Gå til innhold

Alkohol er idiotisk, hvorfor drikker dere alkohol?


Anbefalte innlegg

Jeg drikker alkohol mye for smakens skyld, men jeg vil ikke påstå at ruseffekten er noen ulempe akkurat. Jeg foretrekker Islay-whisky, mikrobrygg-øl og bedre rødviner, og drikker aldri kun for ruseffekten sin skyld. Jeg er aldri på "fester" eller "ute på byen", for jeg er allergisk mot idioter og drittmusikk.

 

Jeg endrer ikke personlighet stort når jeg blir beruset heller, og jeg oppfører meg ordentlig uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du har helt rett - markedet finner stadig på enda flere forvirrende salgstriks for å holde oss på druen - microbryggerier, er bare ett "nytt tricks" her i norge, men det endrer ikke hva det egentlig er for noe, altså ett middel som sløver sansene

Tror folk betaler for det fordi de er opptatt av smak jeg da. Men vi får være enige om å være uenige.

 

Hva du velger å tro er nå en ting, og hva jeg velger si basert på erfaring og inngående kjennskap til både mat og drikke, og ikke minst masse drikke, blir en annen skål :fun:

 

Forskjellen er at du generaliserer ut fra egne snevre erfaringer, mens Zeph er åpen for at flere ting er mulig.

 

Alkohol gjør for øvrig mer med kroppen enn å sløve sansene, om man kun ser på den fysiologiske reaksjonen. Men det er i mine øyne ganske åpenbart at ikke denne effekten ikke er den eneste man ønsker når man drikker. Ungdom på flatfylla og alkoholikere kanskje, men definitivt ikke alle.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke at folk gidder å bli full, for så å klage dagen etterpå fordi dem er fyllesyk

 

 

Jeg ser den. Det er spesielt irriterende når folk bruker selvforskyldt fyllesyke som unnskyldning for å unndra seg arbeidsoppgaver. Folk må gjerne drikke, jeg gjør det selv en gang iblant, men skal man på jobb dagen derpå, så får man moderere inntaket.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

 

 

Det morsomste med fylla, er at den som ikke vil drikke, blir oppfattet som en trussel av de som drikker .. Har sett og opplevd det fenomenet flere ganger, og lurer litt på hva det er for noe - og kan det være derfor vi her nord, med vår drikkekultur eller mangel på drikkekultur, har så mye fordommer mot kulturer som har innarbeidet måtehold som en del av verdigrunnlaget ..

 

:)

 

En annen morsom ting ved alkohol, er at det virker som alle avholdsfolk tror det å drikke alkohol alltid dreier seg om å drikke mest mulig for å ruse seg...

 

Hva hende med kultur rundt øl og vin? Tilberedelsen er håndverk utviklet over århundrer, som stadig blir forfinet. Det er jo som ost og spekeskinke.

 

 

Du tror jeg visst jeg er født i går - og hva angår såkalt kultur rundt alkohol, så er den meget utydelig - selv i de godeste lag hvor de mest dannede beveger seg. Alkohol er bare ett av flere rusmidler, og rusmidler bruker vi for å glemme eller rømme fra den heller så kjedelige virkeligheten - that's it :)

 

 

Du har tydeligvis aldri fått et flott sammensatt måltid med god drikke som komplementerer måltidet. Vin og øl er kjempegodt til mat. Jeg drikker meg aldri full, så hvordan jeg visstnok bruker alkohol for å glemme eller rømme fra virkeligheten forstår jeg ikke. Drikker et par glass, ikke mer.Utelukkende for smakens skyld. Alkoholfri vin og øl smaker ytterst sjelden like godt.

 

Kan si det at jeg som er av den yngre garde (23år) ikke har venner som går på byen "for smakens skyld" og jeg tviler enormt sterkt på at det er en promille av yngre som gjør det av den grunnen. Du går på byen for å miste hemninger og ha det gøy, gjøre og tørre ting du ikke gjør edru, da tenker jeg ikke på negative ting, vi er ikke en gjeng hooligans, men det er med alkohol de fleste "gode historiene" skapes.

 

Avholds er helt ok noen kvelder, men når en skal skikkelig på byen blir det å ha med avholdsfolk oftest bare en festbrems.

 

Jeg er"av den yngre garde" (ifølge din definisjon) og drikker for smakens skyld. Det gjør mange av vennene mine og.

Lenke til kommentar

 

Alle blir plutseleg dratt over ein kam, fordi enkelte drikk for mykje i helgene. Spesielt når dette blir lagt fram av personar som sjølve ikkje drikk.

Enig - la oss forholde oss til fakta, som er at alkohol er et kjemisk stoff, som vi sløver ned bevisstheten med. Spiller det noen rolle for selve saken, om det er en person som velger å være avholdende som sier det? Jeg skjønner at det kan være irriterende, men det endrer ikke noe på fakta.

 

Av det faktumet at alkohol er et kjemisk stoff som utelukkende har til formål å sløve ned bevisstheten kan vi slutte at de som setter ren alkohol intravenøst gjør det utelukkende for å oppnå denne effekten. Ikke stort mer. Jeg foreslår dermed at du dropper den tøvete "fakta"-retorikken din og heller skriver "jeg tror folk egentlig inntar alkohol utelukkende for å oppnå rusen, og at de som påstår noe annet lurer seg selv". Det er nemlig det eneste grunnlaget du har for påstanden din, og det er i grunnen ganske tynt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Du har helt rett - markedet finner stadig på enda flere forvirrende salgstriks for å holde oss på druen - microbryggerier, er bare ett "nytt tricks" her i norge, men det endrer ikke hva det egentlig er for noe, altså ett middel som sløver sansene

Tror folk betaler for det fordi de er opptatt av smak jeg da. Men vi får være enige om å være uenige.

 

Hva du velger å tro er nå en ting, og hva jeg velger si basert på erfaring og inngående kjennskap til både mat og drikke, og ikke minst masse drikke, blir en annen skål :fun:

 

Forskjellen er at du generaliserer ut fra egne snevre erfaringer, mens Zeph er åpen for at flere ting er mulig.

 

Alkohol gjør for øvrig mer med kroppen enn å sløve sansene, om man kun ser på den fysiologiske reaksjonen. Men det er i mine øyne ganske åpenbart at ikke denne effekten ikke er den eneste man ønsker når man drikker. Ungdom på flatfylla og alkoholikere kanskje, men definitivt ikke alle.

 

 

Hvorfor siterer du denne, og så drar med deg "Zeph" hit? Og påstanden min er at alkohol sløver sansene, er det feil mener du?

 

En viss mengde alkohol kan i visse tilfeller være helsebringende, men jeg lurer litt på om det ikke er en viss placebo effekt ute å går også - så forøvrig en interessant dokumentar på nrk her forleden, handlet om nyere forskning på placeboeffekten, og det var forbløffende hvor kraftig vår bevissthet kan være, og for såpass mange som i disse testene. De sa vel faktisk at hjernen kan kopiere alle tilstander vi kan finne på via diverse midler.

Lenke til kommentar

Helseeffekten av alkohol er vel meir noko som nokon har funnet ut i seinare tid. Nokon brukar det kanskje som grunn for å ta eit glas her og der, men det er ikkje noko stort poeng for folk flest. Eg ser ikkje heilt korleis ein kan få den store placeboeffekten av det, sidan effekten er meir prevantiv og langtidsvirkande enn å gje ein direkte effekt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Det morsomste med fylla, er at den som ikke vil drikke, blir oppfattet som en trussel av de som drikker .. Har sett og opplevd det fenomenet flere ganger, og lurer litt på hva det er for noe - og kan det være derfor vi her nord, med vår drikkekultur eller mangel på drikkekultur, har så mye fordommer mot kulturer som har innarbeidet måtehold som en del av verdigrunnlaget ..

 

:)

 

En annen morsom ting ved alkohol, er at det virker som alle avholdsfolk tror det å drikke alkohol alltid dreier seg om å drikke mest mulig for å ruse seg...

 

Hva hende med kultur rundt øl og vin? Tilberedelsen er håndverk utviklet over århundrer, som stadig blir forfinet. Det er jo som ost og spekeskinke.

 

 

Du tror jeg visst jeg er født i går - og hva angår såkalt kultur rundt alkohol, så er den meget utydelig - selv i de godeste lag hvor de mest dannede beveger seg. Alkohol er bare ett av flere rusmidler, og rusmidler bruker vi for å glemme eller rømme fra den heller så kjedelige virkeligheten - that's it :)

 

 

Du har tydeligvis aldri fått et flott sammensatt måltid med god drikke som komplementerer måltidet. Vin og øl er kjempegodt til mat. Jeg drikker meg aldri full, så hvordan jeg visstnok bruker alkohol for å glemme eller rømme fra virkeligheten forstår jeg ikke. Drikker et par glass, ikke mer.Utelukkende for smakens skyld. Alkoholfri vin og øl smaker ytterst sjelden like godt.

