neutrality Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Hei, har noen spørsmål som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med. Jeg bor i en kommune i Buskerud der kartleggingen av Radon viser statens strålevernsgrense for bolig x15. Jeg bor i en leilighet med ganske dårlig standard, det er en kjellerleilighet, den var billig, og jeg har luktet jordmonnet etpar ganger ved vår og antar at den ikke er tett. Fikk problemer med brystet i fjor høst da jeg var ute og syklet, men lege sa det var en begynnende mild kols og ikke noe å bekymre seg for om jeg sluttet å røyke. Det har jeg gjort, er nå 9 mnd siden røykeslutt. Men jeg synes ikke at jeg har fått den effekten av røykeslutt som jeg egentlig skulle ha fått. Har bodd her i 3 år og har begynt å få problemer med lungene, og når jeg ser på tall, så viser det seg noen skumle tegninger på veggen. Røyking og Radon er begge farlige (nr. 1 og 2 i lungekreft), men sammen så multipliseres risikoen i stedet for å adderes (x25). I følge de artiklene jeg har lest på nettet, var det en frist til 1. Januar 2011 med å måle Radon verdien i boligen, og å komme under kravet på Radon verdi (100bq) innen 1. Januar 2014. Har verken sett eller hørt noe fra utleier (han leier ut mange leiligheter) om Radon. Flyttet inn her 10. Oktober 2011. Det er ikke noen andres enn min feil at jeg har røykt, men skulle det vise seg at det er et høyt Radon nivå i boligen jeg har leid i 3 år og jeg får lungekreft eller andre lungeskader, hva slags ansvar er det utleier sitter med? Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt (evt. ikke ta sorger på forskudd). Få deg et testkit og finn ut om din leilighet faktisk er over grensen.. Ikke baser deg på noe som er subjektivt (som effekten du trodde du skulle fått etter du sluttet å røyke).. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Det juridiske kan jeg ikke svare på, men hvis du vet det er for høyt Radon nivå, så hadde jeg rett og slett flyttet. Å bo i en kjellerleilighet kan også by på andre problemer pga problemer med mugg. Hvis du kan lukte jord, så er det et rimelig dårlig tegn. Det er kanskje billig å bo der, men hvis helsen din ryker pga det, så er det absolutt ikke verdt det. Btw, godt jobbet med å ha sluttet med røykingen! For å få bedre lungekapasitet eller utnyttelse av oksygenet du faktisk tar opp, så lønner det seg å trene, du kan lese litt om det her: http://nhi.no/sykdommer/lunger/kols/kols-og-styrketrening-30249.html Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 (endret) Har du spurt huseier om når det ble utført radonmåling? Han kunne jo ha utført denne før du flyttet inn. I utgangspunktet trenger man ikke å måle spesielt ofte (type fem års mellomrom), enda sjeldnere hvis man har en god historikk. Du får ikke noe måleresultat på en radonmåling før rundt juletider. Det skal måles på vinteren og over minst to måneder. Så du må nok uansett pålage deg å vente en stund for noe blir gjort. Forøvrig er kravet er under 200 bq, mens tiltaksgrensen er 100 bq. Måles det f.eks. 400 bq holder det i utgangspunktet å få målingene under 200 bq etter utbedringer. Endret 14. juni 2014 av Nedward 1 Lenke til kommentar
neutrality Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 Jeg har ikke bevis på høyt radon nivå annet enn de dårlige tegnene fra leiligheten i seg selv, og området jeg bor i. Jeg har et testkit liggende, men de skal brukes mellom oktober og april, noe som betyr at jeg må være her til jul, noe jeg ikke har lyst til. Skal på visning i morgen. Tenker at om jeg kommer i ettertid etter at jeg har flyttet ut og ønsker at han skal måle, så har jeg vel null krav på hva han skal gjøre. Tror faktisk at han vet det, fordi jeg røykte inne i begynnelsen men han sa at det måtte jeg slutte med, fordi datteren som hadde soverom på andre siden av veggen ble plaget av lukten. Men dekoren ligner fint lite på hva en jente på 19 ville ha stående i vinduene.. (uten at jeg vet) Trente en del i fjor, syklet hele sommeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå