Gå til innhold

Hackere, hva pokker er det?


Anbefalte innlegg

Jeg GREMMES når jeg registrerer at det er blitt helt akseptert og endatil språkriktig å kalle en som begår et datainnbrudd for en hacker, spesielt siden det er så inni gamperæva feil!

 

En hacker er Ikke en som begår datainbrudd, som lager virus eller en som lager eller offentligjør en kode eller crack som kan åpne et proprietert format eller snike seg til å bruke et program som er meningen at man skal betale for.

Personer som som belemrer seg med sånne aktiviteter faller under en helt annen kategori, nemlig som kriminell, og intet mindre enn det.

Noen ynder også å kalle disse kriminelle for "crackere", muligens i et forsøk på å avkriminalisere dem.

 

En hacker derimot er noe helt annet, selve uttrykket "hacking" kan vel kansje spores tilbake til de gamle klaprende tastaturene man brukte før, og det at man f.eks. brukte uttrykk som "he was hacking on his computer all night, and finally he got it.." men det å være en hacker er et begrep som strekker seg noe videre enn som så.

En hacker er en som stadig søker ny kunnskap eller tar gammel kunnskap til et nytt nivå, og samtidig deler sin kunnskap og viten med alle andre som måtte ønske det (f.eks ser vi dette i open source-miljøet uten at det betyr at alle som utvikler prosjekter i åpen kildekode er hackere).

 

I Norge har vi kun en bitteliten handfull personer som kan kalles hackere, og ingen av dem har etter hva jeg har registrert noensinne deltatt på dette forum, ei heller har aldri noen av dem noensinne, så vidt jeg vet, bidratt til å gjøre at man er i stand til å kopiere DVD-filmer, derimot har noen av dem bidratt til at vi har et par temmelig fete programmeringsspråk, noen vanvittig heftige åpne filformater samt verdnes beste operativsystem (som attpåtil er gratis..), disse få har nok aldri satt seg som mål å bli hackere, de bare ble det, de ble det på grunn av sin utforskertrang og vilje til å dele med andre og å hjelpe andre, her på berget har vi faktisk lange tradisjoner i utforskertrang, og disse få tok dette med seg inn i dataverdenen.

 

Når vi da kaller kriminelle for hackere er dette intet mindre enn et hån mot disse personene som faktisk har gitt oss så mye, jeg personlig anser det også som et hån mot disse når hacker-wannabes kaller seg selv for hackere, mens dem ofte ikke engang kan kalle seg for en kriminell (uten at akkurat det skulle by på spesiell status).

 

Dette er jo noe som dere på sourcecode.no kunne brenne litt for å opplyse om, siden Linuxmagasinet, norges eneste norskspråklige organ for open source er kjøpt og betalt, og i tilegg til at dem ikke er i stand til å skrive om open source alternativer til deres annonsører heller ikke går av veien for å markedsføre hackere som kriminelle.

 

Mitt forslag, og dagens andakt :D

 

mvh:

 

Anders G. Jensen <- langt fra hacker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det finnes to former for hackere - de "gode" og de "onde".

 

Begge liker å forske på ting, men den første gruppen gjør det av uskyldig nysjerrighet - den andre for å utnytte noe for å kunne tjene på det selv.

 

Så når man sier "hacker" - må man kanskje ut i fra sammenhengen -- hvem som sier det, selv finne ut om det menes de "gode" eller "onde".

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Eg er klar over at HW.no og nokre av søstersidene har begått den grusomhet å benytte seg av ordet "hacker" om ein "cracker". Eg trur det er lite aktuelt at me skal gå ut og ta eit standpunkt mot dette, men me i Sourcecode.no er klar over forskjellane mellom dei to, og kjem til å benytte oss av korrekt bruk av ordet i artiklar eller nyhetssakar me publiserer.

 

For alle som ikkje kan forskjellen, les definisjonen av ordet hacker og ordet cracker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...