inlife Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 (endret) Heisann! Har sendt en klage til forbrukerrådet… ønsker gjerne deres mening om saken. Endret 11. april 2016 av inlife Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Jeg benyttet meg en gang i tiden av en lignende feilprising for å bestille to opteron-prosessorer til halv pris. Nettbutikken leverte til avtalt pris, selv om de kunne sluppet unna fordi det var en åpenbar feilprising fra leverandør (flere butikker satte ned prisen med 50% over natten, deretter spratt den opp igjen noen dager etterpå). Muligens fordi jeg ellers var (og er) en god kunde. Jeg var selvsagt glad for det, men dersom de hadde sagt nei så ville jeg ikke syntes det var urimelig. Tilfellet er nok det samme her, det som antagelig har skjedd er at en leverandør har feilpriset varen, deretter har nettbutikkene fått denne prisen inn i sine systemer og lagt på sin vanlige avanse. De aller fleste nettbutikker har et punkt om feilprising i sine betingelser som gjør at de ikke trenger å levere varen til for lav pris. Lenke til kommentar
inlife Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 Jeg forstår det godt om prisen er urimelig lav, eller det er snakk om å 4 sifferet vare - til 2 sifrert sum. Men en slik prisendring hvor varen har hatt prisjustering over en god tid, fås til en god pris en dag virket ikke urimelig. Er jo tilsvarende for varen jeg kjøpte for 29 kr, mens konkurrenten solgte den for 195 kr. I tillegg får jeg beskjed om det ca 2 uker etter ordren er lagt inn, mens jeg egentlig skulle hatt varen etter 2-4 dager. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Skulle ikke forundre meg om de har noe om det her i avtalebekreftelsen du mottok etter bestilling. For øvrig liker jeg å holde meg nogenlunde "lojal" til bedrifter, slik at en får litt vekt når ting går skeis som TAC-2 sier. Hadde prøvd å klage litt, men hvis det er snakk om en vare til 130,- er det virkelig ikke verdt mye tid. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Som FTU har uttalt tidligere: . Formelt sett foreligger det følgelig en bindende avtale mellom partene. Det faktum at innklagde hadde tatt et generelt forbehold om trykkfeil på nettsiden, tillegges ingen betydning, siden klager fikk kjøpesummen bekreftet i ordrebekreftelsen fra innklagde. Det vises for øvrig til Forbrukertvistutvalgets praksis om at slike generelle forbehold om trykkfeil tillegges begrenset betydning.(fra FTU-2011-95) I mine øyne er det ingen tvil når du her har fått bekreftet kjøpet manuelt i etterkant, slik jeg forstår deg. Spørsmålet er etter avtaleloven § 32 om du burde forstått at dette var et feilskrift. Her møter nettbutikken seg selv i døra så lenge deres egen saksbehandler ikke forsto dette, da er det svært vanskelig å hevde at du burde gjøre det. At det samme prisnivået kunne finnes igjen på andre nettbutikker styrker dette ganske klart - hvis problemet er på leverandørsiden må selger bære risikoen for det. Når man velger automatiserte systemer så skjer slike feil av og til - det bør gå ut over selger, ikke kjøper. 3 Lenke til kommentar
inlife Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 Takker for svarene Jeg kjøpte som nevnt varen til 134kr, mens nåværende gj.snittpris er 849kr. Ettersom det var lik pris og lavere pris hos konkurrenten, hadde jeg ikke kunne visst om det var feilpriset. Når jeg i etterkant får bekreftet leveringen i manuell epost, så føler jeg at det er feilbehandling fra selgers side. I ordrebekreftelsen stod det at jeg de gjennomgår bestillingen og sender ordrebekreftelse HVIS det har skjedd feil eller endring... denne ordrebekreftelsen fikk jeg ikke før igår. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Er du sikker på at ordrebekreftelsen var manuell? Om de har lagt opp et system som tillater store feil pga feilprising fra leverandør er det ikke trykkfeil, men deres egen feil. 1 Lenke til kommentar
inlife Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 1. Ordrebekreftelsen var automatisk, tikket inn sekundet etter betalingen var gjort. 2. Leveringsbekreftelsen var manuell pr epost, etter jeg forespurte leveringstidspunkt. 3. Beskjed om kansellert ordre fikk jeg igår. Så det kom aldri inn noen manuell ordrebekreftelse... men kun leverings-bekreftelse og kansellerings-mail Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 1. Ordrebekreftelsen var automatisk, tikket inn sekundet etter betalingen var gjort. 2. Leveringsbekreftelsen var manuell pr epost, etter jeg forespurte leveringstidspunkt. 3. Beskjed om kansellert ordre fikk jeg igår. Så det kom aldri inn noen manuell ordrebekreftelse... men kun leverings-bekreftelse og kansellerings-mail Men de kan uansett ikke kansellere _etter_ betaling er gjort. Hadde en annen sak dog med Dustin der de var sååååå skråsikre at de kunne det...jeg tok dekningskjøp og de tapte 4000 kr i erstatning Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Som andre sier, så sies det riktig nok at om kjøper burde skjønt at varen var feilpriset, så gjelder ikke den prisen man har fått oppgitt. Men her er det litt for mange tilfeldigheter ute å går til at man "burde skjønt" at det var feilpriset. I tillegg til at selger har skutt seg litt i foten på et par punkter og mer eller mindre bekreftet prisen. Så i dette tilfellet er jeg enig med de fleste andre i tråden, og mener du bør få varen til oppgitt pris. Lenke til kommentar
inlife Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 Takk for svarene. Venter spent på forbrukerrådet sin avgjørelse. Ettersom jeg kunne ha bestilt varen hos annen til omtrent samme pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå