Gå til innhold

Celeron maxtemp?

Aetius

Anbefalte innlegg

Er en smule nervøs for at CPU'en min er for varm. Har en Celeron 2.4 som kjører på 3.4, og har ca 43 grader idle (uansett viftegir), og ca 57-60 grader load med Tt Volcano 7+ på max turtall. På laveste hastighet kommer load opp i ca 63-65 grader, noe jeg synes er i drøyeste laget. Noen som har noen synspunkter på om kanskje jeg er litt _vel_ stygg mot CPU'en min? Noen som vet hvor stygg jeg kan/bør være, før det er fare for at den legger på røret for godt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt opp en pc med celeron for en stund siden. Etter noen timer skulle jeg sette i et kort til, da merket jeg at vifta IKKE gikk rundt. Hvor varm er denne tenkte jeg, og tok på kjøleribba. Det freste! Har arr fremdeles.

Da jeg var ferdig med banninga og skrikinga begynnte jeg å lure på hvor varm cpuen måtte være. Skrudde på pcen, gikk inn i BIOSen. Der hvor det skulle stått celcius stod det ¤#%__ (eller noe sånt). Men fahrenheit stod der. 264f= 129 grader celcius! Og det var etter at pcen var avslått i ca 5 min. :o

Etter det har jeg sluttet å bry meg med hvor varm cpuen er. Men jeg prøver å holde det under 80c, ellers så lukter det så brent støv.

Edit: tenke og stave samtidig er vist ikke mulig...

Lenke til kommentar
Regner med at du mener at vifta ikke gikk Whoppass Cheese :)

Er det ikke en innebygd sak i nyere intel CPU'er at de slår seg av på 130c?

På 130 :o ?? tror ikke de regner med at vi har så dårlig kjøling...

Er faktisk noen som klarer å montere boxed kjøleribba feil, har også hørt om folk som har slått på pc'n uten kjøleribbe på en P4.

Lenke til kommentar

Fra P4 Datasheet(litt mye her :wink:):

Catastrophic Thermal Protection

The Intel Pentium 4 processor supports the THERMTRIP# signal for catastrophic thermal

protection. Alternatively, an external thermal sensor can be used to protect the processor and the

system against excessive temperatures. Even with the activation of THERMTRIP#, which halts all

processor internal clocks and activity, leakage current can be high enough such that the processor

cannot be protected in all conditions without the removal of power to the processor. If the external

thermal sensor detects a catastrophic processor temperature of 135°C (maximum), or if the

THERMTRIP# signal is asserted, the VCC supply to the processor must be turned off within

500 ms to prevent permanent silicon damage due to thermal runaway of the processor. Refer to

Section 4.2 for more details on THERMTRIP#.

Lenke til kommentar

Tror det var Tom's Hardware som for en stund siden testet hva som skjedde med en PIII 1GHz, en P4 og to AMD'er dersom man tok av kjøleren under load. Resultatet ble at P4'en gikk saktere så lenge kjøleren var av og speedet opp igjen når kjølingen kom tilbake. Ikke et system-crash engang. PIII'en gjorde stort sett det samme, bortsett fra at Unreal crashet. For AMD gikk både CPU og hovedkort bokstavlig talt opp i røyk og la på røret for godt. De målte temperaturen med en ir-sensor, og den varmeste AMD'en hadde en temp på ca 390 grader C da den tok kvelden. Det finnes et videoklipp av dette, der du kan se at kjernen på CPU gløder og begynner å ryke. Ikke noe for sarte sjeler, det der.

Holder meg forresten til Intel etter å ha sett det klippet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...