Gavekort Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 (endret) Jeg har ikke hørt mye positivt om påliteligheten til Tiptronic. Men jeg er ikke sikker på om dette er fikset på senere B6-modeller, om det bare er et dårlig rykte fra folk som ikke gidder å skifte olje eller om den rett og slett bare er upålitelig. Hva er tankene om Tiptronic på Audi B6 (01 til 04 modeller), eller Audi C5 for den saks skyld? Endret 13. juni 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 På a4 b6 vet jeg det var en del problem med multitronic girboksenne, spesielt på diesel biler med en del moment. Audi skulle vel ha tilbytt å utbedret problemenne gratis, men er nok en del som ikke har fått med seg det og at det ikke har blitt gjort. Tiptronic har jeg dog ikke hørt så mye gærnt om egentli Multitronic = FWD Tiptronic = AWD Etter et kjapt google søk fant jeg og denne tråden her : http://www.audi-sport.net/vb/a4-a4-cabriolet-s4-forum-b6-chassis/123964-how-tell-a4-has-multitronic-tiptronic-box.html Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg fant nettopp en Audi A6 (C5) 2004 mod med 2.0 bensin. Dette er FWD, så da blir det vel Multitronic. Ble dette utbedret innen 2004-modellene? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Nå er ikke Tiptronic noe kun VAG har Nå kjenner jeg ikke VAG spesielt, men de vanlige automatene dems er vel for det meste produsert av ZF? SVJV iallfall. Generelt er dette helt greie kasser, som dessverre ofte lider under alt for sjelden service. Som en tommelfingerregel bør vanlige automater flushes minst hver 60.000KM, sammen med nytt filter. Merk jeg skriver flushe, som IKKE er det samme som å _bytte_. Har du et kjøremønster som sliter mer enn normalt (mye småkjøring/køkjøring, evt med last/tilhenger), bør det gjerne flushes oftere enn dette.Det er ingen spesiell grunn til at du må bruke et VAG-verksted til dette, et automatgirverksted er ofte vel så bra, og jeg vil tippe noe rimeligere.Evt kan man og vurdere å bygge ut kjølesystemet til kassen, noe som kan være en GDS-jobb for den nevenyttige. Når det gjelder olje er det slett ikke sikkert at den du handler hos VAG er den beste. Helst skal man prøve å få tak i syntetisk olje, og en som har så høy maks-temp som mulig. Personlig har jeg byttet til olje fra Royal Purple på flere automater fra Aisin, med meget gode resultater. ZF har jeg aldri byttet oljer på, men jeg vil tro en kan få mye samme resultat på de og. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 (endret) Kjærlighet og service skal den få i bøtter. Jeg er bare redd for at jeg sitter med havari innen de neste årene. Det er bensin og jeg kommer ikke til å bruke tilhenger. Jeg tror den dårligste behandlingen den kommer til å få er et par røffe downshifts, men det er selvsagt med måte. Jeg kjenner jeg er litt for gammel til å råne. Eksemplaret jeg ser på har gått 176K, så den har jo fått noen kilometer til å vise påliteligheten med. Spørsmålet er bare om den har blitt til en tikkende bombe. Endret 13. juni 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Kan nevne at jeg har hatt en Opel med en s.k. tiptronic-kasse, fra Aisin (Toyota). Den kassen fikk man i både 2 og 4-hjuls variant, uansett ble den benevnet som en tiptronic Lenke til kommentar
joka Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 audi´s tiptronic og multitronic er 2 helt forskjellige kasser multitronic er en cvt kasse Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Ville holdt meg unna den trinnløse Mutlitronic-kassen. Flott når den virker, noe som er sjeldent. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Jeg har tiptronic på min passat 1.9TDI og sånn utenom at den ikke har clutch og er veldig basic, ikke noe å utsette på den. Er kjørt 170k og jeg tok et oljeskift på den nå for en stund siden, ble kvitt de standard feilene (slår litt når du går fra N til R/D, treg å gire opp) Min kasse har ikke noe kjøling, så en flush hadde krevd ekstra utstyr. Neste gang blir det flere gjennomkjøringer med oljebytte for å få ut mest mulig. Allerede på etterfyllingen hadde oljen blitt forurenset. Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Ville holdt meg unna den trinnløse Mutlitronic-kassen. Flott når den virker, noe som er sjeldent. Dette gjelder vel bare tidligere modeller. Vi har i familien 3 multitronic-kasser, 2006+, kjørelengde fra 90k til 180k, og aldri hatt et host. Å kjøre trinnløst er en helt fantastisk kjøreopplevelse når man blir vant til det, du kan holde klampen i bånn fra 0-130 uten at turtallet endrer seg en komma, uten et eneste opphold i drag. Endret 19. juni 2014 av toth Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Den kassen jeg snakker om satt på en 2003 A6 1.8T, er det samme kassen? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Det er B6 og C5 modellene av Audi jeg tenker spesifikt tenker på ja. Det kan stemme at det er multitronic som har et dårlig rykte på seg, og ikke tiptronic. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Vil bare legge til at man kan få Tiptronic på FWD Audier også. ZF 5HP19 er vanligvis brukt. Både Tiptronic og Multitronic på Audiene slet litt i starten, da særlig med diesel. Tenker med gru spesielt i kombinasjon med 2,5TDI V6... Endret 19. juni 2014 av CFM Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Er det en enkel måte å sjekke om de har tiptronic istedet for multitronic? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Om du er ved bilen er det jo bare å sette den i drive og gi gass. Girer den er det Tiptronic, hvis ikke er det Multitronic. Det er akkurat som å kjøre en mopedscooter... Om man kan se det er jeg litt usikker på, mener girspaken er ganske lik. Lenke til kommentar
joka Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 optioncode for multitronic er : 01J, se i serviceheftet. mer om den kassa: http://www.volkspage.net/technik/ssp/index_eng.php SSP-228 omhandler den kassa Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Den kassen jeg snakker om satt på en 2003 A6 1.8T, er det samme kassen? Jeg er ikke sikker, men den ble lansert i 1999, og det skjedde en form for større oppgradering i 2006: http://en.wikipedia.org/wiki/Multitronic Så jeg vil vel kanskje anta det er pre-2006 man skal være forsiktig med. Legg forresten merke til dette kapittelet: Real world performance[edit]Multitronic offers performance and economy similar to, and in some cases better than, the equivalent five-speed manual gearboxes,[1][2] and superior to the traditional automatic transmission.[2] Particular performance advantages are noticed with 'in-gear' seamless acceleration[1] times over equivalent manual transmission cars.[2] Multitronic is offered on front wheel drive-only versions of the Audi A4, Audi A5, Audi A6, and the SEAT Exeo with the 2.0 TSI gasoline engine .[4] It is not compatible with the quattro four-wheel drive system, nor transverse engine installations such as in the Audi A3. At first, the torque limit was 310 newton metres (229 lbf·ft), but the transmission is now modified to withstand 400 newton metres (295 lbf·ft) torque.[3] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå