YZ50 Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg ser meg om etter en liten varebil, type Peugeot partner etc. En grei dieselmotor og firehjulstrekk er et krav. Kurante årsmodeller er rundt 2005-2007, og budsjett er 50-60k. Noen som har tips,synspunkter eller erfaringer med disse bilene,ville det hjulpet meg mye i valget av bil Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Har kjørt litt eldre Partner og Berlingo (samme bil, i grunn) i div jobb. Noe helsikes ræl. Ukomfortabel, snedige franske løsninger på alt, ikke særlig til å stole på og helsikkes treig. Skal du opp en bakke må du få gassa på i god stund før. Anbefales ikke. 3 Lenke til kommentar
YZ50 Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 Har kjørt litt eldre Partner og Berlingo (samme bil, i grunn) i div jobb. Noe helsikes ræl. Ukomfortabel, snedige franske løsninger på alt, ikke særlig til å stole på og helsikkes treig. Skal du opp en bakke må du få gassa på i god stund før. Anbefales ikke. Så selv om man får modellene med 1.8-2 liter diesel er bilene slappe? Har sett litt på Ford transit connect, men så vidt jeg kan se finnes den ikke med firehjulstrekk, noe som mer og mindre gjør sen uaktuell. Må likevel innrømme at jeg liker interiøret på forden bedre enn de andre Lenke til kommentar
Huxy Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Eneste Forden jeg noen gang har likt var en større '09 Transit jeg kjørte av og til i jobbsammenheng. God kjørekomfort. Men jeg har nok stått på veikanten med denne tre ganger, og mindre problem hele tiden. Denne hadde turbo, gikk som et olja lyn. De franske jeg kjørte hadde 1,6l. Skaffer du 1.8-2l så blir de nok sprekere, men bare marginalt. Skulle jeg anbefalt en kassabil måtte det bli Volkswagen Caddy. 1,9l TDI. Kjørte det en god stund og var problemfritt. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Bruker til daglig en Citroen Berlingo Multispace fra 2003 , stemmer at man bør gire riktig for å få mest ut av den , men det går fint å kjøre i 5 giret opp en bakke i ca +90 ( Akselerer fra 70km/t). Den jeg har nå er vel 1.4l , bruker den hovedsakelig til familiebil så ikke full last , men også under belastning så har den greid den samme bakken ok (noe lavere hastighet, antar 80 til 90 i steden ) , man må faktisk ha en god del last før man begynner å merke det. Forsåvidt enig i at det er en del snodige franske løsninger på disse bilene , men generelt kjenner jeg en god del som har samme bil og som skryter av at de holder ut lenge så lenge de blir passet på litt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Så selv om man får modellene med 1.8-2 liter diesel er bilene slappe? Har sett litt på Ford transit connect, men så vidt jeg kan se finnes den ikke med firehjulstrekk, noe som mer og mindre gjør sen uaktuell. Må likevel innrømme at jeg liker interiøret på forden bedre enn de andre Med 4x4 bør du stryke Kangoo av lista umiddelbart. Disse har vel bare tre åpne differ mener jeg.. Husker en tidlig Kangoo ble stående på flatmark med hjulspinn på ett hjul, mens de andre (og bilen) stod dønn stille. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Har kjørt mye forskjellig, har aldri slått meg at det er så mange rare løsninger på Berlingo/Partner. Streite biler etter min oppfatning, og med god komfort. Kangoo ville jeg styrt unna. Forferdelig girkasse, elendige seter og ubrukelig 4x4-system. Tror ikke Caddy er noe dårlig valg heller, men til 50-60k befinner du deg nok så lavt i markedet at utvalget blir lite og du må være forberedt på litt småfeil. Alternativet er noe som dette: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48570491 Men her får du ikke en europall rett inn, hvis det er et poeng for deg. (Er av og til det hvis man vil ha varebil) 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Jeg har selv hatt en 2000 Berlingo 1.4 personbil. Fant ingen sære løsninger. Varebilutgaven er litt stivere i fjøringene. 1.4 literen er en god og driftssikker motor og blir også fort varm. Noen europaveicruiser var derimot bilen ikke og trivdes best i rundt 70 km/t. 1 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 På partner med 4x4 særlig den tidligere varianten, lurer på om det var opp til 07, men usikker på dette, så er det særdeles viktig at oljeskift på fordelingskasse blir fulgt nøye opp. Disse fordelingskassene er små og har derfor ikke mye olje. Dette fører til at utsatte oljeskift på fordelingskasser ofte fører til fordelignskassehavari. Var hvertfall det jeg fikk beskjed om når jeg tentke på å skaffe meg partner, hørte med en Peugeotmekanikker, forutenom det så skal det være helt kurrante biler. Etter det jeg vet. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Peugeot Partner, Expert, Boxer Citroen Berlingo, Jumpy Renault Kangoo Fiat Scudo, Ducato Disse bilene har samme 4WD-system: Dangel 4x4. Dette er søppel, søppel, søppel. De kjører momentbegrensning for å spare drivverket i så stor grad at det ikke er mulig å ta bakkestart uten å brenne clutchen. Differensialen er åpnere enn en grenseovergang i EU, så du VIL bli stående og spinne på ett hjul. Livet er rett og slett for kort... Ikke ta mitt ord for det. Ta med en henger på 1000 eller 1500 kg, hekt den på en hvilken som helst av disse bilene med 4WD og prøv i en bakke. 1 Lenke til kommentar
YZ50 Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Vel, dette får meg til å revurderer 4wd. Skal selvfølgelig prøve alle bilene, men om 4wd er så dårlig som det sies må jeg kanskje se meg om etter en modell med tohjul. Takker for tilbakemelding Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Ser du en Kangoo spring så fort du kan i motsatt retning. Min bror har en Peugeot Partner 2wd og det et ok transportmiddel, eneste problem han har hatt er et drivstoff rør som sprakk. + for mulighet å transportere 3 personer over korte strekk. Pass på å finn en bil med komfort vegg mellom kupe og lasterom da det har mye å si på støynivå, tror også de har litt bedre plass i førersetet da den veggen går lengre bak der førersetet er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå