Gå til innhold

[Løst] Nettverk til hytte, aksesspunkter?


Anbefalte innlegg

Kikker litt på aksesspunkter til hytta, på sikt skal det inn enten to eller tre aksesspunkter bak routeren, for så å deaktivere wifi på den, for optimal stabilitet og dekning i hytta og mot garasjen, til garasjen blir det lagt nettverkskabel sammen med strøm under bakken og kommer opp samlet til en bod på innsiden av garasjen som blir ca 20 meter fra hytta. I tillegg tenker jeg ett aksesspunkt i hver "fløy" av hytta som er 17 m lang totalt, i dag står routeren på midten og sliter med å dekke "fløyene" ut på hver side, så det blir litt avstand og rom å dekke.

 

Jeg kikker litt på aksesspunktene fra Ubiquiti i serien Unifi, spesifikt den minste modellen som kun kjører 2,4Ghz, det burde vel ikke være noe problem at nye enheter slutter å kjøre på 2,4Ghz båndet iløpet av f.eks fem år fremover? Den maksimale hastigheten på bredbåndet som er tilgjengelig der er hele 5mbit, på ett sted som "Ingen kunne tru at nokon kunne bu" har besøkt, så ut i fra lokasjonen så er det temmelig bra.

Vil en løsning med tre slike aksesspunkter fungere bra? Eller er det noen andre aksesspunkter som også er billige og bra som jeg burde ta med i betraktningen? PoE er nærmest ett krav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ingen "billige" som er i nærheten av Unifi, nei. Det er liksom greia med dem, både rimelige og bra.

 

Jeg kan nevne noen som koster mer og som er bedre, men sånt er ganske meningsløst om det da ikke til stadighet er 500 gjester (eller fler) på hytta di. Si ifra om så er tilfelle.

Lenke til kommentar

Så jeg er definitivt på rett spor med Unifi sine aksesspunkter altså? :)
Vil det bli problemer om noen år med at produsentene vil kutte ut 2,4Ghz båndet på produktene sine, eller er det enda såpass mange år fremover i tid at det ikke er noe å tenke på enda?
Det største antallet enheter jeg har målt på dagens ruter er 25, inkludert mobiltelefoner, nettbrett, pc, og andre ting, ett punkt hadde holdt teoretisk til antall enheter, men avstandene blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kutte ut 2.4Ghz støtte i enheter.... vel, jeg er ikke synsk og sånt er svært vanskelig å gjette på. De nærmeste årene tviler jeg på det, 2.4Ghz er rimelig utbredt og folk hadde vel blitt sure ganske fort. Tar tid før de mange nettene rundt om er over på noe annet.

 

Jeg tror sjansen for at "mobildata" tar over er større, dvs. at færre og færre faktisk har wifi i det hele tatt. Dette blir imidlertid bare spekulasjoner, den som lever får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...