Gå til innhold

Egen laga religioner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vanskelig å bli verre enn religionene som allerede er der ute - så hva har du å tape? Annet enn tid selvsagt... og ansikt... altså ganske mye, ved nærmere ettertanke.  :wink:

Hvis jeg skulle gjort det skulle det vert noe helt absurd, noe morrsomt. Ikke noe som kunne man kan klare å overbevise noe andre om at er sant. Taper vel ikke ansiktet på å gjøre no som er morro? Det er vel vert og bruke lit tid på noe som er morro?

Lenke til kommentar

En annen ting er at religioner faar stoette av den norske stat basert paa antall medlemmer.

Det kreves da et visst antall medlemmer foer religionen blir annerkjent.

Saa det er bare aa skrive en troserklaering / formaalsparagraf og se hvor mange som er villige til aa bekjenne seg dette.

Men naar det er sagt er vel Human-Etisk Forbund et greit alternativ.

Lenke til kommentar
En annen ting er at religioner faar stoette av den norske stat basert paa antall medlemmer.

Det kreves da et visst antall medlemmer foer religionen blir annerkjent.

Saa det er bare aa skrive en troserklaering / formaalsparagraf og se hvor mange som er villige til aa bekjenne seg dette.

Men naar det er sagt er vel Human-Etisk Forbund et greit alternativ.

det er minimum 2 medlemer etter det jeg har fått med meg. :shrug:

Hvis man hadde starta en religion som gikk for og få mange medlemmer så man fikk støtte av staten, da kunne jo en av budenne i religionen vere og fordele denne penge støtten på alle som er medlemmer. Da ville alle fåt en pen liten sum en gang i året eller noe i den duren. :lol:

Lenke til kommentar

Har du noe grunnlag for å tro på dette? Omtrent like jordnært som å tro på usynlige, rosa mordelefanter som dreper deg hvis du går utenfor døren. :roll:

De er ikke rosa, men lyseroed. Og dem dreper deg bare hvis du gaar utenfor uten paraply eller ullsokker. Alternativt kan en aluminiumsfolie-hat ogsaa duge, men da maa det vaere over 40% relativ luftfuktighet.

Lenke til kommentar
Har du noe grunnlag for å tro på dette? Omtrent like jordnært som å tro på usynlige, rosa mordelefanter som dreper deg hvis du går utenfor døren. :roll:

Syntes det samme om f.eks Kristendommen..

Det gjør jeg også. Spørsmålet mitt består; Har du noe grunnlag for å tro det du sier?

Lenke til kommentar

Det gjør jeg også. Spørsmålet mitt består; Har du noe grunnlag for å tro det du sier?

Hvorfor skal jeg ha ett grunnlag? Jeg kan vel tro det jeg vil uten å ha noen spesifik mening med det?

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke "Matrix" er svaret på noe, fordi teorien ikke gir opphav til noe annet enn enda en høna/egg problemstilling. Hvis dette er en data-simulering, hva da med verden utenfor? Er det også en simulering, eller er det en "ordentlig" verden? Hvis det er en simulering, hva med verden utenfor den igjen? Og så videre og så videre ad infinitum.

Bortsett fra det, synes jeg vel at for ateister flest burde Matrix som "religion" være ganske så akseptabelt. Det faller i hvertfall fint innenfor rammene av en frittstående (gudesløs) virkelighet (gitt en uendelig rekke av virkeligheter beskrevet som simuleringer).

At rosa-elefant-metaforen trekkes inn igjen, vitner vel mer om en defensiv holdning i forhold til ens egen tro, enn noe annet. Og ja, det er gjentatt til det kjedsommelige, men jeg gjør det gjerne igjen: uansett hvilket livssyn du har.. så er og blir det trosbasert. Live with it.

For å sitere Arnfinn Christensen, verdibørsen P2, "Jeg bryr meg ikke om hva du ikke tror på. Si meg hva du tror på!"

( Fra http://www.nrk.no/programmer/radio/verdibo...rsen/38214.html )

Just my 8 cents.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke "Matrix" er svaret på noe, fordi teorien ikke gir opphav til noe annet enn enda en høna/egg problemstilling.

Minner meg litt om innledningen til en bok av Hawkins, hvor ei dame i en forelesningssal plutselig hevder at:

"The earth rests on turtles!"

"So what do the turtles rest on?"

"Oh, you are a clever and scholared young man, but there's turtles all the way down!"

:)

Hvis dette er en data-simulering, hva da med verden utenfor?

Kanskje vi kan erstatte ordet "datasimulering" med "illusjon".

At rosa-elefant-metaforen trekkes inn igjen, vitner vel mer om en defensiv holdning i forhold til ens egen tro, enn noe annet.

...

For å sitere Arnfinn Christensen, verdibørsen P2, "Jeg bryr meg ikke om hva du ikke tror på. Si meg hva du tror på!"

Sure.

Selv tror jeg saa absolutt det kan finnes en Gud.

Kanskje mest fordi tanken om noe absolutt er besnaerende.

Men hvis saa er tilfellet, at det faktisk finnes en Gud, saa virker det paa meg som om vedkommende ser paa seg selv som saa mye viktigere enn mennesker.

Derfor vil vel jeg foretrekke aa brenne i helvete i all evighet fremfor aa tilbe vedkommende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...