Gå til innhold

Temperaturstyrt av-bryter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om det er en enkel løsning å få slått av et varmeelement atomatisk når det treffer en satt temperatur?

Tenkte type PID, men den skrur vel seg på igjen så fort den går under satt verdi igjen?

Er en del av disse der du setter av og på temperatur uavhengig så du kan si at elementet går av på 77 grader og på ved 5 grader som gjør det uaktuell.

Lenke til kommentar

Ahhh... der var jo en enkel nok løsning, det tenkte jeg ikke på en gang.

 

Får se etter en sånn en, de fleste virker som bare er ment som en termostat riktignok, med + - noen grader.

Du setter bare en temp, den viser nåværende temp og stopptemp.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Lurer på om det er en enkel løsning å få slått av et varmeelement atomatisk når det treffer en satt temperatur?

Tenkte type PID, men den skrur vel seg på igjen så fort den går under satt verdi igjen?

 

Man bruker vanligvis ikke PID reguatorer for temperaturregulering annet enn til litt spesielle formål.

 

Vanligvis så bruker man en enkel termostat som har en temperaturstyrt bryterfunksjon og en delta T.

 

Termostaten kan for eksempel slå inn på 16 grader Celsius og ut på 20 grader Celsius. Delta T er da lik 20 - 16 = 4 grader Celsius.

 

Slike termostater som "plugin" for stikkontakter kan man få kjøpt hos Claes Ohlson.

 

Noe av grunnen til at man vanligvis ikke bruker PID regulering for temperatur er at vermeregulering vanligvis har så lange tidskontanter i temperaturprosessen at en PID regulering vil medføre få eller ingen praktiske fordeler. Da blir en termostatregulering den enkle og billige løsningen som gir det ønskede resultat. (I prosessanlegg og i forbindelse med kalibrering av instrumenter, så kan det allikevel være aktuelt å bruke PID regulering ifb med regulering av en temperaturprosess.)

 

En PID regulator slår ellers ikke på eller av, men det gjør en termostat, og her behøves det en delta T slik at ikke termostaten slår av og på hele tiden. (Da blir den hurtig ødelagt på grunn av for mange inn og ut koblinger.)

Lenke til kommentar

Stemmer, men jeg er ikke ute etter temperaturregulering i den grad.

Og PID med SSR er mye brukt i hobby øl og sous vide pga. av/på funksjon og ikke noe delta-t som gjør at den kan holde tempen mye mer nøyaktig.

(ser nå at de ikke bruker pid funksjonen, bare av/på)

 

Men ja, en termostat kan kanskje brukes i mitt tilfelle, bare sette en maxtemp på f.eks. 50 grader og min. temp på 10.

Da vil den vel varme opp elementet når jeg skrur på systemet, og ikke slå seg på igjen etter den treffer max-tempen.

 

Ser ikke ut til å være det enkleste å finne en brukbar termostat, stc-1000 f.eks. gir deg bare 10 grader forskjell som du kan stille inn på.

Og kan ikke bruke sånne du stikker i kontakten, må nok koble opp en SSR da jeg trenger 16A

Endret av multisync
Lenke til kommentar

En kontaktor (holde-funksjon) og en startknapp vil vel løse ditt problem? Enda simplere blir det om du trykker inn kontaktoren, da kan du stryke startknappen.

 

Hvordan setter jeg opp dette til temperaturstyring? Las oss si at jeg vil at varmeelementet skal opp til 50 grader, så slå seg av? :huh:

 

Rart at det skal være så vanskelig, vannkokere har jo en lett (men ikke instillbar) løsning :p

 

 

Ser ut til at jeg har funnet en god løsning, en limit controller med SSR virker som er laget for akkurat det jeg er ute etter

Watlow SD6L-HJJA-AARR f.eks.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Støtter forslaget om en kontaktor (rele) med to kontaktsett og en startknapp (impulstype), samt en helt vanlig termostat som kopler ut på 77 grader. Har selv brukt det og det er en kjempeløsning. Termostaten, impulsknappen og kontaktorspolen koles i serie. Så lar du det ene NO kontaktsettet ligge i parrallell med impulsknappen. Lasten henger du via kontaktorsett to. Når du har aktivert kretsen så holder den kontaktoren aktiv helt til du får strømbrudd eller til termostaten løser ut. Når termostaten så legger inn igjen så skjer det ikke noe siden hverken kontaktorsett en eller startknappen er aktivert.

Lenke til kommentar

 

 

Okei, trenger nok et lite koblingsskjema for det :p

Og hva slags termostat snakker vi? Vil helst kunne koble inn en pt100

Dette må kunne håndtere 100 grader med min +-1 grad nøyaktighet (helst mindre) og må kunne takle 16A

 

Edit: tror jeg skjønner hvordan dette funker nå, men hadde allikevel satt pris på koblingsskjema.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...