 

Du må gjerne fortsette å anta - jeg har til sammen 25 år innenfor mat faget, og har mer enn "mange" ganger arrangert pene selskaper, og vært med på slike, og jada alt smaker digg, men rusen følger med, ikke prøv deg på tøv - ett glass eller to, spiller ingen rolle, drikken inneholder alkohol, som du får i deg, og så virker den. Om du får det med deg eller ei bryr ikke alkoholen seg om

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er nemlig det eneste grunnlaget du har for påstanden din, og det er i grunnen ganske tynt.

 

 

Din mening, ikke mer enn det - og hvis min var tynn, så er din gjennomsiktig

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det morsomste med fylla, er at den som ikke vil drikke, blir oppfattet som en trussel av de som drikker .. Har sett og opplevd det fenomenet flere ganger, og lurer litt på hva det er for noe - og kan det være derfor vi her nord, med vår drikkekultur eller mangel på drikkekultur, har så mye fordommer mot kulturer som har innarbeidet måtehold som en del av verdigrunnlaget ..

 

:)

 

En annen morsom ting ved alkohol, er at det virker som alle avholdsfolk tror det å drikke alkohol alltid dreier seg om å drikke mest mulig for å ruse seg...

 

Hva hende med kultur rundt øl og vin? Tilberedelsen er håndverk utviklet over århundrer, som stadig blir forfinet. Det er jo som ost og spekeskinke.

 

 

Du tror jeg visst jeg er født i går - og hva angår såkalt kultur rundt alkohol, så er den meget utydelig - selv i de godeste lag hvor de mest dannede beveger seg. Alkohol er bare ett av flere rusmidler, og rusmidler bruker vi for å glemme eller rømme fra den heller så kjedelige virkeligheten - that's it :)

 

 

Du har tydeligvis aldri fått et flott sammensatt måltid med god drikke som komplementerer måltidet. Vin og øl er kjempegodt til mat. Jeg drikker meg aldri full, så hvordan jeg visstnok bruker alkohol for å glemme eller rømme fra virkeligheten forstår jeg ikke. Drikker et par glass, ikke mer.Utelukkende for smakens skyld. Alkoholfri vin og øl smaker ytterst sjelden like godt.

 

Du må gjerne fortsette å anta - jeg har til sammen 25 år innenfor mat faget, og har mer enn "mange" ganger arrangert pene selskaper, og vært med på slike, og jada alt smaker digg, men rusen følger med, ikke prøv deg på tøv - ett glass eller to, spiller ingen rolle, drikken inneholder alkohol, som du får i deg, og så virker den. Om du får det med deg eller ei bryr ikke alkoholen seg om

 

 

Så det har ingenting med smak å gjøre altså? Jeg bare lurer meg selv? Så fint at du sitter på fasiten til hvordan jeg tenker og opplever ting da. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nordmenn drikker generelt alt for mye.

 

Det er mye tradisjon i Norske drikkevaner og folk drikker fordi alkoholen gjør noe med de.

At mye av det så smaker godt er jo greit, men hadde det ikke vært alkohol i det så hadde ingen drukket det. En alkoholfri Whisky eller Cognac er nok ikke liv laga så alkoholen spiller utvilsomt en stor rolle.

 

Jeg har drukket masse opp igjennom, men pga helsemessige årsaker så har jeg ikke drukket de siste 8åra og det var først etter at jeg gjorde dette jeg la merke til hvor mye folk drikker.

 

Som Slimda så kan jeg godt bli med på en fest og hygge meg uten å drikke, men takker for meg utpå kvelden når alkoholen tar helt overhånd. Men jeg koser meg storveis inntil folk har fått for mye. Og det gjør de faktisk hver eneste gang.

 

Så det er mitt lille hjertesukk, stopp i tide. Selv om 4 drammer gjør under for humøret så gjør ikke 12 drammer det 3 ganger så morsomt.

Lenke til kommentar

Hvorfor siterer du denne, og så drar med deg "Zeph" hit? Og påstanden min er at alkohol sløver sansene, er det feil mener du?

Beklager at jeg dro inn Zeph. Det har uansett lite med saken å gjøre, det er du som generaliserer ut fra snevre erfaringer at ingen kan gjøre noe av grunn a men bare av grunn b.

 

Påstanden din er ikke at alkohol sløver sansene, påstanden er at den eneste grunnen til at folk drikker alkoholholdig drikk er for å få sansene sine sølvet.

 

Det er nemlig det eneste grunnlaget du har for påstanden din, og det er i grunnen ganske tynt.

Din mening, ikke mer enn det - og hvis min var tynn, så er din gjennomsiktig

Du kan ikke "mene" noe om et faktisk spørsmål, du kan bare "påstå". Påstdanden er sann eller ikke sann, evt. med en viss grad av sannsynlighet - og den er godt eller dårlig dokumentert. I ditt tilfelle har du satt fram en veldig sterk påstand som krever tilsvarende sterk dokumentasjon: Den eneste grunnen folk har til å drikke alkohol er de fysiologiske effektene dette har, og alle som påstår de har en annen grunn lurer seg selv.

 

Min påstand krever derimot vesentlig mindre dokumentasjon fordi den er mindre omfattende: Jeg sier at noen har andre grunner til å gjøre som de gjør.

 

Blant annet drikker jeg ofte øl fordi det smaker godt, enten alene eller sammen med visse matvarer. Det samme gjelder vin. Andre ganger drikker jeg det enten fordi det er forventet i en sosial sammenheng, eller på grunn av de fysiologiske påvirkningene. Dette mener du er løgn, eller at jeg innbiller meg ting. Det er nødvendigvis en påstand som krever mer dokumentasjon enn din egen "erfaring".

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Alkohol og rus er spennede temaer.
Men om det skal nøytraliseres til at "det handler bare om smaken", så er det i alle fall samfunnsmessig og statistisk dårlig belegg for at det bare nytes til mat.
Sammenhengen mellom vold og alkohol synes godt dokumentert, og stiller således i en litt annen klasse enn f.eks. snus og kaffe :)

Jeg er ikke avholds. Så jeg har ingen moralistisk beveggrunn til å si dette.

Men jeg kan nevne at jeg har kjørt rundt med bil i Tunisia og i Romania (blandt annet), og jeg er ikke i tvil om hvilet av de landene det føltes veldig trygt å ferdes i trafikken, og hvilket som var litt mer på kanten.

Påstår ikke at alle i Romania kjørte i fylla, men det var i alle fall en annen... la oss si edruelighet i trafikkbildet i Tunisia... :)

 

Alkohol reduserer vurderingsevnen i alle kliniske tester jeg har sett og fjærner sosiale hemninger (i alle fall opp til det nivået der man blir en sosial hemning.)

 

Jeg har også hatt gleden av å bo litt i land med alkoholkultur (som vi ikke har på samme måten i Norge).
Forskjellen slik jeg har sett det, er ikke at folk ikke blir fulle. Etter min erfaring blir folk akkurat like fulle i Italia, Tyskland, England, nerderland eller Sør-Afrika som her hjemme.

Forskjellen er at det er sosialt mindre stigmatiserende enn i Norge. På godt og vondt.

 

Godsiden er den sosiale opplevelsen.
nedsiden er statistikk over alkoholrelaterte dødsfall.

 

Jeg er av dem som syns både vin, øl og diverse sprit faktisk kan smake veldig godt. Nydelig, faktisk.

Og jeg har både drukket med måte og gått på fylla så det suser.
I denne sammenhengen virker dette som en unik innrømmelse, sammenlignet med alle kultiverte mennesker i denne tråden, men:
Jeg har helt bevisst drukket meg dritings. Gått inn for det med liv og lyst og godt selskap. Og jeg har gjort det mer enn en gang.

Smart?
Nope
Angrer jeg?
Ja, da. På enkelte ting
Etter-rasjonaliserer jeg det til å være pga smak eller god sosial opplevelse?
Nei, egentlig ikke.
Kan jeg komme til å gjøre det igjen?
Ja, da... :)

Men å postulere at alkohol er ufarlig, bare fordi jeg velger å drikke på forskjellige måter i forskjellige sammenhenger, akkurat DET har jeg ikke noe behov for :)

 

På tross av at man kan oppfatte det anderledes, viser all forskning jeg har sett at selv små mengder alkohol reduserer koordinasjon, reaksjonsevne, risikovurderingsevne og sosiale sperrer.

Det siste kan ofte være en ønskelig effekt, og er vel derfor jeg og mange med meg kan oppfatte det som "sosialt" å drikke. Men det er ingen grunn til å fornekte klinisk effekt, selv når den er ønskelig. :)

Mvh
Gunleik Groven

Endret av gunleik groven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Påstanden din er ikke at alkohol sløver sansene, påstanden er at den eneste grunnen til at folk drikker alkoholholdig drikk er for å få sansene sine sølvet.

 

 

 

Kan du vise meg den setningen hvor jeg påstår din tolkning?

Jeg påstår at alkohol har en sløvende effekt på kroppen, og at resten av bedømmingen av påvirkningen er personlig preferanser, og ikke fakta i så måte.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

Det morsomste med fylla, er at den som ikke vil drikke, blir oppfattet som en trussel av de som drikker .. Har sett og opplevd det fenomenet flere ganger, og lurer litt på hva det er for noe - og kan det være derfor vi her nord, med vår drikkekultur eller mangel på drikkekultur, har så mye fordommer mot kulturer som har innarbeidet måtehold som en del av verdigrunnlaget ..

 

:)

En annen morsom ting ved alkohol, er at det virker som alle avholdsfolk tror det å drikke alkohol alltid dreier seg om å drikke mest mulig for å ruse seg...

 

Hva hende med kultur rundt øl og vin? Tilberedelsen er håndverk utviklet over århundrer, som stadig blir forfinet. Det er jo som ost og spekeskinke.

 

Du tror jeg visst jeg er født i går - og hva angår såkalt kultur rundt alkohol, så er den meget utydelig - selv i de godeste lag hvor de mest dannede beveger seg. Alkohol er bare ett av flere rusmidler, og rusmidler bruker vi for å glemme eller rømme fra den heller så kjedelige virkeligheten - that's it :)

 

 

 

 

 

 

Det er jeg ikke enig i. Se på mikrobryggeriene som har blusset opp. Hvorfor skulle de være lidenskapelig opptatt av smak om det bare er et rusmiddel? Hva med de som faktisk betaler for dette - varer til mangedobbel pris.

 

Men selvsagt er det et rusmiddel også.

 

Du har helt rett - markedet finner stadig på enda flere forvirrende salgstriks for å holde oss på druen - microbryggerier, er bare ett "nytt tricks" her i norge, men det endrer ikke hva det egentlig er for noe, altså ett middel som sløver sansene,

 

 

 

 

Alle blir plutseleg dratt over ein kam, fordi enkelte drikk for mykje i helgene. Spesielt når dette blir lagt fram av personar som sjølve ikkje drikk.

Enig - la oss forholde oss til fakta, som er at alkohol er et kjemisk stoff, som vi sløver ned bevisstheten med.

 

Lenke til kommentar

Det jeg skulle likt å se, var muligheten til å kjøpe en hel rekke cocktails og drinker med mange fargerike smaker og sammensettinger, uten alkohol. Jeg også vil ha en god "middagsøl", uten å måtte smake på den forferdelige øl-smaken. Eller en god vin til en middag, uten at vinen ødelegger ganen min.

 

Så jeg er faktisk litt misunnelig på de som kan nyte alkohol. For det virker som hele samfunnet elsker å blande alkoholholdige drikkevarer sammen med flotte måltider. Og vi av oss som ikke klarer å drikke alkohol... ja, vi får klare oss med Cola (pepsi?)...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg skulle likt å se, var muligheten til å kjøpe en hel rekke cocktails og drinker med mange fargerike smaker og sammensettinger, uten alkohol. Jeg også vil ha en god "middagsøl", uten å måtte smake på den forferdelige øl-smaken. Eller en god vin til en middag, uten at vinen ødelegger ganen min.

 

Så jeg er faktisk litt misunnelig på de som kan nyte alkohol. For det virker som hele samfunnet elsker å blande alkoholholdige drikkevarer sammen med flotte måltider. Og vi av oss som ikke klarer å drikke alkohol... ja, vi får klare oss med Cola (pepsi?)...

Har tenkt noenlunde det samme som du sier her tidligere. :)
Lenke til kommentar

Det finnes vel alkoholfritt av det meste? Når det gjeld drinkar, så har dei fleste mest smakstilsetning for å dempe den sterke alkoholsmaken. Alkoholen er sjølvsagt ein del av smaken, men det meste kjem ofte frå det den er blanda med.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...