Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV: Overskredet inntektsgrense / manglende vedtaksbrev

Saksa62

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde en uføregrad på 100% for noen år siden. Jeg meldte fra til NAV om at jeg ville tjene over 1G og fikk nedsatt uføregraden til 94%. Dette fikk jeg vedtaksbrev på og innvilget hvilende pensjonsrett i 5 år.

Kort tid senere ble uføregraden oppjustert til 100% av ukjent grunn. Jeg har sjekket saksmappen min i NAV og der finnes det ingen dokumentasjon på at jeg har bedt om innløsning av hvilende pensjonsrett. Det finnes ikke vedtaksbrev på økningen av uføregraden. Alt som finnes er en grunnlagsblankett som er signert av en person. Dokumentet mangler signatur for kontroll. I tillegg finnes det et pensjonsbrev, som jeg har fått tilsendt, hvor det står at uføregraden er oppjustert til 100%. I dette brevet står det ingenting om at hvilende pensjonsrett er innløst. Heller ingen informasjon om klagemuligheter.

I ettertid (innenfor hvilende pensjonsrett perioden) har NAV tatt meg i en inntektskontroll, for 3 sammenhengende år, hvor jeg har hatt en pensjonsgivende inntekt som overstiger inntektsgrensen ved 100% uføregrad men IKKE ved en uføregrad på 94%

NAV Forvaltning og NAV Klageinstans mener jeg har innløst hvilende pensjonsrett og at det er noe jeg burde ha forstått!

Så lenge det ikke er dokumentert at jeg har innløst hvilende pensjonsrett så er det vanskelig å skjønne at jeg burde ha forstått dette.

På utbetalingsbilagene fra NAV informeres det om inntektsgrense normalt i juli/august. For et av årene ble informasjonen gitt i november og for et år ble det ikke informert om inntektsgrensen i det hele tatt!

Er det sannsynlig at NAV/Trygderetten vil stadfeste vedtaket på nedjustering av uføregraden til 75% på grunn av at jeg tjente noen få 1000 over inntektsgrensen? Eller må NAV/Trygderetten trekke saken fordi det mangler dokumentasjon på oppjusteringen av uføregraden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra situasjonen du beskriver fremstår det som mest sannsynlig for en tredjepart at du har løst inn den hvilende pensjonsretten, fordi det er den mest sannsynlige årsaken til at NAV har oppjustert uføregraden din. Men det får antagelig ingen betydning. "Hvilende rett" bortfaller når man får tilbake sin opprinnelige uføregrad, uavhengig av hvordan man får denne tilbake.

Om du har innløst din hvilende pensjonsrett eller ikke er dog av relativt liten betydning. I en revurderingssak er de to dominerende spørsmålene 1) har du fått pensjon du ikke hadde krav på, og 2) forsto eller burde du ha forstått at utbetalingen skyldtes en feil. Årsaken til at du har fått pensjon du ikke hadde krav på får svært sjelden betydning hvis begge spørsmålene først besvares med ja.

Slik du har presentert saken vil Trygderetten antagelig stadfeste avgjørelsen, fordi det er mer sannsynlig at du har bedt om innløsning av en hvilende pensjonsrett enn at en saksbehandler i NAV av eget tiltak uten oppfordring fra enten deg eller interne rutiner oppjusterer uføregraden din, og fordi uavhengig av NAVs eventuelle klanderverdighet ved å oppjustere uføregraden din uten henvendelse fra deg hadde du foranledning til å reagere når du mottok et uanmodet pensjonsbrev med oppjustert uføregrad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...