Gå til innhold

Bærbar pc til skolebruk. Siste valget, HP NX700 eller D8600?


It's me

Anbefalte innlegg

Jeg går i videregående skole, og må grunnet varig skade av albue gå til innkjøp av en bærbar pc. Men så var det det med pengene da... Må ikke bli for dyr, men jeg har er del krav... :shrug: Jeg låner nå pappas bærbare, men den har deskop-prosessor og bråker alt for mye. Den er heller ikke "up to date", for å si det sånn.

 

Krav:

- Pentium M (intet annet er aktuelt)

- Wlan integrert

- Ca 15 tommer skjerm med god oppløsning. Skjermen skal være meget god! Kommer til å bruke den mye til film.

- Vekt. 3kg er maks, men noen hundre gram over kan jo alltids godtas.

- Grafikkytelse må være tilsvarende R9000 mobility eller bedre

- 512MB DDR. 256 har jeg utdødd.

- Støy er svært viktig. Den skal være stille, men musestille er ikke nødvendig. En hvilket som helst pentium m maskin er vel egentlig det

- Tastaturet bør være godt å skrive med, og helst ikke for støyende

- Minimum 60GB harddisk, hastighet mindre viktig

- Combo drive (drømme litt om dvd-brenner... :o )

- Batterikapasitet er ikke superviktig, men 4 timer hadde vært flott :wink: .

- sist, men ikke minst, pris!

 

Ikke viktig

- diskettstasjon, paralellkort og lignende søppel

- minst mulig programvare, for å presse prisen ned.

- Design er ikke så viktig, men ønsker en som ser ok ut

- Ekstrautstyr og diverse dilldall.

 

Jeg har en kraftig stasjonær pc, så pris/vekt/batteri kommer fremfor kraft (det er jo derfor jeg velger pentium m). Den kommer til å bli brukt hovedsakelig til skolearbeid, altså word. Filmavspilling (divx ol.) kommer jeg også til å bruke den mye til. Ellers blir det noe spilling.

 

Det mest geniale hadde vært en form for avbetaling, altså en viss månedssum i 2-3 år, men dette pleier å koste sinnsykt mye og er derfor uaktuelt. Å leie en pc for et fast beløp i måneden hadde kanskje vært det aller beste? I så fall hvor er dette mulig?

Men det jeg regner med, er at jeg må kjøpe en. Jeg har tittet litt på diverse modeller, men ble ikke så altfor mye klokere av det. Derfor ønsker å høre om noen som har erfaringer om de forskjellige pcene.

 

Jeg er åpen for alle merker, men kan vel ikke nekte for at jeg helst ønsker en av kjent merke da det ofte betyr kvalitet. Dell insp. 8600 er mye av det jeg ønsker, men litt vel dyr. 2000kr for å få 512MB ram fremfor 256MB. Fikk sjokk jeg... Virker som en dårlig aprilspøk. Har også sett litt på ECS g551, men er litt skepsisk grunnet pris å visse problemer.

 

Håper dere kan komme med mange gode forslag og erfaringer.

 

Mvh

It's me, trenger en bærbar snart.

 

edit: Fjernet Tundra pcen, da jeg fant ut hva slags grafikk"kort" det er i den...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm...du skrev alt mulig, og du nevnte pris, men du ga ikke noe maximum pris.

 

jeg vil anbefale deg å sjekke compaq nx7000, som er rimelig bra.

og acer travelmate serien, 803 eller 804. spørs som sagt hvor mye du skal bruke.

 

syns heller ikke at du burde velge dell da, selv om de har ok maskiner, men syns at tilleggsutstyr på maskinen er altfor altfor overprisa. koster flesk for å ha en grei maskin der, selv om utrops prisen ser "bra! ut.

Lenke til kommentar

syns at det er en ting som er litt rart, du nevner at du vil ha en maskin som ikke er for dyr, men med de kriteriene du har så kan maskinen bli rimelig dyr. ettersom du vil ha en maskin med minst 60gb. rimelige maskiner pleier bare å ha rundt 30gb. skal du ha en centrino maskin med 60gb så må det eventuelt bli en dell, men da må du ha minimalt med ting på resten av maskinen ettersom det kan blir rimelig dyrt da.

Lenke til kommentar

hvis du har en dokumentert skade i albuen som gjør at du ikke klarer å skrive som dermed fører til tap av skoleopplæring så kan du søke til hjelpetjenesten eller ka det no heter, der du mest trolig vil få utdelt en laptop til bruk, eventuelt om skaden er varig kan det hende du får en, eventuelt så får du kjøpt billigere... det er da også snakk om pengeutbetaling, hvis du er over 5% og oppover uføretrygget så betyr det at du mest trolig har rett til pengegodtgjørelse (alt ettersom ka forsikringselskap du har osv...)

Lenke til kommentar

Hjelpemiddelsentralen har streifet hodet mitt, ja. Jeg har en legetime i morgen, hvor jeg skal ta opp dette. Hvis jeg får legen min til å gi meg de papirene jeg trenger kommer jeg til å søke via skolen til hjelpemiddelsentralen. Den nye ordningen er at du får en viss sum penger til å kjøpe en maskin, så jeg trenger uansett hjelp til å velge en pc. Kan spytte i ekstra penger for å få det jeg ønsker.

 

Jeg satt ikke opp noen pris, da jeg er ganske åpen her. Prisen er viktig, men bærbar er dyrt, iallfall med mine krav. Jeg er klar over at jeg må ut med en slump penger for å få det jeg ønsker. 15-20k er det jeg hadde tenkt meg. 20k er absolutt maks. 17k eller mindre har svært ønskelig, og 15k hadde vært det som egentlig passer lommeboken best (blir vel spleiseplag mellom meg og mindre foreldre). Har sagt rimelig, med mine krav. Med mine krav mellom 15 og 17k en "rimelig" pris.

Lenke til kommentar
Jeg kan også anbefale cpmpaq nx7000. Den skulle vell ha det meste av det du ønsker...

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=41380&t=1361&l=3&AvdID=1&CatID=43&GrpID=12&s=pl

 

Eller denne?

 

Hvordan er det å oppgradere RAM'n på en bærbar på egen hånd?

 

helt opp til hvem som har produsert laptop'en, de fleste merker krever at ram skiftes av godkjente forhandler... vil ikke anbefale å bytte ram selv.... garanti blir vel i de fleste tilfeller brutt...?

 

og det er vel heller ikke noe lett å åpne en laptop uten dissa spesialredskapene...

Lenke til kommentar
Jeg kan også anbefale cpmpaq nx7000. Den skulle vell ha det meste av det du ønsker...

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=41380&t=1361&l=3&AvdID=1&CatID=43&GrpID=12&s=pl

 

Eller denne?

 

Hvordan er det å oppgradere RAM'n på en bærbar på egen hånd?

 

Sistnevnte er nok langt mer aktuell grunnet pris. Forskjellene er ikke mange som jeg kan se dem. Prosessoren er 1,4 istedenfor 1,6, men det betyr egentlig ingenting for meg (liten ytelsesforskjell). En 256mb crucial brikke i samme hastighet koster 510kr hos komplett. En 40gb harddisk synes jeg egentlig er alt for lite, men kan vel kanskje leve med det. Er det mulighet til å ha to harddisker i maskinen, eller må jeg bytte ut den som er der hvis jeg vil ha en ny? I følge HP sine sider har den billigeste maskinen blåtann, men dette sier mpx sine sider ingenting om. Er det mulig at de har fjernet blåtannmulighet på den? (blåtann kommer jeg til å bruke for å synkronisere mobilen min.)

 

Hvordan blir det med widescreen på bærbar. Vil jeg få svarte striper på sidene når jeg spiller av alle divx filmene mine? Hvordan fungerer det ellers i spill, word ol.?

 

HP NX7000 er en pc som virkelig gir meg det jeg ønsker, men vet ikke om lommeboken takler prisen. Er det andre tilsvarende pcer strippet med noen ting, feks widescreen, som gjør dem billigere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Denne er strippet for programvare osv. og kan bestilles med bluetooth (som du vil ha). Det er kanskje ikke slik du ønsker deg grunnet størrelsen på firmaet som distribuerer denne.

 

Jeg har bestillt en slik med disse spesifikasjonene:

 

Centrino Mobile 1.5GHz

60GB Harddisk(7200RPM)

512MB DDR RAM

15.1"SXGA (1400*1050)

ATI Radeon 9000 - 64MB

Combo DVD/CDRW

WLAN kort

Bluetooth

3X USB - Firewire - IrDA - SVHS

Bæreveske

2års garanti

 

Pris: 16671,-

 

Lommeboken min er på bristepunktet, og jeg har også vurdert en nx7000, men foretrekker Whitebox sin ram og harddisk samt pris. Dessuten er den en av de mindre bærbare og har rimelig god batterilevetid (4.5 timer). Tviler forresten på at mpx har strippet sin nx7000 for bluetooth. Og når det gjelder film og spill så strekkes bare bildet ut til å passe skjermen.

Lenke til kommentar

Whitebox CL50 er svært aktuelt grunnet prisen kontra specs, men er som sagt usikker grunnet mindre firma med garanti ol. Har blitt svindlet for 8k tidligere, da jeg skulle kjøpe en bærbar, så er ikke villig til å ta en 0,000000000000001 sjanse engang.

Er det noen som har testet Whitebox CL50?

 

Noen som har erfaringer med Whitebox?

 

btw så koster oppsett ditt 17899,- ink. mva.)

 

Noe lignende NX7000 fra et noe større firma hadde vært topp, men holder fortsatt knapp på både cl50 og nx7000.

Lenke til kommentar
Whitebox CL50 er svært aktuelt grunnet prisen kontra specs, men er som sagt usikker grunnet mindre firma med garanti ol. Har blitt svindlet for 8k tidligere, da jeg skulle kjøpe en bærbar, så er ikke villig til å ta en 0,000000000000001 sjanse engang.

Er det noen som har testet Whitebox CL50?

 

Noen som har erfaringer med Whitebox?

 

btw så koster oppsett ditt 17899,- ink. mva.)

 

Noe lignende NX7000 fra et noe større firma hadde vært topp, men holder fortsatt knapp på både cl50 og nx7000.

 

ikke kjøp whitebox!!!!! det høres fristende ut det tilbudet, men servicen deres suger veldig, hvis du sjekker litt rundt omkring her på forumet så finner du hva jeg mener om. flere stykker som bestilte den maskinen, men kom flere uker senere enn forventet. selv om folka ringte å sa ifra og fikk beskjed om at maskinen var sendt osv. det skjedde flere ganger. jeg syns at service rundt maskinen er like viktig som maskinen, og når servicen er så elendig så betaler jeg heller mer for en maskin. hjelper ikke at de har mye å gjøre eller noe. virket veldig useriøst. vet ikke hva du syns angående det, men jeg liker at servicen skal være bra rundt produktet. vil liksom ikke være redd for at maskinen min skal bli borte i flere uker i tilfelle det skjer noe og jeg må sende den inn.

 

hmmm....du kan jo sjekke en acer travelmate 803cli da, den koster rundt 18k på itbutikken. veldig bra maskin. fikk 6 i terning i testen hos dinside. og en maskin jeg skulle ha, men jeg bestemte meg for en T40P istedet da.

 

men som sagt for all del ikke velg whitebox. kameraten min kjøpte en maskin hos dem også, og han har aldri vært så misfornøyd, klagde på alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
ikke kjøp whitebox!!!!! det høres fristende ut det tilbudet, men servicen deres suger veldig, hvis du sjekker litt rundt omkring her på forumet så finner du hva jeg mener om. flere stykker som bestilte den maskinen, men kom flere uker senere enn forventet. selv om folka ringte å sa ifra og fikk beskjed om at maskinen var sendt osv. det skjedde flere ganger. jeg syns at service rundt maskinen er like viktig som maskinen, og når servicen er så elendig så betaler jeg heller mer for en maskin. hjelper ikke at de har mye å gjøre eller noe. virket veldig useriøst. vet ikke hva du syns angående det, men jeg liker at servicen skal være bra rundt produktet. vil liksom ikke være redd for at maskinen min skal bli borte i flere uker i tilfelle det skjer noe og jeg må sende den inn.

 

hmmm....du kan jo sjekke en acer travelmate 803cli da, den koster rundt 18k på itbutikken. veldig bra maskin. fikk 6 i terning i testen hos dinside. og en maskin jeg skulle ha, men jeg bestemte meg for en T40P istedet da.

 

men som sagt for all del ikke velg whitebox. kameraten min kjøpte en maskin hos dem også, og han har aldri vært så misfornøyd, klagde på alt.

 

CL50 er knall den. Og kanskje det kan hende at maskinen faktisk funker som den skal og ikke trenger å sendes tilbake? Whitebox har stor pågang det er alt. Jeg anbefaler forresten ikke servicen, men maskinen. Servicen er grei nok den, de kompenserer jo for alle feilene de gjør.

Lenke til kommentar
Seff får du pc, i klassen min har jeg en jente som mangler halvparten av den ene armen (nedenfor albuen), hun har fått. En annen med dysleksi har også

 

Alle som har dysleksi får. Det jeg gjorde var at jeg fikk albuen ut av ledd og brakk den samtidig. Siden det har den aldri blitt helt god, og ved statiske øvelser, feks skrive mye får jeg store smerter i albuen. Det har vært slik lenge, og kommer høyst sannsynlig ikke til å bli bedre. Må bare få legen min til å skjønne dette, og det finner jeg nok ut i morgen når jeg treffer han. Har gått til fysioterapi, men dette hjalp ikke nok.

 

Hvis jeg får 15k til pese av hjelpemiddelsentralen er det null problemo. Da kjøper jeg besteversjonen av nx7000. Hvis vil jeg nok se om jeg kan få et tilbud på en lignende pc. Btw, er det noen steder i Oslo som selger Hp maskiner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...