It's me Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 De som har fått pc på min skole har ikke fått penger, de får låne en bærbare, dvs den må leveres inn igjen og rokker ikke akuratt, men er grei nok. IBM 600-700mhz er det de har fått. En kamerat av meg har 1,1ghz Toshiba, og denne er flere år gammel, og da rocket den gata. En venn av ham som skulle få pc nå, fikk 15k til å kjøpe. Han har da alt ansvar, og må fikse med alle eventuelle reperasjoner selv. Han med Toshibaen kan fucke den opp så mye han vil, det er hjelpemiddelsentralen som skal fikse den. Tipper at pengeordningen er for at de skal slippe alle reperasjoner og diverse. Hvis jeg ikke får en god pc eller penger til å kjøpe, kommer jeg til å kjøpe en selv. Har tittet en del på Dell Inspiron 8600, men svært usikker grunnet krass kritikk av barbara.no. Med følgende oppsett, kommer det på ca 20k. 1,4ghz 1års complete care + et års henteservice (er cc fullforsikring, feks hvis jeg mister den i bakken?) WSXGA+ 256mb ddr333 (kjøper ekstra minn hos komplett for halv pris av dell) 60gb harddisk (er denne 4200rpm? I så fall er det trist) 128MB DDR Nvidia FX go5650 (denne er vel på høyde med R m9600?) DVD+rw og ellers alt standard Prislapp: Rett under 20k. Hva synes dere om dette oppsettet? Alternativet blir nx7000. Noe bedre, men ingen complete care og 1,5-2k dyrere. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Hvis du ikke kan få penger, men kan få en pc så må du ta imot den, finfin server det. Kraftig bærbar er helt på LAN, kjøre den som dedicated sedrver er digg. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Hvis du ikke kan få penger, men kan få en pc så må du ta imot den, finfin server det. Kraftig bærbar er helt på LAN, kjøre den som dedicated sedrver er digg. Jeg tar jo imot en bærbar, uansett hva jeg får, men jeg skal ha en stille pc som også er kraftig i klasserommet, så da ender det nok at jeg kjøper en Centrino. Noen som har erfaringer med Dell Inspiron 8600? Har den såpass mange feil som barbara.no sier? Er det mulig å slå av den "museplaten" når man feks bruker ekstern mus eller skriver i word? Jeg er neppe den første som har kommet nær denne platen slik at jeg plutselig begynner å skrive feil sted i word-dokumtet... NX7000 har jeg bare lest positivt om fra andre sider, så den regner jeg med er topp. Jeg er fortsatt åpent for andre maskiner, men nå ligger det mellom Dell 8600 og HP NX7000... Lenke til kommentar
duda Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 syns ikke at dell maskinen er verdt rundt 20k for mye for en så "dårlig" maskin. hadde det vært en 1,5-1,6 til den prisen så greit nok, men du betaler jo oppimot 20k for en maskin med bare 256ram og 1,4 prossessor. altfor lite for så mye penger. hadde heller gått for compaq da. men skjønner ikke helt hvorfor du ikke sjekker en acer maskin. acer travelmate 803cli. det er en veldig veldig bra maskin. fikk 6 i terningkast hos dinside.no. og det er ikke dårlig. det er en 1,6 pentium m, 512 ram, 40gb, 64 radoen kort. bluetooth. og alt som trengs. den koster rundt 18k hos itbutikken.no. syns du burde sjekke den maskinen før du tar noen avgjørelser. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Acer 830cli er sikkert en bra maskin, men fant en butikk (ikke nettbutikk) som selger HP NX7000 toppmodellen for 20150kr som kampanjetilbud denne måneden. Det er langt billigere enn hva jeg har sett tidligere. Det blir vel det beste jeg kan få til den prisen? Hvordan yter Raedon 9000, 9200 og 9600? Vet at sistnevnte er best, men er det svært mye bedre enn 9200 som er i maskinen jeg har planer om å kjøpe. Vil det være dumt å kjøpe en maskin nå uten 9600 skjermkort? Jeg har jo muligheten til å oppgradere skjermkortet siden, når det begynner å slite i spill... Noen som vet hva "tabbe"-forsikring på bærbare koster? Lenke til kommentar
MusicMaker Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Acer 830cli er sikkert en bra maskin, men fant en butikk (ikke nettbutikk) som selger HP NX7000 toppmodellen for 20150kr som kampanjetilbud denne måneden. Det er langt billigere enn hva jeg har sett tidligere. Kan du fortelle hvilken butikk? Kunne vært greit å sett den i virkeligheten.. Har også tenkt på nx7000, men hører den er litt stor å dra på...? (skal farte endel med laptopen..!) Synes ikke 2.9 kg er så tungt, men den er vel stor i dimensjon..kanskje. Fortsatt usikker Acer 803LCi vs nx7000 eller kanskje vente til maskiner med Radeon 9600 kommer mer på banen? Og forresten: Å oppgradere skjermkortet senere blir vel vanskelig/umulig.. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Jeg gikk inn på HP.no sine sider, valgte "handleguiden" og søkte på pc --> bærbare. Fant en som het Pegasus eller noe sånt merkelig. Ringte, og de hadde en kampanje ut oktober med dette tilbudet, til kr 20150kr. Butikken er helt ukjent for meg, men hp sin garanti gjelder jo uansett hvor man kjøper produktet. Handleguiden er i skrivende stund nede, men jeg kan prøve å gi deg en link siden hvis du ikke finner den selv... Angående størrelsen, så er den jo widescreen, og må jo derfor naturligvis bli større enn en vanlig bærbar. Målene er: 25,4 x 35,56 x 3,45 cm, så du kan jo måle det opp selv. Dell Inspiron 8600 feks, er større med: 35.9 cm x 27.4 cm x 3.8 cm. En "vanlig bærbar", feks Acer Travelmate 830cli, er: 33cm (B) × 27,2cm (D) × 2,8cm (H) Som du selv kan se, er ikke forskjellene store. Av det jeg har lest av erfaringer av andre på nettet, virker det som de aller fleste er meget fornøyde. Er nesten sikker på at jeg skal gå for maskinen selv. Bare sjekke litt til rundt. Jeg lurer litt på det å vente på R9600 mobile skjerkort kommer, men R9200 vil holde en stund det også. Når R9200 begynner å slite med spill, så sliter nok cpuen også, og da vil det fort bli slik at det blir ett fett om du har 9600 eller 9200. Men kjøper du en bærbar for å spille? I så fall gjør du et bomkjøp. edit: Tysk test av NX7000: http://www.tecchannel.de/hardware/1201/13.html Lenke til kommentar
MusicMaker Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Fant en som het Pegasus eller noe sånt merkelig. Ringte, og de hadde en kampanje ut oktober med dette tilbudet, til kr 20150kr. Butikken er helt ukjent for meg, men hp sin garanti gjelder jo uansett hvor man kjøper produktet. Handleguiden er i skrivende stund nede, men jeg kan prøve å gi deg en link siden hvis du ikke finner den selv... ..skal prøve å sjekke den butikken. Vil gjerne se/prøve nx7000 før jeg evnt. kjøper.. Også med tanke på den høye oppløsningen på skjermen. Men kjøper du en bærbar for å spille? I så fall gjør du et bomkjøp. ..både ja og nei! Primært skal den brukes til musikkproduksjon (reason, cubase osv.) men vil også spille litt selvfølgelig! :smile: (UT, UT2003 og kanskje de nye spillene som kommer. Skjønner at bærbart primært ikke yter like godt som stasjonært!) edit: Tysk test av NX7000:http://www.tecchannel.de/hardware/1201/13.html ...finnes et forum som omhandler HP/Compaq x1000. Dette skal være en bærbar identisk med nx7000 (mer eller mindre). Her er det masse å lese! Masse review-linker! x1000 forum: http://www.x1000forums.com/viewforum.php?f...cdays=0&start=0 Direkte til review-linkene: http://www.x1000forums.com/viewtopic.php?t...693610f482f3a15 Lenke til kommentar
