walkinbalance Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Greia er at du ikke foretrekker alkohol, men hvorfor hater du det, under alle former og måtehold? Misliker det selv på ulike plan, men er samtidig glad muligheten er der Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Greia er at du ikke foretrekker alkohol, men hvorfor hater du det, under alle former og måtehold? Misliker det selv på ulike plan, men er samtidig glad muligheten er der Jeg liker ikke alle de dumme fulle folka som hyler og skriker som noen galninger Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg er ingen idiot for å hate det, jeg har en mening...Du hater et rusmiddel som har vært med på å forme samfunnet i alle verdensdeler. Det er idiotisk. Det du burde presisere, er som du sier her: Jeg liker ikke alle de dumme fulle folka som hyler og skriker som noen galningerDet er ikke alkoholen du hater, men de alt-for-fulle folka. To vidt forskjellige ting. Jeg også hater at folk blir sørpe dritings. Det er jævla idiotisk. Men de som blir "godfulle", brisne eller lignende? Stå på! Visst albert einstein hadde hata alkohol hadde du kalt ham for en idiot?Ja, selvsagt. Mannen var et geni når det kom til det han drev med. Det betyr ikke at han er en autoritet på helt andre emner. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg er ingen idiot for å hate det, jeg har en mening...Du hater et rusmiddel som har vært med på å forme samfunnet i alle verdensdeler. Det er idiotisk.Det du burde presisere, er som du sier her: Jeg liker ikke alle de dumme fulle folka som hyler og skriker som noen galningerDet er ikke alkoholen du hater, men de alt-for-fulle folka. To vidt forskjellige ting. Jeg også hater at folk blir sørpe dritings. Det er jævla idiotisk. Men de som blir "godfulle", brisne eller lignende? Stå på! Visst albert einstein hadde hata alkohol hadde du kalt ham for en idiot?Ja, selvsagt. Mannen var et geni når det kom til det han drev med. Det betyr ikke at han er en autoritet på helt andre emner. Ok det er fulle folk jeg hater men det er jo alkoholen som gjør det, jeg liker ikke å bli kalt idiot for det Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Ok det er fulle folk jeg hater men det er jo alkoholen som gjør det, jeg liker ikke å bli kalt idiot for detJa, det er alkoholen som gjør det. Men alkoholen er også med på å lage ekstremt gode stemninger på byen, på fester og lignende. Uten alkohol, måtte folk ha lært seg å feste uten rus... Og det sliter de noe jævlig med. 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Og hele den grenen av diskusjonen (et ord jeg egentlig ikke har lyst til å bruke om hva enn dette er) stammer av forutsetningen at folk drikker alkoholholdige varer fordi de ønsker rusen. Det er ikke tilfellet. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Det også. Hadde det bare vært rusen de var etter, hadde man ikke laget tusenvis av forskjellige øltyper. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Det er vel kulturen som er bygget rundt det nytelsesmiddelet, ikke noe mystisk - klart det smaker godt også, ellers ville ingen kjøpt det - da hadde alle brygget og brent sjøl - business and pleasure Lenke til kommentar
code Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) Må nesten si meg halvveis enig i original poster her, derimot bare delvis. Ønsker ikke å bruke ordet hater, men er på ingen måte glad i å være i nærheten av mye alkohol. Noe som også ble nevnt tidligere i tråden med at noen mennesker nesten føler seg truet av de som ikke drikker, og det føler jeg er en delvis sann påstand. Er selv avholds og legger merke til at mennesker ofte tar det negativt. Alltid like moro å være under avhør av venner og bekjente som bort i mot tror man har blitt utsatt for missbruk av alkohol avhengige foreldre for å bli avholds. Personlig føler jeg at small talk er relativt kjedelig, og av erfaring lagt merke til at å ha dypere samtaler om komplekse temaer blir relativt vanskelig selv med minimalt alkohol i blodet. Det har derfor endt med at jeg holder meg unna steder hvor alkohol er inkludert, ser man bort ifra familie sammenkomster. Dette er kanskje noe som er spesielt ved meg, og jeg dømmer ikke andre på grunn av det. Men når dansing ikke er moro, og typisk small talk er kjedelig, så blir fort en fest kjedelig. Syntes det kan til en hvis grad sammenlignes med en joint, ser man bort fra farene. Man ender opp i en