oleoleole Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg har nettopp fått meg 400/400-linje fra altibox (vikenfiber), og dette fungerer helt glatt så lenge jeg kjører kabelen rett i PCen. Men jeg må ha router siden jeg skal koble til flere PCer og duppeditter til den. Jeg har en ASUS RT-N66U Gbit-router, og jeg hadde håpet dette skulle fungere uten noen problemer. Det første problemet jeg kom over, var at NAT Loopback var ubrukelig på denne routeren, så jeg la inn DD-WRT. NAT Loopback fungerte, men jeg fikk ikke hastigheten opp på mer enn ca. 130Mbit/s. Så fant jeg en annen firmware som var basert på Asus sin egen, kalt Merlin. Her fikk jeg NAT Loopback i tillegg til et par andre funksjoner samt. at det eller har alt fra Asus sin egen firmware (og det ser helt likt ut). Men problemet er at jeg nå ikke får mer enn ca 230-240Mbit/s download, mens uploaden er på nærmere 400Mbit/s. Asus selv klarte ikke å svare på hvorfor det var slik, noen andre som har samme router og som får bedre hastigheter enn dette? Eller vet om noen innstillinger som kan gjøres for å øke WAN-hastigheten? LAN til LAN går i 940Mbit/s, mens WAN til LAN er det verre med. Ev. om noen har noen alternativer til routere som skal takle 1Gbit/s WAN til NAT samt. NAT Loopback. Jeg skal nemlig oppgradere internettet til 1 Gbit/s til høsten, og vil ha det klart til den tid. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg ville sett på profesjonelle routere, evt. mulighet for å bruke en liten dedikert liten shuttle pc med linux som router.Har ingen erfaring med det selv, men tror det er hva jeg ville sett nærmere på om jeg hadde en like rask linje. 3 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 (endret) Når det gjelder hastighet, så vil alle funksjoner en legger til som "belaster" WAN senke hastigheten.Skal man f.eks bruke QoS, så vil det senke troughput vesentlig pga last på CPU.Her er oversikt over hastigheter på vanilla oppsett: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/viewIngen av disse routerne vil trolig greie 1Gbit om du legger til funksjonalitet på WAN. Men når man måler over 900Mbit, så kommer overhead i tillegg og da har man maxet 1Gbit brutto på nettverksporten. Enig med det Pycnopodia skriver om proffe routere og hjemmesnekret. Det finnes flere ferdigsnekrede OS som gir veldig god ytelse med en PC eller routerkort.Forøvrig er det forskjellige metoder i bruk. Noen routere som f.eks Asus RT-N56U bruker hardware NAT, mens de fleste andre inkl din RT-N66U bruker software NAT. Hvilke utslag dette gjør ved tilleggsparametre vet jeg ikke. Men sjekk for all del total troughput (opp+ned). Noen routere klarer den ene veien fint, men kneler om man prøver gigabit begge veier Endret 13. juni 2014 av Lars Dongeri Oppholdsnes Lenke til kommentar
oleoleole Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 Ja, jeg var faktisk på vei til å mekke egen router via linuxboksen her, men hadde ingen ledige PCI-e-spor ledig, dual-LAN-kortet må ha x4, og fungerer ikke på x1 uansett. Men er litt usikker på om jeg kan bruke VLAN og få til det samme, eller om det blir for mye trafikk på en port. QoS bruker jeg ikke, men er nok litt avhengig av vanlig NAT-ing. Fryktet nok at dette var det som senket hastigheten. Jeg tittet litt på Linksys sin Open Source-router også, den har i det minste 1200MHz-CPU og ville kanskje klart å gi meg 400/400, men får nok problemer med 900/900-ish som jeg forventer ca. fra en gbit-linje. Den websiden viser throughput, og min router skal klare 800-ish. Men da er det vel uten noen form for NAT-ing. Men litt skeptisk til å bruke servern her som router med kun et stk. LAN-kort (HK). Alternativet blir vel kanskje å kjøpe et par eksterne single-LAN PCIe x1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Her ser du at en AC-N66U klarer max 810 totalt simultaneous throughput: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/76-total-simul Begrensningen ligger nok i HW for dette, og du må nok, som andre har nevnt, over på bedriftsmodeller for å få betydelig forbedring. Lenke til kommentar
oleoleole Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 Nei Da ble det til å kjøpe et ekstra NIC og smekke opp egen routing (iptables) på servern her, nå får jeg i hvert fall utnyttet hastigheten Dog tar det altfor lang tid å kødde med iptables. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå