Gå til innhold

[Løst] Samboer tjente 260.000 i 2013, står at hun må betale 0 i skatt.

The0ne

Anbefalte innlegg

Jeg må ha litt hjelp til å tyde en selvangivelse som kom for en stund tilbake for å forsikre meg om dette egentlig stemmer. Vi skal ha barn, så må planlegge en del innkjøp med god samvittighet.

På selvangivelsen står det at hun har tjent ca 260.000 kr i 2013.

+ overgangsstønad på 47000.

Av dette står det på selvangivelsen at staten vil ha 39 926 kr for, men så trekker de bort denne summen igjen på grunn av skattebegrensing for lav allminnelig inntekt.

I skatt har hun betalt ca 67000 kr av dette, og dette er det hun får igjen på skatten. Staten vil altså ikke ha noe av det hun har tjent.

Hvordan er mulig å ha tjent såpass greit uten at staten forlanger at det skal betales noe skatt av dette? Hun har en god del fradrag da.

85000 kr i gjeldsrenter (bolig)

25000 for barnehage

15000 i særfradrag enslig forsørger

Men allikevel, jeg skjønner ikke dette. Kan det stemme? Jeg tjente 455.000, og staten vil ha over 120.000 fra meg.

Endret av The0ne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For inntektsåret 2013 får mottakere av overgangsstønad skattebegrensning hvis de har lav inntekt. Inntektsgrensen går ved 127 000 kr for en enslig (herunder ikke-meldepliktig samboer).

Din samboer har en bruttoinntekt på 307 000, og får fradrag for til sammen 125 000,-. I tillegg får hun minstefradrag (81 300). Da er vi under grensen på 127 000,- kr, og hun skal dermed ikke betale skatt.

Fra 2014 får ikke mottakere av overgangsstønad skattebegrensning automatisk men må søke, men den som får overgangsstønad per 31. mars beholder retten til skattebegrensning frem til 2017.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...