sinnstilstand som ikke er optimal for det meste, og det er ikke sinnstilstanden jeg ønsker å være i. Endret 17. juni 2014 av Ares NOR Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg er ingen idiot for å hate det, jeg har en mening...Du hater et rusmiddel som har vært med på å forme samfunnet i alle verdensdeler. Det er idiotisk. Kanskje litt OT, men er du sikker på at det stemmer? Jeg mente at alkohol hovedsakelig er et rusmiddel brukt i av hvite mennesker i vestlige land, hvertfall frem til alle andre rusmidler ble gjort ulovlige. I Midtøsten er det forbudt iht. Islam, I Kina ble opium brukt, i Amerikas div. planter, og selv i dag er jo khat er svært vanlig rusmiddel blant enkelte afrikanere. Så jeg tror du overvurderer alkohol. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Så jeg tror du overvurderer alkohol.Mulig jeg gikk litt langt. Alle verdens sivilisasjoner har latt seg forme av et rusmiddel eller to, så vidt jeg kan huske. Alkohol er nok reservert litt for "vesten". Og alle dyrene som blir fulle på råtne epler. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_alcoholic_beverages Jeg vil ikke si du gikk for langt i det hele tatt. Lenke til kommentar
walkinbalance Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Må nesten si meg halvveis enig i original poster her, derimot bare delvis. Ønsker ikke å bruke ordet hater, men er på ingen måte glad i å være i nærheten av mye alkohol. Noe som også ble nevnt tidligere i tråden med at noen mennesker nesten føler seg truet av de som ikke drikker, og det føler jeg er en delvis sann påstand. Er selv avholds og legger merke til at mennesker ofte tar det negativt. Alltid like moro å være under avhør av venner og bekjente som bort i mot tror man har blitt utsatt for missbruk av alkohol avhengige foreldre for å bli avholds. Personlig føler jeg at small talk er relativt kjedelig, og av erfaring lagt merke til at å ha dypere samtaler om komplekse temaer blir relativt vanskelig selv med minimalt alkohol i blodet. Det har derfor endt med at jeg holder meg unna steder hvor alkohol er inkludert, ser man bort ifra familie sammenkomster. Dette er kanskje noe som er spesielt ved meg, og jeg dømmer ikke andre på grunn av det. Men når dansing ikke er moro, og typisk small talk er kjedelig, så blir fort en fest kjedelig. Syntes det kan til en hvis grad sammenlignes med en joint, ser man bort fra farene. Man ender opp i en sinnstilstand som ikke er optimal for det meste, og det er ikke sinnstilstanden jeg ønsker å være i. Ender opp i en sinnstilstand som ikke er optimal for det meste? Da er det vel like greit at den er optimal for stedet og folka du drikker med, som alltid er tilfelle nærmest? Er ikke særlig mange farer rundt en joint vs alkohol btw Lenke til kommentar
code Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 snip Ender opp i en sinnstilstand som ikke er optimal for det meste? Da er det vel like greit at den er optimal for stedet og folka du drikker med, som alltid er tilfelle nærmest? Er ikke særlig mange farer rundt en joint vs alkohol btw Når jeg nevnte og skrev eksklusiv farene så tenkte jeg på alkohol som den farlige, og joint om den mindre eller ikke farlige. Men prøvde å sammenligne sinnstilstaden. Jeg er enig at det optimale for en fest er å selv ha alkohol, dermed skape samme sinnstilstand. Midt problem derimot er at jeg ikke liker meg, eller føler meg konvertabel i denne tilstanden. I stedet da for å oppsøke steder med alkohol så finne jeg meg en filmkveld med gutta uten alkohol hvor samtaleemnene ofte blir bredere og mere interessante. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Hva er konklusjonen her egentlig? Om det er noen. Er det mulig at jeg kjøper meg 2-4 øl en helg som kommer i fra et mikrobryggeri, hvor jeg tester noe nytt ganske ofte. jeg drikker disse ølene i helgen til noe god mat og nyter det. Det har ikke noe med rusen å gjøre for min del, selvfølgelig skal jeg ikke nekte for at jeg liker den susete formen jeg får etter et par gode øl eller glass med vin. Hovedsaklig kjøper jeg ølen rett og slett fordi jeg syns det gjør seg godt til mat, som gjerne kommer sammen når jeg åpner ølen. Jeg drikker heller 2 øl en noen glass med cola. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Hva er konklusjonen her egentlig? Om det er noen. Jeg drikker heller 2 øl en noen glass med cola. Hvorfor sånn hast med å få en konklusjon - dette er jo ett emne som er like "uformelig" som "cannabistråden", hvor begge sider har debattert for og imot, presentert dokumentasjoner for begge syn, og så klart ingen konklusjoner der heller. Og det er vel fordi det ikke finnes noen enkel sannhet som dekker alle spekter av sånne problemstillinger. La nå bare tråden surre og gå, så tar man ting etter hvert, kanskje til og med mellom noen glass .. Men som kommentar til dette med ufarlige øl vaner. Jeg trodde jeg kjent hele mannskapet ombord etter å ha vært sammen med de samme folka i nesten 10 mnd. Men det var først når vi rant tom for absolutt alt av drikkevarer, at folkene viste hva som også bodde i dem. Jeg har aldri opplevd en så nedempet skute, hvor du knapt nok så folk til middagsbordet, og alt av sosial omgang var fraværende, helt til vi fikk ny forsyning, og først da kom smilet på plass. Det gjorde meg ganske betenkt, fordi jeg hadde jo faktisk ikke skjønt at "hele skuta var på en evig snurr" .. og det var mye som kunne gå galt på en 35000 tonner med flytende kjemikalier Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Jeg er en av de som ikke liker søte ting veldig godt. Jeg spiser for eksempel ikke sjokolade, og jeg drikker veldig sjeldent brus. For meg er øl den mest tilfredsstillende drikken som finnes, og jeg tar heller en Munkholm over en cola. Eller til og med kald tonic - der har man bitterheten sin. Men Munkholmen mangler definitivt noe - den er søt, tam og mangler kompleksitet. Etanol og andre produkter av gjæringsprosessen er viktige for smak. Kanskje tar det tid å venne seg til, men de som kommer med påstander om at alkoholholdig drikke kun handler om nettopp alkoholen har gått glipp av noe fint. Alkoholholdige drikker kan også ha helt fantastisk synergi med mat. Kombinasjonen av fetaost, rødløk, tomat, oliven, agurk, sitron og en skikkelig rødvin skaper fest i min munn, og smaksinntrykket fullbyrdes av nettopp vinen. Ellers har mann pisswasser, den klassiske masseproduserte pilsen. Tilfredsstillende på en varm dag, og i godt lag er det gøy å være full. Ikke til å kimse av, det heller. Når alle drikker litt sitter latteren løsere, og man føler gjerne økt samhold. En god kule er fin "bonding", mye moro og mange morsomme samtaler. Når kvelden når sin slutt og blodsukkeret har nådd kjelleren er jeg der i mot enig i at fulle folk kan være kjedelige å forholde seg til. 1 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Har i grunn lite sympati for folk som klager over at det er vanskelig å være ute i sosiale lag på grunn av alkoholen. Ja, jeg er enig at å omgås fulle folk edru kan være litt vanskelig, men hey, det er som regel noe man velger selv. Alkohol hjelper på humøret og folk har det mye morro med det. Så kan man velge å delta i dette eller ikke. Trenger ikke å drikke selv, men å møte opp på fest med en negativ holdning til alkohol og folk som drikker det, hjelper ikke. Og da er det ikke rart man blir sett på som en festbrems. Har vært på mange fester med folk som ikke drikker. Du har den typen som er med i praten og koser seg likevel, og da tenker man faktisk ikke over det, men så har man de som kommer inn med en negativ holdning overfor det resten gjør og holder på med. Da blir man en festbrems og en person man egentlig ikke ønsker skal være der. Det handler om å tilpasse seg situasjonen og være sosial. Man vet man kommer til, og hva man kan forvente. Det er hva man gjør det til selv. Og istedet for å legge skylda på alkoholen og folk som drikker den får man gå i seg selv. Enten finne seg noen nye venner som ikke drikker om man ønsker å være sosial på lørdagskvelden, eller finne på noe annet og heller være med disse vennene i en annen tilstand. De fleste mennesker drikker jo tross alt ikke hver eneste kveld. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Jeg har vært festbrems, og det kosta meg et forhold. (ung og dum og sånt) Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Berusete mennesker dominerer utelivet i så stor grad at det er vanskelig for andre å delta. Situasjonen minner om den gang røykere hadde samme posisjon i samfunnet. Etterhvert vant fornuften frem og røykere ble lovregulert bort fra å dominere andre menneskers liv. Det kan hende samme virkemiddel må til for å få bukt med alkoholkonsumentenes sjenerende oppførsel. Ruspåvirkete folk griper inn i andres frihet på en utilbørlig måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå