smaker godt og ikke. Vet ikke helt hva jeg skulle gjort uten.

Det er godt vi har folk som forteller oss at vi egentlig ikke syns det er godt, men bare er ute etter å ruse oss...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du lærer deg at det er godt, det er ikke godt før du har lært at de fleste mener at det er godt - rusen kommer som selvfølgelig afterburner, og så føler man seg bedre, og neste slurk blir tatt med forventinger om at det bare blir bedre og bedre.

Hva med Coca Cola da? Er det noe rent kjemisk ved det som medfører at det er godt? Men ikke alle liker Coca Cola - er det fordi de har lært at det ikke er godt, da?

Forskjellen ligger i at de aller fleste liker cola. Helt fra de er barn. Det er ikke noe man trenger å "venne seg til smaken av". Mens øl, vin og sprit syns de aller fleste at smaker pyton de første gangene de prøver det (om de innrømmer det eller ikke).

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg brukte alkoholfri øl fordi 1: det er billig, og 2: det kan drikkes uten noen konsekvenser for hva du skal gjøre. På den måten kan det altså sammenliknes direkte med andre ikke-alkoholholdige drikker. Og ja alkoholfri øl har mange av de samme smakskvalitetene som vanlig øl, akkurat som at cola zero har mange av de samme smakskvallitetene som vanlig coca cola.

Jeg demonstrerer dermed at den generaliserte smaken av øl eller vin ikke er noe folk drikker som tørstedrikk nettopp pga at andre drikker smaker vesentlig bedre. Merke/type forskjeller holdes selvsagt utenfor diskusjonen. Vi diskuterer generelle tendenser her akkurat som med alt mulig annet.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det kan vi trekke til dets logiske konklusjon - øl består stort sett av vann, så egentlig kan vi redusere problemstillingen til det å drikke vann, uten å miste presisjon.

Og det er noe folk drikker som tørstedrikk.

Jeg vet ikke helt hva du tror du demonstrerer, men med mindre det er "logic done wrong" du prøver å vise tror jeg ikke helt det taler din sak.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...