It's me Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 Gode omtaler den har fått... :wink: Her er butikken som har oktobertilbudet: http://hp.infonow.net/bin/findNow?LIST_LIS...EATURE_NUMBER=5 Lenke til kommentar
It's me Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2003 Har nå, endelig, kommet frem til to valg: HP NX7000 (centrino): 1,6ghz Pentium-M 1* 512MB ram 60gb 5400 rpm harddisk DVD+RW, ukjent hastighet ATI Raedon Mobility 9200 Integrert wlan, bluetooth og irda Win XP pro Pris: 20150kr, et års vanlig garanti. Dell Inspiron 8600 (centrino): 1,5ghz Pentium-M 2*256MB ram 60gb 7200(!) rpm harddisk DVD+RW, 4x Nvidia Geforce FX5650go Integrert wlan, bluetooth. Er det irda? Win XP home Pris: 21055kr, med complete care 1 år. NX7000 er noe mindre og litt lettere, prosessoren litt raskere og noe bedre batterikapasitet. Den har 1*512MB ram, noe som gjør det mer praktisk å oppgradere siden. Skjermkortet til D8600 er svært mye bedre og harddisken er mye raskere, men har dessverre 2*256MB ram. XP home vs pro har ingenting å si, da jeg uansett kommer til å legge inn XP pro engelsk. Complete care, som dekker alt innen skade (tyveri?) ser jeg som en meget stor fordel. Dell har vel ingen mulighet for å slå av touchpad ("musematten"), noe som er ønskelig. Dette kan HP. Dell Inspiron 8600 har fått en heller dårlig anmeldelse av barbara.no, som er en nettside jeg setter høyt. Dette gjør meg usikker. NX7000 derimot har kun gode kritikker. Så hva synes dere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Du trenger vel ikke så veldig kraftig skjermkort uansett? Hadde gått for nx7000 jeg. Mye penere enn Dell maskinen. Men 8600 har vel litt bedre skjerm, har den ikke? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2003 Du trenger vel ikke så veldig kraftig skjermkort uansett? Hadde gått for nx7000 jeg. Mye penere enn Dell maskinen. Men 8600 har vel litt bedre skjerm, har den ikke? Oppløsningen er den samme, 1680*1050. Om skjermen er bedre vet jeg ingenting om, men den har iallfall fått meget god kritikk. Å få bruk for kraftig skjermkort tror jeg ikke blir noe stor problem. Det er dette, og complete care som jeg ser som noen av de viktigste grunnene til å fortrekke Dell, samt harddisk. Størrelse, design og vekt er ulemper, og dårligere batterikapasitet. Dette er ikke lett... Håper på erfaringer og tips. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Hva med støy? Er du ikke interessert i den som støyer minst? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2003 Hva med støy? Er du ikke interessert i den som støyer minst? Jo, jeg ønsker vel egentlig en som ikke støyer. Den trenger ikke å være lydløs, men stille. Slik jeg har forstått det er NX7000 meget stille, mens D8600 bråker litt til å være centrino basert, men den er vel stille nok? Blir klasserom, hvor viften ikke skal plage andre, slik min Amilo D turbojet pro gjør. Jeg er langt ifra noen gamer, men liker å spille av og til, men spiller ikke spill med mindre de går 101% glatt og i best oppløsning. Tenkte litt på Doom3d, og ikke minst HL2. Velger jeg NX7000 kommer trolig til å kjøpe forsikring fra Vesta, noe som koster 900kr. Egenandelen er da 1500kr, hos Dell er egenandelen 0kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå