Gå til innhold

Lydkort som utgangspunkt i et surruond-anlegg

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på jakt etter et nytt lydkort som kan takle å være hjertet i hjemmekinoanlegget mitt. Jeg ønsker å koble alt av AV-utstyr inn på lydkortet for så å kunne sende signalene (digitalt) videre derfra til en ekstern lydprosessor. Grunnen til at jeg vil ha det slikt er at det forenkler kablingen veldig. For øyeblikket ser det ut til at jeg trenger minst to optiske innganger, helst en coaxial og helst en analog vanlig jack inngang. I utgangspunktet ønsker jeg et lydkort og ikke en ekstra break-out boks.

Jeg har prøvd Audigy platinium ex, Audigy2 platinium ex samt et innebygget soundstorm lydkort (asus a7n8x deluxe). Begge Audigy kortene er gankse like lydmessig. Veldig fin og klar lyd, spesielt på filmer spilt inn i DD eller DTS. For min egen del er støtten i spill veldig dårlig på disse kortene, ettersom jeg kun brukte den digitale utgangen. Alle spill er i stereo ettersom kortet ikke encoder DD. Begge Audigy kortene får dessuten en kjempetrekk for elendige drivere, alt for mye tullball blir installert på pcen din som default og gjør hele pcen treg og ustabil. Jeg har heller ingen bruk for alt det krimskramset som følger med kortet, tenkter da mest på break-out boksen og fjernkontrollen samt all den ekstra programvaren. På Audigy2 kortet fulgte det med hele 8 cder! Fjernkontrollen til Creative støtter dessuten kun deres egen programvare og derfor ble det til at jeg heller aldri brukte den.

Når det gjelder soundstorm kortet er lyden der ganske svak. Musikk låter altfor skarpt og mye av mikrodetaljene i lyden er rett og slett borte. På film er kortet en tragedie sammenlignet med Audigy kortene. Lyden er alt for spiss og de ekstra detaljene i lyden mangler. Ikke bare låter det kjedelig, men det virker som det er lagt på ekstra diskant også. På toppen av det hele sender kortet heller ikke ut DTS. Ille. I spill derimot er dette kortet kongen på haugen. Veldig bra lyd og kortet encoder DD, dvs full støtte for surround selv om jeg bare bruker digital utgangen.

Om det finnes noen kort der ute som både gir pose og sekk vil jeg gjerne vite det, men minst viktig er likevel støtten for DD encoding i spill, selv om jeg gjerne ville hatt det. Det viktigste er tross alt lydkvaliteten. Finnes det noen lydkort der ute med de inngangene jeg trenger og som kan sende lyden videre fra AV-utstyret til en ekstern prosessor uten kvalitetstap? I prinsippet burde det ikke bli noen kvalitetstap ettersom det tross alt dreier seg om å ta imot et digitalt signal for så å sende det digitalt videre igjen.

Prisen på lydkortet er ikke så viktig, jeg vil vurdere alle men maks pris er likevel rundt 4-5 tusen kroner. Jeg kommer ikke til å bruke det til produksjon av musikk overhodet og med det tatt i betraktning har jeg ikke klart å finne et passende kort selv. Det finnes liksom ikke noen kort der ute for musikk-interesserte mennesker uten interesse for produksjon av musikk. Håper noen her inne vet om noe, setter stor pris på alle seriøse innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror Audigy 2 ZS møter mange av de kravene du har til lydkortet du er på jakt etter.

sjekk bilde og specs her

har har en litt eldtre utgave av dette lydkortet selv i et par år og er veldig fornøyd med det. dette kortet har alle de tillegene du vil ha...

edit: kjøp platinum eller platinum pro-utgaven av dette skjermkortet. disse har en extra Drive med extra ut/innganger. se bilde her

Lenke til kommentar

M-Audio Revolution 7.1 ("semi-audiofilt" påstår proffene)

Nothing more. Nothing less.

Samme DAC som i Lexicon forforsterker til 120.000,- (tror faktisk det er en forbedret utgave i M-Audio)

Kortet får skryt på AVSforum.com og AVforum.no

1295,- er billigste jeg har sett i norge.

M-Audio lager også mange andre kort i prisklassen over. Du får sjekke selv på NMD!

DrErling

Lenke til kommentar

Leste for ikke lenge siden en artikkel i bladet "DVD og Hjemmekino" om en kar som hadde bygd seg et dugelig hjemmekino oppsett inkl. en såkalt HTPC (Home Theater PC). Han brukte Terratec DMX 6Fire 24/96. Dette har en breakout boks, så om du mener det er negativt, så er det kanskje bare å droppe, men likevel... Lyden er såvidt jeg kan høre (har slikt kort selv) veldig bra. Med en cd i cd-rom'en og digital overføring til lydkortet, så ligger ikke lyden ifra PC'en langt bak Sony SCD-XB940 (SACD spiller, som i Lyd og Bilde ble betegnet som beste CD-spiller til under 10000 da den kom for et par år siden) noe jeg mener er ganske imponerende, takk i betraktning at en CD-rom ikke har hi-fi kvalitet drivverk, og det normalt blir endel støy i PC'er. Hvorvidt kortet koder DD er jeg ikke helt sikker på, da jeg selv ikke har noe behov for surround lyd og derfor aldri har sjekket det. Kortet har 6 analoge utganger som kan kobles inn på ekstern dekoder inngang på surround receiver, det har også 2 digitale innganger (1 coax og 1 optisk), 2 digitale utganger (optisk og coax igjen), RIAA forsterket inngang (for platespiller), mikrofon inngang med separat forsterker (hardware), og de mere typiske "Line-in" og "Line-out".

Kortet er ikke det aller beste du får til spillbruk. Det har ikke alle de fancy EAX tinga som Creative sine kort har, men du får til gjenngjeld BEDRE lyder på tross av at de ikke er like 3D behandlet som hos andre. Og jeg skulle tro, at så lenge spillene har Dolby Digital støtte (eller i allefall Pro Logic som er vanligere) så skulle du få 5.1 lyd ifra lydkortet... Det leverer i tillegg (om jeg kan stole på spesifikasjonene) både Dolby Digital og DTS via Terratec's even versjon av PowerDVD, som i allefall jeg synes er et svært godt DVD avspillingsprogram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...