Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bytte av fastlege, journal

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet fastlege til en fastlege på et annet legekontor. Er det fremdeles slik at jeg kan møte opp fysisk og få med meg journalen i det formål å ta den med til det nye legekontoret?

Rent hypotetisk... hva skjer så om jeg istedet for å levere journalen hiver den på bålet?

Jeg har et mildt sagt anstrengt forhold til helsevesenet, men jeg har også et reelt behov for litt hjelp. Det hadde vært utrolig godt å kunne starte med helt blanke ark. Fins det noen reel mulighet for å få til det?

Anonymous poster hash: 60e94...df1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker ikke medisiner, og det jeg har vært borti før er kun allergimedisin, aerius, og en harmløs og uvanlig NSAID, indomethacin - imot sær hodepine som de aldri helt fant ut av. Det er absolutt ingenting i min journal som det er nødvendig for min nye fastlege å vite.

Anonymous poster hash: 60e94...df1
Lenke til kommentar

Hvis man bruker noe medisiner f.eks, så er det jo mildt sagt idiotisk å nekte det.

Tja, utgangspunktet er at legen skal ta utganspunkt i at det du sier er sannheten og så gjøre sin egen vurdering så trenger ikke være noe problem.

Sist jeg byttet fastlege fikk jeg ikke lov til å bestille time før jeg hadde overført journalen. Hvorfor?

Av samme grunn som en lege jeg hadde nekta å overføre journalen fordi jeg skyldte de penger; de satser på at pasienter ikke kjenner sine rettigheter og anser lovverket som kun veiledende. Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Tja, utgangspunktet er at legen skal ta utganspunkt i at det du sier er sannheten og så gjøre sin egen vurdering så trenger ikke være noe problem.

Tror ikke det fungerer så bra. Sett at jeg brukt Valium eller Rivotril så kunne jeg jo ikke bare bytte fastlege, fortelle at jeg tidligere har fått dette, og så regne med å få resept. Egentlig samme med "C-preparater" for andre sykdommer som ikke er lett å påvise ved f.eks. en blodprøve, en ny lege kan jo ha en helt ny teori basert på én time.

Lenke til kommentar

Tror ikke det fungerer så bra. Sett at jeg brukt Valium eller Rivotril så kunne jeg jo ikke bare bytte fastlege, fortelle at jeg tidligere har fått dette, og så regne med å få resept. Egentlig samme med "C-preparater" for andre sykdommer som ikke er lett å påvise ved f.eks. en blodprøve, en ny lege kan jo ha en helt ny teori basert på én time.

Fikk Sobril uten å overføre journal, så Valium burde ikke være verre.
Lenke til kommentar

Det er slik at nå så sendes den elektronisk. Du sier til den gamle fastlegen, eller de på resepsjonen, hvilken lege du har så sendes det elektronisk.

Jeg fikk time og var flere ganger hos ny fastlegen uten å ha sendt over journalen. Men fastlegen ba flere ganger at det måtte gjøres.

Jeg følte at det var bedre å gå til ny fastlege uten journal. Så kunne den nye legen få et bilde av meg uten å bli påvirket av journalen.

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar

Jeg byttet lege og har ikke ført min journal videre og jeg syntes heller ikke at jeg trenger det siden behandlingen jeg fikk hos min tidligere lege var utrolig dårlig og hun skrev veldig lite i journalen selv om mine problemer var litt mer avansert en det hun skrev på dataen, Hun var en slik lege som bare spurte hva som var feil, ga deg piller og sendte deg hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...