Gå til innhold

Trenger hjelp til optimal kjøling


Anbefalte innlegg

Kabinett: Fractal Design, Black Pearl R2

Kabinett-vifter: Noctua NF S12A (120mm)

Cpu-kjøler: Noctua NH-U9B

Hovedkort: Gigabyte GA - 970A - UD3

 

Da jeg kjøpte cpu-kjøleren og skulle montere den, merket jeg at jeg bare kunne montere den til å blåse opp i taket av kabinettet, eller nedover. Imidlertid fortsatte jeg med det samme oppsettet med kabinett-viftene som før: Inntak nederst frampå, og uttak øverst bak.

 

Dette er selvsagt ikke optimalt når cpu-viftene blåser oppover. Det jeg tenker er at det må være bedre å ha vifter på toppen og under i stedet. Ved konsultasjon gjennom irc, ble det sagt at jeg i hvert fall ikke burde la inntaket være øverst, men heller nederst.

 

Likevel er fortsatt plasseringen av vifter litt upraktisk på toppen i forhold til cpu-kjøleren: http://i.imgur.com/NgrFEOz.jpg

 

Uansett, hvis jeg nå skulle plassere inntaket under PCen, og uttaket på toppen, er det et par små problemer: Vifteplassen på toppen er 140mm. Hvordan får jeg en 120mm til å virke effektivt der? Jeg tenker på alt rommet som blir rundt viften, der luften får ferdes fritt. Det andre jeg tenker på er støv. Når pc-en er av, vil det komme mye støv ned gjennom den inaktive viften. Men jeg hører at det er liten vits i å montere støvfilter ved uttaksviftene; det ville jo bare fange støvet inni PCen når viftene er på (og også hemme luftstrømmen).

 

For meg er dette en ganske innviklet problemstilling... Er det noen som har et forslag?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan du ikke sette CPU kjøleren til å blåse mot viften du har i bakkant? Hvis du kommer i konflikt med rambrikkene kan du jo montere viften på tårnet "litt offset" sånn at du løfter den opp litt.

 

Men har du noe problemer med høy temp? Er det derfor du vil gjøre noe med dette?

 

Ser også ut som du har satt rambrikkene inn feil, du har ikke dualchannel av hva jeg kan se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...