Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Helt ny bil, må man gjøre noe?

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt 2 nye biler som snart er klare.

Må man gjøre noe med bilen når vi får de?

Tenker på tectyl, lakkbeskyttelse osv.?

Det er helt normale "familiebiler".

Hvis jeg leser på bilmerkets egne forum så er folk helt "hekta" på lakkbeskyttelse, men er slikt bare for entusiaster?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Understellsmasse, der må du nesten høre med forhandler, om garanti blir ødelagt av det. Les vilkårene, her er det feller å gå i.

Lakkbeskyttelse JA, definitivt. Koster jo ikke mer en et par-tre lapper, og beskytter et par-tre år, før du må ta ny behandling. Lettere å holde ren, og det beskytter mot korrosjon. Absolutt verdt kronene.

Og så handler du vinterhjul hos de som kan dette, en dekk og felg-forhandler. Stort sett tar bilforhandleren grov overpris for denslags. Jeg kjøpte komplett vinterhjul hos byttdekk.com, og sparte mer enn hva kostanden for lakkbehandling var, samtidig som jeg fikk bedre dekk, og alufelg :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du tar jobben med grundig vask og voksing (med skikkelig voks!) en gang eller to i året, kan du droppe lakk-konservering. Dersom du er som de fleste andre av oss, som er gode på planlegging med ikke fullt så god på gjennomføring av dette, er det verdt pengene.

Følg med oljenivå, nye motorer kan bruke litt olje før de blir innkjørt. Min nye bil brukte ca 1/2 liter det første 1/2-året, men bruker ingenting nå. Det kan også være en god plan å bytte olje og filter etter 5-8.000 km/6 mnd, da første planlagte service/oljeskift gjerne er 20-30.000 eller 1-2 år.

Følg også med andre nivåer, spesielt kjølevæske. Nye slanger kan utvide seg når de tas i bruk, og da må kjølevæske etterfylles. Min nye bil gikk fra max til min på ca 6 mndr, men etter top-up da har den holdt seg på max.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...