AnonymDiskusjon Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Hei Jeg har en del spørsmål vedr ektepakt. Har en leilighet pr idag som jeg kjøpte før jeg giftet meg. Denne leiligheten står på mitt navn, og min kone har bidratt ingenting, jeg selv står for alt. Har nå planer om å kjøpe et nytt. Også denne nye leiligheten kommer jeg til å legge ut for alt selv. Dette er da et helt nytt prosjekt, så det vil kun foreligge en kjøpekontrakt frem til leiligheten er ferdigstilt om 2 år. Under ser dere en del spørsmål jeg har som jeg ønsker noen der ute kan hjelpe med å besvare: Hvilket rettigheter har min kone på leiligheten som ble kjøpt før ekteskapet? Hvilket rettigheter har min kone på leiligheten som blir kjøpt etter ekteskapet? Kan man søke om særeie på en leilighet som det kun finnes en kjøpekontrakt på pr idag, og som ikke ferdigstilles før om 2 år? Pr idag har jeg ingen ektepakt mellom meg og min kone, vil ektepakten i punkt 3 forandre på noen av de andre rettighetene som jeg har pr idag uten ektepakt? Fint om noen kan hjelpe meg her med det. Takker på forhånd, Anonymous poster hash: a93e2...a63 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Med mindre det fører til et åpenbart urimelig resultat kan verdien av formuesobjekter som den ene ektefellen har brakt inn i ekteskapet alene, eller som klart kan føres tilbake til slike formuesobjekter, kreves holdt utenfor delingen av felleseiet ved samlivsbrudd ("skjevdeling", ekteskapsloven § 59). Leiligheten som er kjøpt og nedbetalt før ekteskapet ble inngått er et slikt formuesobjekt. Hvis hele salgssummen for denne leiligheten går rett inn i den nye leiligheten vil den brøkdelen av leilighetens verdi som salgssummen dekker klart kunne føres tilbake til et skjevdelingsberettiget formuesobjekt, og dermed også kunne unntas fra deling. Dette er situasjonen før eventuelle særeieavtaler/ektepakter blir inngått, altså slik din situasjon er ved en skilsmisse i dag. Man søker aldri om særeie. Man avtaler særeie. Særeie kan avtales for ethvert formuesobjekt som har en verdi, og kjøpekontrakten har en verdi (verdien av en rett til å overta en leilighet i fremtiden). Å avtale særeie kan være fordelaktig for å unngå tvilsspørsmål. Som du ser over er det en del tvistepunkter i en potensiell skjevdelingskonflikter - skjevdeling får man bare hvis resultatet ikke er åpenbart urimelig, det er krav om at man kan spore verdien, forholdet må være klart... En særeieavtale forenkler situasjonen en del. 3 Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 (endret) Med mindre det fører til et åpenbart urimelig resultat kan verdien av formuesobjekter som den ene ektefellen har brakt inn i ekteskapet alene, eller som klart kan føres tilbake til slike formuesobjekter, kreves holdt utenfor delingen av felleseiet ved samlivsbrudd ("skjevdeling", ekteskapsloven § 59). Leiligheten som er kjøpt og nedbetalt før ekteskapet ble inngått er et slikt formuesobjekt. Hvis hele salgssummen for denne leiligheten går rett inn i den nye leiligheten vil den brøkdelen av leilighetens verdi som salgssummen dekker klart kunne føres tilbake til et skjevdelingsberettiget formuesobjekt, og dermed også kunne unntas fra deling. Dette er situasjonen før eventuelle særeieavtaler/ektepakter blir inngått, altså slik din situasjon er ved en skilsmisse i dag. Man søker aldri om særeie. Man avtaler særeie. Særeie kan avtales for ethvert formuesobjekt som har en verdi, og kjøpekontrakten har en verdi (verdien av en rett til å overta en leilighet i fremtiden). Å avtale særeie kan være fordelaktig for å unngå tvilsspørsmål. Som du ser over er det en del tvistepunkter i en potensiell skjevdelingskonflikter - skjevdeling får man bare hvis resultatet ikke er åpenbart urimelig, det er krav om at man kan spore verdien, forholdet må være klart... En særeieavtale forenkler situasjonen en del. Så slik situasjonen min er Pr idag, ved en skilsmisse så kan det på enkelte punkter være tvil på om det kan unntas fra deling eller ei. Leiligheten jeg har idag ble kjøpt før ekteskapet, men den er ikke nedbetalt, har lån på den. Planen er å selge den og ta med fortjenesten videre til neste leilighet. Endret 14. juni 2014 av manna420 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Når leiligheten er nedbetalt under ekteskapet er det bare den delen som var nedbetalt ved ekteskapets inngåelse som kan kreves skjevdelt. 1 Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Når leiligheten er nedbetalt under ekteskapet er det bare den delen som var nedbetalt ved ekteskapets inngåelse som kan kreves skjevdelt. Aha, så om ca 1 million er betalt før ekteskapet, og feks kun 100000 er nedbetalt etter ekteskapet så er det kun de 100000 som kan bli skjevdelt. Og hva med om den ene millionen brukes til kjøp av leilighet etter ekteskapets, kan den skjevdeles? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Omvendt. Den millionen som er betalt før ekteskapets inngåelse kan skjevdeles (altså holdes utenfor resten av delingen) 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Hvis én million er nedbetalt før ekteskapet kan verdier som kan føres tilbake til den millionen skjevdeles, herunder verdistigning som er skjedd under ekteskapet - forutsatt at verdistigningen ikke er skjedd som en følge av din eller din kones innsats under ekteskapet. Det betyr at hvis du på ekteskapstidspunktet hadde nedbetalt 1mio av en leilighet med daverdi 1,1mio, og leiligheten er verdt 3,3mio når den selges, kan du kreve skjevdelt 3mio. Hvis leiligheten er verdt 3,3mio når den selges (gjeldfri), men takst anslår at 1,1mio av verdistigningen skyldes oppussing som skjedde under ekteskapet, kan 2,2mio føres tilbake til midler du tok med inn i ekteskapet, mens 1,1mio er innvunnet under ekteskapet og skal likedeles. Når så ny leilighet kjøpes og alle skjevdelingsmidlene går rett fra gammel til ny leilighet, følges samme prinsipp. Leiligheten koster 6mio, dere legger inn 3mio skjevdelingsmidler og 0,3mio felleseiemidler, og betaler ned resten under ekteskapet. På skilsmissetidspunktet er leiligheten verdt 9mio (ingen oppussing, bare prisstigning). 4,5mio kan da kreves skjevdelt - disse kan føres direkte tilbake til den 1mio du tok med inn i ekteskapet, men resten må likedeles. 2 Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Dette var veldig informativt og noe jeg virkelig setter pris på. Så min forståelse er at jeg ikke trenger da å skrive noe ektepakt da jeg allerede sitter godt ann. Hadde oppfatning av at alt uten videre skulle likedeles uavhengig av hvor mye hver av partene la ut for det. Og som situasjonen min er nå så har jo ikke kona mi lagt ut noe i det hele tatt Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Du ligger godt an hvis situasjonen din er unormalt klart dokumentert og kona ikke har potensiale for å bli kverulant hvis skilsmissen blir et faktum. 1 Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Heldigvis så går ekteskapet kjempe bra det er ikke snakk om noe skilsmisse i bilde her, men følte det hadde vært utrolig kjedelig å dele all formue jeg har bygget opp etter så mye hardt arbeid over lengre tid grunnet skilsmisse. Så hadde i utgangspunktet veldig lyst til å avtale en ektepakt, men er samtidig litt usikker på den da jeg ikke vil at den skal forårsake uro mellom meg og kone. Leiligheten min er vært ca 3.5 - 3.6 mil pr idag, den er ganske ny, kun 1 år gammel, er en splitter ny leilighet, jeg kjøpte den for kun 2.6. Har ca 1.6 mil lån på den og verdien av leiligheten Har steget drastisk før ekteskapet. Så sånn sett kommer jo jeg inn med nesten 2 mil på egen hånd som bør skjevdeles i tilfelle skilsmisse. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Ditt mål bør i så fall være å sørge for god sporbarhet av de midlene du vet kan skjevdeles. Selger du leiligheten bør midlene inn på egen konto, separat fra andre midler, og derfra rett inn i neste kjøpsobjekt. Husk, dokumentasjonskravet er klart føres tilbake til, og hvis du blander pengene med andre midler risikerer du at dette ikke er oppfylt. 1 Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Her gjelder det å holde tunga rett i munnen, men tror jeg har en litt bedre forståelse nå enn før selvom det var litt vanskelig å forstå mye av fag språket. Tusen takk for info Endret 16. juni 2014 av manna420 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå